Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
I skrivande stund vill många gazabor själva kunna flytta från området. Men ingen vill ta emot dom.
Källa på detta är magkänsla, eller?
Jag har svårt att tro att något land skulle ha några större invändningar mot att acceptera gazabor som reguljär arbetskraft*. Att acceptera dem som flyktingar kanske är lite svårare att svälja, men samtidigt brukar flyktingströmmar ske lite oavsett nationella policys, åtminstone inom mellanöstern.
Diskursen här verkar återigen vara väldigt paradoxal. Å ena sidan låter Israel inga gazabor med flyktingstatus lämna området, så inga andra länder
kan ta emot dem. Å andra sidan
vill inga andra länder ta emot flyktingar från Gaza, vilket vi vet trots att inga länder ens får möjlighet att ta emot dem (hävdas det).
Samma paradox gäller, antar jag, för arbetskraftsmigration. Detta trots att väldigt många länder inte har några verktyg för att ens vägra invandrare baserat på etnicitet.
Det troligare, vill jag hävda, är att gaza-bor inte vill lämna Gaza, och därför heller inte försöker lämna Gaza. Samtidigt som Israel påstås hindra dem från att lämna. Trots att Israel påstås
vilja att de ska lämna...
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Jag tror att vi kommer få se ett typ Öst/Västberlin växa fram. Där den fattiga delen kommer avundas den rika delen så småningom. För jag tror inte att Hamas någonsin kommer lägga ner vapnen mer än att det sker pga en revolt hos folket.
Okej?
Jag tror Hamas självdör i samma sekund som västvärlden och diverse diktaturer i mellanöstern slutar finansiera den. Myterna kring denna organisation är absurda.
*Omvärlden har ju
redan tagit emot miljontals palestinier genom åren, så jag vet inte varför detta plötsligt skulle vara omöjligt.