2026-08-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Stoppa högerregeringar som lånar 200'000 i minuten till skattesänkningar.

Det är inte till skattesänkning, det är till västvärldens krig i Ukraina.
Citera
2026-08-15, 12:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är inte till skattesänkning, det är till västvärldens krig i Ukraina.

Det är en god investering i vår säkerhet, så det kan jag ta. Rot-bidrag för att moderater ska bygga swimmingpooler till sina semesterhus på Franska rivieran är jag mer skeptisk till att skattebetalarna ska stå för.
Citera
2026-08-15, 12:08
Medlem
Citat:
Det är en god investering i vår säkerhet, så det kan jag ta. Rot-bidrag för att moderater ska bygga swimmingpooler till sina semesterhus på Franska rivieran är jag mer skeptisk till att skattebetalarna ska stå för.

Men lyxbåtar och lyxbilar på rivieran till Zelensky och hans kompisar går bra?
Citera
2026-08-15, 12:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Efter fyra år inser Tidö att deras slöseri har kommit upp i dagsljuset och måste granska. Fast inte förrän efter att ministrarna flytt utomlands.

Tidö slösar inte så mycket som vänstern kommer göra.
Citera
2026-08-15, 12:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Rot gäller bara i Sverige.
Citera
2026-08-15, 12:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Men lyxbåtar och lyxbilar på rivieran till Zelensky och hans kompisar går bra?

Uppgifterna om att Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj eller hans fru Olena Zelenska har köpt lyxbilar, som en exklusiv Bugatti, är falska och har visat sig vara prorysk desinformation. Sluta konsumera trollsajter.
Citera
2026-08-15, 12:15
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Bra, det finns många myndigheter som behöver ses över. År 2021 hade Sverige 458 myndigheter, det finns säkert några fler nu.

Kvinnor måste också ha någonstans att "arbeta".
Citera
2026-08-15, 12:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Rot gäller bara i Sverige.

Tyvärr inte.

Rekordutbetalning av rotavdrag i svenskarnas semesterparadis >>

År 2025 betalades 72 miljoner ut i rotavdrag till svenskar som renoverat sina semesterbostäder utomlands. Detta trots att syftet med avdraget är att skapa jobb i Sverige.
Citera
2026-08-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tidö skapar en ny kommission vid namn Slöserikommisionen. Vad tycker vi om detta?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidopartierna-tillsatter-sloserikommission

Vad ska den göra?
Förhindra framtida vänsterregeringars slöseri på invandring?

Börjar vi se en tydlig skattesänkarregering nu?

Borgerlig politik eller Flashback-politik?
Det låter som ett stort slöseri med skattemedel.
Ta bort hälften av institutionerna var fjärde år, och nogån ny öppnas måste två bort inklusive GD'arna
Citera
2026-08-16, 12:55
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Det är ingen som undrar, vi har budgetunderskott för att man har lånat pengar för att fixa akuta problem i Sverige.

Därav är alltså, som jag sa, kommisionen värdelös att göra och bara en repeat på vad DOGE var? Vad argumenterar du emot egentligen? Även om vi kör på din linje att det var för att fixa problem så vet ju redan regeringen då varför det är budgetunderskott. Slöseri med tid och resurser oberoende av hur man ser på saken.
Citera
2026-08-16, 12:56
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Det här är väl ingen höger/vänsterfråga? Det är väl bra att regeringen oavsett vilken de än är ser över vad vi lägger våra pengar på. Vad de olika myndigheterna har för uppdrag och hur vi kan minska all administration?

Sen får vi väl se vad det blir av det "Vi lägger ner hälften av alla myndigheter", nej det kanske inte vore någon bra idé.

Men att utreda och göra en analys som kan rendera i att vi sparar pengar utan att tappa i kvalité eller skala bort saker som ingår i "smahällskontraktets paraply" är väl bara bra

Det har gjorts flertalet analyser av budget och dess effekter tidigare, det här är återigen bara samma spel för gallerierna som högern kör med för att ge dem ursäkter att kapa nödvändiga resurser som deras sida stör sig på.
Citera
2026-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Därav är alltså, som jag sa, kommisionen värdelös att göra och bara en repeat på vad DOGE var? Vad argumenterar du emot egentligen? Även om vi kör på din linje att det var för att fixa problem så vet ju redan regeringen då varför det är budgetunderskott. Slöseri med tid och resurser oberoende av hur man ser på saken.

En slöserikommision är naturligtvis till för att kartlägga slöseri inom myndigheter eller kommuner, inte räkna ut sådant man vet redan. Varför skulle man göra det? Sen är det ju inte slöseri heller att låna pengar till akuta problem, bara en parantes. Hade vi haft 500 miljarder över istället att spendera varje år på järnvägar, försvaret t.ex. så hade man inte behövt ta lån till t.ex. till försvaret på 700 miljarder som man gjort nu med tanke på världsläget.

Jag skrev aldrig att de tillsatt en slöserikommision för att det är budgetunderskott. Man tillsätter nog den för att reda ut slöseri inom kommuner och myndigheter t.ex.

Nästa steg i denna processen kommer vara att börja ta bort och slå ihop myndigheter, blir många skattekronor med tanke på alla löner till arbetare på inte mer än 560 myndigheter som Sverige har.

Den största poolen i Sveriges slöseri är redan bearbetad vilket är att man ställer egenförsörjningskrav nu, flera hundra miljarder kronor har det kostat oss per år. Kunde lagts på försvaret, järnvägarna osv.

Samtidigt yrar fettona i Socialdemokratiska partiet med demagogiska uttalanden som att denna regeringen inte lämnar något reformutrymme åt nästa regering. Klockrent, det gör de naturligtvis bara för att de vill bråka och skapa en halvsanning tillslut när man har rört sig bort från sanningen halvvägs. Så tråkigt att svenska folket inte är smartare att se sådant, mycket p.g.a. av den totala oinsattheten i något som är viktigt överhuvudtaget.

Att fixa akuta problem måste man göra, att låna pengar till det är en sak man måste göra p.g.a att man inte haft pengar och det till grund av summorna för att laga dessa problem har blivit så stora för att föregående regeringar har struntat i dessa problem helt o hållet. Men också för att kravet på egenförsörjning bara gällt kanske i 2,5 -3,5 år ungefär, jag vet faktiskt inte.
Senast redigerad av Vintageman 2026-08-16 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in