2026-08-16, 00:20
Medlem
Hej,

Jag är intresserad av att lära mig spanska för att kunna tala det då jag besöker Spanien ofta och kommer göra under många år framöver. Visst borde jag sikta in mig på någon kurs på distans på högskolan(då jag jobbar på dagtid) som är flexibel och man kan köra på i sitt tempo?

Har hittat dessa:
https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/spanska-nyborjarkurs-1-sp1031#accordion=6f962f52-6d8b-4039-b31b-e19cbc597855
https://www.umu.se/utbildning/kurser/spanska-nyborjarkurs-steg-1-2-1sp033/

Någon som har erfarenhet som lärt sig spanska eller har andra tips? Vill inte sitta med Duolingo för tror jag behöver plugga det på riktigt för att verkligen commita och orka vilja lära mig.
Citera
2026-08-16, 01:07
Medlem
En polare åkte till Bolivia, typ språkresa, på 3 månader. Dyrt var det inte den gången. Lektioner 09-14, de bodde på ett internat. Han lärde sig språket och hade kul
Citera
2026-08-16, 01:14
Medlem
Spanska är nog ganska lätt bara man tragglar det så tycker du kan köra en del olika appar och youtube bara.

Finns många spansktalande människor i Sverige som säkert skulle tycka det var kul att låta någon öva språket med dem. Går nog att hitta någon någonstans att tala spanska med, utan några större problem.
Citera
2026-08-16, 01:54
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Den här verkar vara en bra kurs! https://www.umu.se/utbildning/kurser/spanska-nyborjarkurs-steg-1-2-1sp033/
Citera
2026-08-16, 01:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nej högskola eller något högre lärosäten än komvux är slöseri med tid. Spanska är busenkelt att lära sig som svensk. Särskilt om du bara vill åt enkel vardaglig konversation.
Citera
2026-08-16, 05:46
Medlem
Riksreptilens avatar
För att sedan hålla kvar spanskan i vardagen kan att titta tvserie några avsnitt i veckan vara ett tips.
Jag tittar på Deutshe Welles nyheter samt någon deckare eller film för att hålla tyska arkivet aktivt i hjärnan.

Kriminalserie La casa de papel/Money Heist som finns på Netflix är riktigt bra.
Citera
2026-08-16, 06:22
Avstängd
Queutards avatar
Strukturerat lärande är väl bra, men det går lika bra att lära sig den naturliga vägen. Du lärde dig inte svenska i skolan.

1. Immersion. Titta på spanska nyheter, filmer och serier. Läs spanska böcker, börja på barnnivå.
2. Ta del av kurser på Youtube för att förstå grammatik som du inte känner från svenskan, som verbkonjugationer och subjunktiv.
3. Glosor, glosor, glosor. Skriv ned, studera, blanda och testa tills de sitter. Med ett rikt ordförråd följer resten automagiskt.
Citera
2026-08-16, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
För att sedan hålla kvar spanskan i vardagen kan att titta tvserie några avsnitt i veckan vara ett tips.
Jag tittar på Deutshe Welles nyheter samt någon deckare eller film för att hålla tyska arkivet aktivt i hjärnan.

Kriminalserie La casa de papel/Money Heist som finns på Netflix är riktigt bra.
Tack tar gärna förslag på fler serier också. (Utan en massa fult språk/svärande helst. lite är ok, men försökte se serien narcos för några år sedan... vilket skräp...)

Podcasts? Spanska kommentatorer när man streamad sport?

Oh, och vad gäller serier, föredrar förslag på serier från Sydamerika, gillar inte hur spanjorerna uttalar sina S..... THHH
Citera
2026-08-16, 07:47
Medlem
Har du ens provat Duolingo och liknande tjänster?
Många blir hjälpta av detta enkla och snabba sätt.
Fem minuter om dagen, vart du än är.

Man måste vilja lära sig ett nytt språk, oavsett utbildningsform.
Citera
2026-08-16, 08:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du ens provat Duolingo och liknande tjänster?
Många blir hjälpta av detta enkla och snabba sätt.
Fem minuter om dagen, vart du än är.

Man måste vilja lära sig ett nytt språk, oavsett utbildningsform.

Jo, men alla har ju inte förutsättningarna (korkade eller gaggiga), även om viljan finns.

Och om jag ska ge ett råd till TS så försök håll dig till spansk spanska (kastilianska) om du ska titta på filmer eller serier så du lyssnar in dig på det.
Citera
2026-08-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo, men alla har ju inte förutsättningarna (korkade eller gaggiga), även om viljan finns.

Och om jag ska ge ett råd till TS så försök håll dig till spansk spanska (kastilianska) om du ska titta på filmer eller serier så du lyssnar in dig på det.

Alla har förutsättningarna.
Eller menar du att en viss procent av den spanska befolkningen aldrig lär sig språket?
Nu pratar jag om spanjorer och inte inflyttat folk.
Citera
2026-08-16, 12:20
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ingen använder Duolingo eller "kurser på Youtube" som nåt kioskmongo föreslog.

Nu har vi AI som man kan konversera med som langua eller lingua.

Man kan även använda ChatGPT, Claude eller Gemini och promta till exempel:

"Agera som tålmodig servitör på ett café i Madrid. Jag är turist som försöker beställa mat på nybörjarspanska. Ta min beställning, ställ klargörande frågor och korrigera min grammatik med hjälp av fet text efter varje svar. Starta samtalet nu."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in