Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Detta har jag missat tidigare, det är en nyhet för mig att brodern beskriver ljusförhållandena som "mörker". Var finns källan till detta citat? Jag hittar det inte när jag söker bakåt i referenserna här.
Så, lite utredning tycks visa att det inte finns ett sådant citat från brodern, utan att detta kommer från ANDRA i denna tråden som faktiskt använder AI för att producera sin inlägg, typiskt troll kan man väl säga, då det "citatet" kommer från Google AI Mode.
Däremot så sägs från JRCC att det var "mörkt" och "dålig sikt" vid 22-tiden.
Även TV4 har en artikel där de säger att det var mörkt vid olyckan, vilket då troligen också avser vid 22-tiden.
Alla vet att det inte går från dagsljus till mörker i Sverige som vid ekvatorn, på en halvtimme. Var det mörkt vid 22 var det inte dagljus 2130.
Skeppets kapten har rapporterat skymning vid tiden för olyckan, det förefaller tveklöst som den mest korrekta beskrivningen, liksom hans uttalande om måttlig sikt.
Skymning och måttlig sikt, ja då kan det börja bli svårt att se väl kamoflerade saker på några hundra meters håll, som en mörkblå snipa med mörkblått kapell mot mörkblått hav.
Detta förtar dock inte skeppet från regel 5 och att ha koll på sin radar, lika lite som det förtar snipan från att hålla utkik bakåt, särskilt i en farled frekventerad av handelsfartyg.
Men det ålägger definitivt snipan att tända sina lanterna för att synas, i enlighet med reglerna om lanternor och regeln om att undvika kollision samt regel 2 om gott sjömanskap. Det där vet alla med nautisk kompetens.