2026-08-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Man kan ju även misstänka att man inte programmerat radarn med Warning collision.
Då hade man fått ett "pip" på bryggan.

Det är problematiskt att använda den sortens larm vid gång inomskärs. Det är lätt att drabbas av alarm fatigue och det kan lika gärna orsaka olyckor som att hindra dem
Citera
2026-08-16, 16:33
Medlem
Bergakungens avatar
Sådärja:

Nu är vi hemma i min tidigare kommentar. När olyckan är framme, så samlar sig "båtkamraterna" runt besvärjelser och truismer, allt för att skapa en känsla att om man följer regelverket, så kan inget ont hända.

(Jag hänvisade till observationen runt VK2-piloter som var öppet kritiska mot förolyckade kamrater (Han dog för han gjorde fel, fel, fel...), och där man valde detta förhållningssätt därför att man innerst inne insåg att detta kan hända på massor av sätt, men för att våga sig upp igen, så ville man förklara saken med något dumt, något man minsann inte skulle göra själv. )

Det vi nu får höra är rena självklarheter, man aktar sig för fartyg, man håller utkik, man tänder sina lanternor i god tid, man har utkik horisonten runt hela tiden... Alltså, jag vågar ge mig ut igen, för jag följer minsann alla förståndiga regler som finns. Den dag en ouppmärksam befälhavare ihop med en ouppmärksam lots, utan utkik, och från en riktning där man normalt kan vara trygg kommer för att köra ner mig, så klarar jag det. För jag är så j-a bra.

Eller så tänker man efter, inser sina misstag, inser den gången man gjorde en tabbe, man inser att man kan ha haft tur.

Sedan går det förstås att begripa att man som båtkamrat kan bli ledsen och förtvivlad och i gott syfte reitererar de goda förslag om säkerhet i båt och bad, som regelmässigt delas ut av SSRS, Sjöfartsverket, diverse badvakter, kommunens fritidsansvariga, båtkamrater och allmänna förståsigpåare.
Citera
2026-08-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är problematiskt att använda den sortens larm vid gång inomskärs. Det är lätt att drabbas av alarm fatigue och det kan lika gärna orsaka olyckor som att hindra dem
Så vad tror du? använde dom sig av funktionen eller inte.
Citera
2026-08-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Absolut inte vad?

Men beträffade ljus så har det varit ljust mörkt storm lungt regn så...

Men om man hade en lag om lanternor som på land så slapp man fundera på det, segelbåtar förstår jag inte gillar det pga bristen på ström men motorbåtar har inga problem med ström.

Segelbåtsförare har en tendens att han 10 ggr bättre koll på läget så mindre aktuellt där också

Nej någon storm har det heller inte varit…

Det började närma sig solnedgång och ett lätt duggregn drog in. Solnedgång på västkusten innebär att det är bra ljust fortfarande.

Ang. Lanternor så är strömförbrukning ingen issue, de är inte särskilt starka och med LED drar de i princip ingenting.

Jag delar inte sin åsikt om segelbåtsförare. De tror ofta de är segelbåtar även om seglen är revade och inte sällan har jag fått panik-dra in mina redskap när man fiskar pga en segelbåt som skall snika aktern och tror de har företräde bara för att de har segel. De är lite som sjöns cyklister…
Citera
2026-08-16, 16:50
Medlem
Citat:
Så vad tror du? använde dom sig av funktionen eller inte.

Nej, med största säkerhet inte. Det hade förmodligen pipit mer eller mindre hela vägen från Uddevalla till Hätteberget i så fall
Citera
2026-08-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu

Det började närma sig solnedgång och ett lätt duggregn drog in. Solnedgång på västkusten innebär att det är bra ljust fortfarande.

Ang. Lanternor så är strömförbrukning ingen issue, de är inte särskilt starka och med LED drar de i princip ingenting.

Jag delar inte sin åsikt om segelbåtsförare. De tror ofta de är segelbåtar även om seglen är revade och inte sällan har jag fått panik-dra in mina redskap när man fiskar pga en segelbåt som skall snika aktern och tror de har företräde bara för att de har segel. De är lite som sjöns cyklister…
Lanteror drar mycket ström, jättemycket. Du verkar inte veta mycket om el och segelbåtar.

En lanterna är normalt på 15-25 watt och du har minst en på en segelbåt, vissa tom tre stycken. Ledlampor , ja vissa har det nya båtar och några prylbögar.
Citera
2026-08-16, 16:55
Medlem
Citat:

Det är inte för inte som man kallar seglare för WAFI
Citera
2026-08-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nu har du googlat igen men du lyckades gissar rätt denna gång, bravo.

Man har bara S och X bandare på sjön, inget annat.

Njaaa. Även C, Ku/Ka band används allt på fartyg med i vissa tillämpningar.
Citera
2026-08-16, 17:06
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Man kan ju även misstänka att man inte programmerat radarn med Warning collision.
Då hade man fått ett "pip" på bryggan.

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69

Problemet med fartyget var att man inte hade nån slags radar i förmasten.
En mindre radar som "ser" mer av vattenytan i närhet, och naturligvis varnar för ev. småbåtar som kommer i skärande kurs, hade säker undanröjt denna händelse. Besättningen på bryggan hade inte kunnat komma med "att man inte såg eller uppmärksammade objektet"
Större fartyg som opererar inomskärs utan sådan utrusning är ju förkastligt i våra skärgårdar.
Citera
2026-08-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag pratar inte om skymning. Jag skrev "svåra ljusförhållanden."
Jag vet av egen erfarenhet hur mycket hjälp man har utav att visa ljus vid lågt stående sol.

På sjön blir det ändå viktigare. Under gång västerut har man en ljus himmel mot sig vid solnedgång, och återsken i vattenytan dessutom. En bra akterlanterna på en liten båt kan vara det som bryter mönstret och tränger igenom bruset.

Absolut ingen garanti, men det kan hjälpa.
Jag såg till att byta ut alla lanternor på grabbens segelbåt som inte bara syns våldsamt mycket bättre, men dessutom kan vara tända fler timmar utan att ladda ur batterierna.

Varför strunta i något som ökar dina chanser?

Jag vet att du inte skrev om skymning. Du skriver om dagsljus. Jag svarade att man inte brukar köra runt med lanternor i dagsljus.
Det blir ju bara godhetspoäng att dra något sådant ang en solnedgång.
Skymningen är dock nämnt ihärdigt, som jag skrev. Skymningen som inte finns.

Jag har också god erfarenhet av såväl sjön som lanternor, och även det direkta området i fråga, och jag säger ju som jag säger - Man kan köra runt med lanternor i ljus. Absolut.
Men det är inte det normala.
Att i efterhand påtala lanternor i ljus blir på en rätt barnslig nivå.
Vad ska jag/vi säga? Tja. Bra kan det vara. Fler kanske borde göra det.
Det kanske till och med gjordes här? Poäng? Varken du eller jag vet.
Citera
2026-08-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man kan givetvis köra med lanternor hela dagen. Men det är inte det normala.

På kommersiella fartyg är det det.
Citera
2026-08-16, 17:29
Medlem
Citat:
Njaaa. Även C, Ku/Ka band används allt på fartyg med i vissa tillämpningar.
Vi prata normal radar, S och X band då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in