2026-08-16, 12:16
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är sant, de som inte har tillstånd att vara i landet ska förstås inte vara det. Problemet med högerns deporteringspolitik är att de ger 300'000 i bidrag till vårdpersonal, busschaufförer och andra samhällshjältar för att lämna landet, samtidigt som vi behöver dem mer än nånsin.

Varför är de "samhällshjältar"? De kan knappt svenska, respekterar inte svenskar, har en tråkig attityd, gör fel pga av dålig svenskkunskap... Vi behöver svenskar i de yrkena du räknar upp.
Citera
2026-08-16, 12:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Varför är de "samhällshjältar"? De kan knappt svenska, respekterar inte svenskar, har en tråkig attityd, gör fel pga av dålig svenskkunskap... Vi behöver svenskar i de yrkena du räknar upp.

Förtjänar du respekt av människor du generaliserar på det sättet? Man får respekt genom att visa andra respekt.
Citera
2026-08-16, 12:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har Autism och ADHD och bor på ett lss-boende. Jag vill ha en stark välfärdsstat (Jag värnar om svaga i samhället och vill att dom som har det svårt ska få stöd och hjälp - även arbetare i låg och medellönssegmentet skall värnas - ej bara dom med hög lön och miljardärer. Stark offentlig skola, vård och omsorg (floskler - Jag vet) och samtidigt som jag vill ha mycket strikt invandring och jag vill även att många skall utvisas.

Tack för mig.

En omöjlig ekvation? Vilket parti skall jag rösta på?

Det parti som mest värnat LSS under såväl förra som nuvarande mandatperiod är SD. Det märks bland annat i rejäla höjningar av aktivitets- och sjukersättningen. I somras meddelade Åkesson och Mohamsson i en pressträff att deras partier gemensamt ska verka för att förbättra LSS. Inom brukarrörelsen så är KD och L de starkaste partierna. Magdalena Andersson har sedan hon blev finansminister klagat enormt på hur dyra insatserna är inom LSS. V, Mp och C förstår inte frågan.
Citera
2026-08-16, 13:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
S har under de senaste åren drivit en mer restriktiv invandringspolitik och har under många år varit för en stark välfärd och starkt stöd för grupper som som varit "svaga och/eller utsatta".

V är för en "generösare" invandring, och är väldigt engagerade i välfärdsfrågor och stöd till mindre lyckligt lottade grupper.

Det är en flagrant LÖGN, att Socialdemokraterna "de senaste åren drivit en mer restriktiv invandringspolitik". Invandringen var mindre under Covid-åren pga stängda gränser. Men efter Covid satte Socialdemokraterna åter gasen i botten och invandringen ökade stort.

Under regeringen Reinfeldt motionerade f.ö. socialdemokrater, framförallt riksdagsledamöter från storstadsregionerna (exempelvis Malmö och Stockholm) samt ledamöter med rötter i SSU eller fackföreningsrörelsen, återkommande för en mer "generös" invandringspolitik.

Tidningen Fokus har klarlagt, att ansvaret för den stora invandringen till Sverige främst vilar på Socialdemokraterna. Socialdemokratiska regeringar har släppt in flest.

Fokus skriver om invandringen:

"Högsta årssnittet för en statsminister innehar Magdalena Andersson, med 142 000 uppehållstillstånd".

Önskar man en strikt invandring, så ska man definitivt INTE rösta på ngt rödgrönt parti.

Trådstartaren bör rösta på KD.

https://www.fokus.se/inrikes/denna-statsminister-vinner-sm-i-invandring/
Citera
2026-08-16, 13:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har Autism och ADHD och bor på ett lss-boende. Jag vill ha en stark välfärdsstat (Jag värnar om svaga i samhället och vill att dom som har det svårt ska få stöd och hjälp - även arbetare i låg och medellönssegmentet skall värnas - ej bara dom med hög lön och miljardärer. Stark offentlig skola, vård och omsorg (floskler - Jag vet) och samtidigt som jag vill ha mycket strikt invandring och jag vill även att många skall utvisas.

Tack för mig.

Du ska rösta på KD.

(Jag röstar inte på KD, men med din specifikation så blir det KD.)
Citera
2026-08-16, 14:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Extremt enkelt. Man röstar SD om man som du räknar upp "jag är emot invandrare" som andra punkt på dagordningen.

Du skulle kunna be din kommun skicka lite fler färgade att ta hand om dig eftersom du behöver tränas i tolerans.
Citera
2026-08-16, 14:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du ska rösta på KD.

(Jag röstar inte på KD, men med din specifikation så blir det KD.)
Hehe jag gjorde valkompassen i expressen och fick "85% KD" och mina åsikter är motsatta till TS, så man får säga att KD har ett brett åsiktsregister.
Citera
2026-08-16, 14:35
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

De som varit mest konkreta och trovärdiga är L och SD:

Liberalerna har historiskt en särskilt stark koppling till LSS. LSS infördes under den borgerliga regeringen 1991–94, med Bengt Westerberg (FP/L) som socialminister, och beskriver den som en av liberalismens viktigaste frihetsreformer.

Sverigedemokraterna har också uttalat sig positivt om konkreta förstärkningar/förbättringar av LSS. Så sent som maj i år sade SD i riksdagen att man såg positivt på en förändring som gör avlösarservice enligt LSS mer flexibel och beskrev reformen som ett steg mot mer individanpassning.

Både L och SD har som enda partier varit tydliga med att det önskar stärkt LSS för dem som har rätt till stödet och att de vill slå hårt mot organiserat fusk och välfärdsbrott inom assistansen. Som det är nu har LSS sedan införandet på 90-talet gått från en kostnad på ca 20 miljarder till 100 miljarder. Skälet är att LSS blivit en tung faktor för bidragsturism. Konsekvensen är att nedskärningar behövt göras vilket drabbat alla. SD vill, som alla vet, säkerställa att det inte ska vara möjligt att invandra för att leva på/nyttja LSS.
Citera
2026-08-16, 14:40
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Grattis. Du har liksom många andra insett att du är socialkonservativ men känner att du inte har nått bra parti att rösta på. Jag känner igen mig.
Drömläge hade varit SD och S i majoritet.

Ser inte svårigheten. Det finns två socialkonservativa partier att välja mellan, KD och SD.
Citera
2026-08-16, 15:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
De som varit mest konkreta och trovärdiga är L och SD:

Liberalerna har historiskt en särskilt stark koppling till LSS. LSS infördes under den borgerliga regeringen 1991–94, med Bengt Westerberg (FP/L) som socialminister, och beskriver den som en av liberalismens viktigaste frihetsreformer.

Sverigedemokraterna har också uttalat sig positivt om konkreta förstärkningar/förbättringar av LSS. Så sent som maj i år sade SD i riksdagen att man såg positivt på en förändring som gör avlösarservice enligt LSS mer flexibel och beskrev reformen som ett steg mot mer individanpassning.

Både L och SD har som enda partier varit tydliga med att det önskar stärkt LSS för dem som har rätt till stödet och att de vill slå hårt mot organiserat fusk och välfärdsbrott inom assistansen. Som det är nu har LSS sedan införandet på 90-talet gått från en kostnad på ca 20 miljarder till 100 miljarder. Skälet är att LSS blivit en tung faktor för bidragsturism. Konsekvensen är att nedskärningar behövt göras vilket drabbat alla. SD vill, som alla vet, säkerställa att det inte ska vara möjligt att invandra för att leva på/nyttja LSS.
Det bör dock påpekas att S med socialminister Bengt Lindqvist påbörjade LSS-lagen redan 1984. Sedan fortsatte Bengt Westerberg 1991 och sjösatte lagen 1994. Men det råder ingen tvekan att det är Bengt Lindqvist som är fadern till reformen. Han fick en proposition uppkallad efter sig. Lindqvists 9:a heter den. Men som sagt, S som parti tappade LSS under slutet av 90-talet.
Citera
2026-08-16, 15:18
Medlem
pepsi haxs avatar
Vad än röstar på så ska du veta att de partier som är för mer bidrag inte har dig i tanken när det kommer till att dela ut bidragen, det går till invandrare och styrs av invandrare.
Citera
2026-08-16, 15:33
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:

Tack för mig.

Vänster i välfärdsfrågor och höger i socialpolitik.
Örebropartiet.

Tidö kan du ju glömma om du är bidragstagare eller har det svårt och behöver stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in