2026-08-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Hej StuG, ja det är i det närmaste befriande att träffa på en människa som dig på FB - sunt förnuft, kan föra sig i skrift utan personangrepp på andra, och dessutom förklarar du för oss vad alla båtförare borde läsa innan de går ut till sjöss.

Tack, Sjöräddningssällskapet råd borde snarare bli lag, så den följs i framtiden. Sen är det givetvis fruktansvärt tragiskt att utgången för familjen blev så fatal, jag hoppas dom kommer på benen på ngt vis.

SSRS råd är lag!

Regel 5 i sjövägsreglerna. Den gällde snipan i detta fallet också. Det är också därför snipan har minst 50% av skulden i denna olyckan.
Citera
2026-08-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Albin i 25:ans brorsas ögonvittnesskildring (*) av händelsen:
Föraren i den främre båten – som beskrivs som "den främre brodern" – ska vid tillfället ha tittat bakåt och då bara ha uppfatta det enorma lastfartyget Misje Verde som en "svart vägg" i mörkret.

Han ska då ha utgått från att det upphinnande lastfartyget skulle passera akter om dem, och fortsatte hela vägen hem utan att i stunden inse att den bakre broderns båt faktiskt hade blivit påkörd.
(*)
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Detta har jag missat tidigare, det är en nyhet för mig att brodern beskriver ljusförhållandena som "mörker". Var finns källan till detta citat? Jag hittar det inte när jag söker bakåt i referenserna här.
Citera
2026-08-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Detta har jag missat tidigare, det är en nyhet för mig att brodern beskriver ljusförhållandena som "mörker". Var finns källan till detta citat? Jag hittar det inte när jag söker bakåt i referenserna här.

Så, lite utredning tycks visa att det inte finns ett sådant citat från brodern, utan att detta kommer från ANDRA i denna tråden som faktiskt använder AI för att producera sin inlägg, typiskt troll kan man väl säga, då det "citatet" kommer från Google AI Mode.

Däremot så sägs från JRCC att det var "mörkt" och "dålig sikt" vid 22-tiden.
Även TV4 har en artikel där de säger att det var mörkt vid olyckan, vilket då troligen också avser vid 22-tiden.

Alla vet att det inte går från dagsljus till mörker i Sverige som vid ekvatorn, på en halvtimme. Var det mörkt vid 22 var det inte dagljus 2130.

Skeppets kapten har rapporterat skymning vid tiden för olyckan, det förefaller tveklöst som den mest korrekta beskrivningen, liksom hans uttalande om måttlig sikt.

Skymning och måttlig sikt, ja då kan det börja bli svårt att se väl kamoflerade saker på några hundra meters håll, som en mörkblå snipa med mörkblått kapell mot mörkblått hav.

Detta förtar dock inte skeppet från regel 5 och att ha koll på sin radar, lika lite som det förtar snipan från att hålla utkik bakåt, särskilt i en farled frekventerad av handelsfartyg.
Men det ålägger definitivt snipan att tända sina lanterna för att synas, i enlighet med reglerna om lanternor och regeln om att undvika kollision samt regel 2 om gott sjömanskap. Det där vet alla med nautisk kompetens.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-16 kl. 13:14.
Citera
2026-08-16, 13:18
Medlem
Citat:
Jo,snipan var liten, och den hade en öppen sittbrunn, och det var dåligt väder.
Jag har sovit med flytväst på, funkar hur fint som helst. Nu var det dock ingen som låg och sov i snipan, alla satt där man brukar sitta i en snipa under färd, i sittbrunnen.
Det var sannolikt också den öppna sittbrunnen och att de satt där, som gjorde att åtminstone de med flytväst överlevde.

Nej, det är inte svårt alls att förstå att man kan ligga framför ett stort fartyg när man kör i en av Sveriges mest trafikerade fartygsleder och dessutom ligger i exakt det spår där fartygen förväntas gå, inte ens om man skiter i att hålla utkik.

Det finns många skrönor om folk som gjort både det ena och det andra med bilkartor, gula sidorna och fan och hans moster på sjön. Men de är just inget annat än det, skrönor.

En bra regel för alla på sjön är - Det spelar ingen roll om du så tagit simborgarmärket eller vunnit Vansbrosimmet - du slipper inte flytväst. Barn ska inte ens tänka tanken att det är ett alternativ, eftersom de ska se att alla vuxna också har flytväst, och de gör som de vuxna gör.
Jamen, inte kan det väl stämma att dom alla fyra satt i sittbrunnen och pappan och sonen var de enda som hade flytväst?
Citera
2026-08-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Länk

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Citat

"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel."
Ja, det var ju inte alls svårtolkat, som vissa hävdat. Förbannat störig tråd detta.
Citera
2026-08-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vad blir skillnaden om fartyget går tomme eller med last?
Med last syns väl inte bulben oftast, borde göra en hel del på vinkeln
Skillnaden är att om fartyget är tomt flyter det högre. Det ser man på bilderna i GP då vattenlinjen, som är den linje som är mellan det svarta och det gröna, ligger högre upp.
Ju högre fartyget flyter desto sämre ser man vad som är precis framför fartyget.
För vissa fartyg är skillnaden betydlig mellan tomt och lastat, det kan röra sig om flera graders vinkel där förliga delen är betydligt högre än aktern, när fartyget är tomt.
På detta fartyget, Misje Verde, är det obetydligt högre i fören än aktern. Bulben i fören är för att minska motståndet genom vattnet och bidrar inte mycket till att lyfta, snarare tvärtom, då det mesta ligger ovanför vattnet.
Den som vill se Misje Verde i olika vinklar och lastat/olastat, man komma in på Marintraffic och klicka på alla 88 bilder som finns där.
Senast redigerad av paliswe 2026-08-16 kl. 13:57.
Citera
2026-08-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nu pratar du om sådant du inte kan något om utan du har googlat lite och lite AI samt egna fantasier.

Finns ingen C-bands radar på fartyget, du har googlat fel.

Lyssna bara, var 10:e inlägg här kanske är korrekt om du har tur
Vad jag kan se är det en Wärtsilä Nacos Platinum solid state S-Band som finns på styrbordssidan.
Så du har rätt, det är ingen C-bands-radar. Men användingsområdet för de två radar jag beskrivit stämmer.
Citera
2026-08-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jamen, inte kan det väl stämma att dom alla fyra satt i sittbrunnen och pappan och sonen var de enda som hade flytväst?

Jo då, det det är vad som framkommit. Sjöräddningen berättade kort efter olyckan att de visste att mamman och dottern saknade flytväst.

Detta med flytvästar är något som alltid frågas om direkt när sjöräddningen kommer till en olycksplats, (om det så bara är någon som fått motorproblem) för det påverkar hur räddningsinsatsen planeras. Om två med flytväst saknas kanske det blir mer prioriterat att snabbt börja söka i större område, om två utan flytväst saknas kanske det blir mer prioriterat att få ner dykare, t.ex. Om någon i en båt saknar flytväst blir det prio att få på den eller de personerna flytväst.

För att korrigera mig själv ovan, det frågas som regel redan när larmet rings in om alla har flytväst på sig. Men den frågan upprepas när sjöräddningen kommer till platsen.
Citera
2026-08-16, 14:15
Medlem
Citat:
Du var mig en underlig typ, expert på allt om sjömanskap, men vet inte ens vad en öppen snipa är...

Ja, jämfört med dig så är jag en expert. Skillnaden är tydlig och ligger i att du inte förstår uttrycket "öppen sittbrunn", vilket var vad jag skrev, och istället tror att det betyder "öppen snipa" och därtill tror att du baserat på din icke-kunskap kan avgöra min kunskapsnivå.
Dunning-kruger, var namnet, sa Bill, Dunning-kruger va namnet, sa Bull.

Citat:
Du hittar inlägget med några få klick.

Ledtråd: https://imgur.com/a/YaTuC12

En fejkad screenshot alltså. Har du skapat den med AI?
För det finns inget sådant inlägg på TV Nyheternas Facebooksida med den text du påstår

Och dessutom står inte det du påstår i ditt inlägg ovan ens i din fejkade AI-bild.

Här är det aktuella inlägget på TV4 Nyheternas facebook-sida.

https://www.facebook.com/photo?fbid=1563487222484648
Citera
2026-08-16, 14:30
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ja, jämfört med dig så är jag en expert. Skillnaden är tydlig och ligger i att du inte förstår uttrycket "öppen sittbrunn", vilket var vad jag skrev, och istället tror att det betyder "öppen snipa" och därtill tror att du baserat på din icke-kunskap kan avgöra min kunskapsnivå.

Va!? Det är ju du och din AI, som yrar om "öppen sittbrunn"...

Det finns ingen med sjövana, som skulle få för sig att Albins IW25:a är en "öppen snipa".
Citera
2026-08-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
Vad jag kan se är det en Wärtsilä Nacos Platinum solid state S-Band som finns på styrbordssidan.
Så du har rätt, det är ingen C-bands-radar. Men användingsområdet för de två radar jag beskrivit stämmer.
Nu har du googlat igen men du lyckades gissar rätt denna gång, bravo.

Man har bara S och X bandare på sjön, inget annat.
Citera
2026-08-16, 14:51
Medlem
Citat:
Jo då, det det är vad som framkommit. Sjöräddningen berättade kort efter olyckan att de visste att mamman och dottern saknade flytväst.

Detta med flytvästar är något som alltid frågas om direkt när sjöräddningen kommer till en olycksplats, (om det så bara är någon som fått motorproblem) för det påverkar hur räddningsinsatsen planeras. Om två med flytväst saknas kanske det blir mer prioriterat att snabbt börja söka i större område, om två utan flytväst saknas kanske det blir mer prioriterat att få ner dykare, t.ex. Om någon i en båt saknar flytväst blir det prio att få på den eller de personerna flytväst.

För att korrigera mig själv ovan, det frågas som regel redan när larmet rings in om alla har flytväst på sig. Men den frågan upprepas när sjöräddningen kommer till platsen.
Men då så pappan buras in på livstid, vad i h-e är det för pappa som sätter på sig flyvästen och låter frun och dottern sitta utan samt ger f-n i att hålla utkik!.

Mord är var det är, inget annat än mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in