Citat:
Ursprungligen postat av
talacaris
Åklagare ska inte dra något till rättegång som det framstår som möjligt att fälla någon för. 50 % är också lägre än för andra brott
Men det som är intressant är att se fördelningen i kategorier mellan äkta fall och falska anmälningar
Exempelvis misstänker jag att överfall av okänd gärningsman är betydligt vanligare bland falska anmälningar än riktiga (se t.ex två nyliga Malmö-fall; parken och sjukhuset). Då de inte vill ta det till rättegång, vilket blir en stor risk. Och i de så är det inte någon som blir utpekad heller. Men mycket slöseri med polisresurser.
Men det förekommer tydligen falska anmälningar med utpekad gärningsman (Malmö igen t.ex;bartoaletten). Men i många av dem verkar det upptäckas snabbt (tog inte ens en dag i det fallet).
Detta är dock inte något sådant fall. Utan här finns trovärdig berättelse, och bra stödbevisning. Och inga tecken på falskhet.
Det är fortfarande så att det är en ANMÄLD våldtäkt som inte lett till fällande dom.
Jag menade att man skulle sortera bort de anmälningar som är uppenbart falska och där gärningsman
inte går att utreda pga. antingen osammanhängande uppgifter, uppgifter för att utreda saknas, eller för att uppgifterna är uppenbart falska.
10% tas till rättegång, det säger mer om uppgiftslämnarna än polisarbetet.
Den låga procenten som tas till rättegång beror tror jag i alla fall, på vad som idag ingår i begreppet
våldtäkt. Det är en skam mot all de kvinnor som de facto har utsatts för en våldtäkt.
Av de 10% som tas till rättegång leder 5% till (dina uppgifter) fällande dom. Det tyder antingen på att
man tar det till rättegång även om bevisningen inte är helt klarlagd, för att stilla allmänheten.
Eller alternativt tar det till rättegång för att en suddig lagstiftning tillåter att man lagför och eventuellt även dömer oskyldiga.
Här kan du få statistik för alla anmälda brott , scrolla ner till "tabeller preliminär statistik " och ta till exempel, 2025 Stockholm . Du ser även "personuppklarat" i tabellen.
https://bra.se/statistik/statistik-om-rattsvasendet/handlagda-brott