Citat:
Ursprungligen postat av
Syron
Därav är alltså, som jag sa, kommisionen värdelös att göra och bara en repeat på vad DOGE var? Vad argumenterar du emot egentligen? Även om vi kör på din linje att det var för att fixa problem så vet ju redan regeringen då varför det är budgetunderskott. Slöseri med tid och resurser oberoende av hur man ser på saken.
En slöserikommision är naturligtvis till för att kartlägga slöseri inom myndigheter eller kommuner, inte räkna ut sådant man vet redan. Varför skulle man göra det? Sen är det ju inte slöseri heller att låna pengar till akuta problem, bara en parantes. Hade vi haft 500 miljarder över istället att spendera varje år på järnvägar, försvaret t.ex. så hade man inte behövt ta lån till t.ex. till försvaret på 700 miljarder som man gjort nu med tanke på världsläget.
Jag skrev aldrig att de tillsatt en slöserikommision för att det är budgetunderskott. Man tillsätter nog den för att reda ut slöseri inom kommuner och myndigheter t.ex.
Nästa steg i denna processen kommer vara att börja ta bort och slå ihop myndigheter, blir många skattekronor med tanke på alla löner till arbetare på inte mer än 560 myndigheter som Sverige har.
Den största poolen i Sveriges slöseri är redan bearbetad vilket är att man ställer egenförsörjningskrav nu, flera hundra miljarder kronor har det kostat oss per år. Kunde lagts på försvaret, järnvägarna osv.
Samtidigt yrar fettona i Socialdemokratiska partiet med demagogiska uttalanden som att denna regeringen inte lämnar något reformutrymme åt nästa regering. Klockrent, det gör de naturligtvis bara för att de vill bråka och skapa en halvsanning tillslut när man har rört sig bort från sanningen halvvägs. Så tråkigt att svenska folket inte är smartare att se sådant, mycket p.g.a. av den totala oinsattheten i något som är viktigt överhuvudtaget.
Att fixa akuta problem måste man göra, att låna pengar till det är en sak man måste göra p.g.a att man inte haft pengar och det till grund av summorna för att laga dessa problem har blivit så stora för att föregående regeringar har struntat i dessa problem helt o hållet. Men också för att kravet på egenförsörjning bara gällt kanske i 2,5 -3,5 år ungefär, jag vet faktiskt inte.