2026-08-15, 16:29
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det var inte min mening att trampa på dina ömma tår, men Ulf Kristersson är mannen som gav bort Moderaternas ledarskap över borgerligheten till nationalister. Det kommer han för alltid bli ihågkommen för. Ja, utöver att han lyckades sänka sitt parti till Bo Lundgren-nivåer och fullständigt förlorat förtroendet för sin person.

Ulf och övriga inom Tidö har gjort otroligt mycket bra för Sverige och att han skulle gett bort makten till nationalister stämmer inte heller. Faktum
är att SD inte ens sitter i regeringen. Däremot sossarna kopierar ju rakt av SD-s förslag vad gäller invandring i mångt om mycket numera.

Men det är väl enkelt för dig som tangentsbordskrigare att sitta och tycka en jävla massa utan att sätta dig in i vilka stora förbättringar som har åstadkommits dessa 4 åren. Eller tycker du det är dåligt med låg inflation (tack vare bränsle/el och matprisernas sjuka skatter has sänkts), att skjutningarna är de lägsta sedan 2017, att alla som har inkomster har fått upp till 5000kr/mån för en familj med 2 barn, att Sverige har fått en kriminalpolitik som ser till alla offren istället för
Förövarna med mera… är det dåligt utfall menar du ?
Citera
2026-08-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Ja jag tycker samarbetet hade varit rätt logiskt om man bara tittar objektivt på det hela och låter bli att väva in känslor och fördomar

Exakt! Det hade kanske rentav blivit ett framgångsrikt samarbete, vem vet?
Genom att tex. dra in medborgarskap för invandrare som begått grova brott och utvisa dessa samt hålla stram migrationspolitik samtidigt som man för en hård arbetslinje och stärker välfärden. Så hade man minskat på invandrare som missköter sig, minskat arbetslösheten, ökat välfärden (skola, omsorg, sjukvård). Vilket hade fått igång ekonomin och framtidstron. Och skapat större trygghet. Både för att välfärden är stark och för utvisningar av invandrare som har begått grova brott. Och för att fler hade fått jobb och en egen lön att försörja sig på.

Men sossarna vill inte samarbeta med SD. Och då blir det svårt.
Citera
2026-08-15, 16:34
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Ulf och övriga inom Tidö har gjort otroligt mycket bra för Sverige och att han skulle gett bort makten till nationalister stämmer inte heller. Faktum
är att SD inte ens sitter i regeringen. Däremot sossarna kopierar ju rakt av SD-s förslag vad gäller invandring i mångt om mycket numera.

Men det är väl enkelt för dig som tangentsbordskrigare att sitta och tycka en jävla massa utan att sätta dig in i vilka stora förbättringar som har åstadkommits dessa 4 åren. Eller tycker du det är dåligt med låg inflation (tack vare bränsle/el och matprisernas sjuka skatter has sänkts), att skjutningarna är de lägsta sedan 2017, att alla som har inkomster har fått upp till 5000kr/mån för en familj med 2 barn, att Sverige har fått en kriminalpolitik som ser till alla offren istället för
Förövarna med mera… är det dåligt utfall menar du ?

Jag tycker inte att allt är dåligt bara för att M och Tidö styr. Låg inflation är naturligtvis bra och om skjutningarna minskar är det också positivt. Men det blir lite väl enkelt att ge regeringen hela äran för allt positivt som händer och samtidigt låtsas som att politiken inte har några kostnader eller negativa konsekvenser.
Inflation påverkas av betydligt mer än svensk skattepolitik, bland annat Riksbankens räntor, energipriser och den internationella utvecklingen. På samma sätt är det svårt att säga att minskade skjutningar enbart beror på Tidöpolitiken. Många av åtgärderna mot gängen är dessutom resultatet av ett långsiktigt arbete som påbörjades tidigare.
Och nej, SD sitter formellt inte i regeringen. Men det är också lite semantik att låtsas som att de därför saknar makt. Tidöavtalet bygger ju på att regeringen är beroende av SDs stöd och SD har haft ett mycket stort inflytande över bland annat migration och krminalpolitik. Man behöver inte påstå att Åkesson är statsminister för att konstatera det.
Att S har skärpt sin migrationspolitik är för övrigt inte samma sak som att S ”kopierar SD rakt av”. Man kan vara för en stramare och mer reglerad invandring utan att köpa hela SD:s nationalistiska syn på integration, medborgarskap och synen på vilka som hör hemma i Sverige. Där tycker jag att det finns en viktig skillnad.
Min invändning är egentligen större än enskilda siffror. Politik handlar inte bara om hur mycket pengar en viss familj får i månaden eller hur många skjutningar som registreras ett visst år. Jag värderar också jämlikhet, en fungerande välfärd, skola och sjukvård, integration och att Sverige inte blir ett land där hårdare tag automatiskt är svaret på varje samhällsproblem.
Så nej, jag säger inte att Tidö inte har gjort någonting bra. Jag säger att man kan erkänna positiva resultat och ändå tycka att deras övergripande politiska riktning är fel. För mig är det fullt rimligt att därför luta mer åt S som liberal än åt M och ett regeringsunderlag som är beroende av SD ett direkt antiliberalt åarti, som skapades av ett gång nazister och fascister.

Annars får du väl fråga alla som flytt moderaterna varför de gjort det, om du nu inte litar på mig.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2026-08-15 kl. 16:49.
Citera
2026-08-15, 16:38
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Du får väl fråga alla som flytt moderaterna varför de gjort det om du nu inte litar på mig.

Hur skulle det gå till menar du? M är en av Sveriges 3 största partier ock att medlemmar har flytt M är en märklig kommentar illa underbyggd eller inte alls.
I övrigt så bryr jag bara mig om FAKTA och inte vad du och andra ev sopor säger.
Gå och lägg dig istället.
Citera
2026-08-15, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
Ulf Kristersson;
– Alla vet att det är en enda dag som gäller och
att det är valdagen. Allt annat är brus. Den som
tror att man har förlorat i förtid förlorar. Den
som tror man vinner i förtid förlorar också.
– Jag har tyvärr inga ess i skjortärmen.

Och Uffe är säker: Då blir det nyval.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/kristersson-saker--da-blir-det-nyval/
https://omni.se/kristersson-blir-nyval-om-de-rodagrona-partierna-vinner/a/8pxjxG

Vore det rätt kul med nyval?

1. Det direkta budskapet: Mobilisering och riskminimering

"Allt annat är brus": Kristersson försöker avfärda dystra opinionsmätningar eller politiska bakslag. Han vill att hans egna väljare och partifunktionärer ska ignorera medias rapportering och behålla fokus.
"Den som tror att man har förlorat i förtid förlorar": Detta är ren och skär internpsykologi. Det största hotet mot en sittande regering inför ett val är demoralisering – att de egna väljarna stannar hemma på soffan för att "allt ändå känns kört".
"Inga ess i skjortärmen": Ett försök att framstå som transparent och ärlig. Han signalerar att det inte finns någon magisk reform eller skattesänkning som kommer att rullas ut i sista sekunden för att vända opinionen; det är hårt arbete som gäller.

2. Mellan raderna: Vad han egentligen säger

Han erkänner (indirekt) att han ligger pyrt till
Genom att överhuvudtaget varna för att "förlora i förtid" bekräftar han implicit att opinionsläget är kritiskt. Hade regeringen haft en betryggande ledning hade retoriken snarare handlat om att "inte ta ut segern i uttaget". Nu handlar det om ren skadekontroll för att förhindra desperation i de egna leden.
Hotet om nyval är ett strategiskt vapen
När Kristersson slår fast att "det blir nyval om de rödgröna vinner" bedriver han ett klassiskt politiskt chicken-race. Mellan raderna säger han till väljarna och framför allt till oppositionen och sina egna samarbetspartier:
1. Till väljarna: En rödgrön seger betyder inte stabilitet, det betyder politiskt kaos och att ni måste gå till valurnorna mitt i vintern igen.
2. Till det egna regeringsunderlaget (inklusive SD): Vi måste hålla ihop till varje pris. Om vi faller, faller alla, och ingen (särskilt inte småpartier runt spärren) vill ha ett nyval.
Han försöker flytta fokus från sakpolitik till regeringsduglighet
Genom att måla upp ett scenario där en rödgrön opposition inte kommer att kunna enas om en budget (vilket skulle tvinga fram ett nyval) flyttar han debatten från Moderaternas egna politiska tillkortakommanden till att handla om oppositionens splittring. Det är ett sätt att säga: "Vi kanske inte är perfekta, men alternativet är totalt kaos."

Skulle det vara "kul" med nyval?
Ur ett rent politiskt underhållningsperspektiv och för media skulle ett nyval vara ett spektakel utan dess like. Sverige har inte haft ett extra val (nyval) sedan 1958.

Ur ett realpolitiskt perspektiv tenderar dock väljare att straffa de partier som anses ha orsakat kaoset. Ett nyval innebär månader av politisk handlingsförlamning vilket sällan uppskattas av marknaden, näringslivet eller medborgare som vill ha stabilitet.
Citera
2026-08-15, 17:35
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hur skulle det gå till menar du? M är en av Sveriges 3 största partier ock att medlemmar har flytt M är en märklig kommentar illa underbyggd eller inte alls.
I övrigt så bryr jag bara mig om FAKTA och inte vad du och andra ev sopor säger.
Gå och lägg dig istället.

Under Reinfeldt och periodvis även efter honom så var Moderaterna det största partiet under långa perioder, konsekvent med över 30% i väljarstöd. Nu framhåller du det som positivt att M är tredje största parti med hälften av det väljarstöd man hade för 15 år sedan.

Sanningen är att M under Kristerssons "ledarskap" har blivit uppätet och utskitet av SD - som inte ens är ett borgerligt parti - och att den Svenska s.k "borgerligheten" efter kommande val kommer att bestå av ett M och KD som tillsammans samlar ihop drygt 20% av väljarna, ett M som inte längre är regeringsdugliga pga att de inte kan bilda regering vare sig med eller utan SD´s stöd.
Senast redigerad av DaEzz 2026-08-15 kl. 17:39.
Citera
2026-08-15, 17:48
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Jag tycker inte att allt är dåligt bara för att M och Tidö styr. Låg inflation är naturligtvis bra och om skjutningarna minskar är det också positivt. Men det blir lite väl enkelt att ge regeringen hela äran för allt positivt som händer och samtidigt låtsas som att politiken inte har några kostnader eller negativa konsekvenser.
Inflation påverkas av betydligt mer än svensk skattepolitik, bland annat Riksbankens räntor, energipriser och den internationella utvecklingen. På samma sätt är det svårt att säga att minskade skjutningar enbart beror på Tidöpolitiken. Många av åtgärderna mot gängen är dessutom resultatet av ett långsiktigt arbete som påbörjades tidigare.
Och nej, SD sitter formellt inte i regeringen. Men det är också lite semantik att låtsas som att de därför saknar makt. Tidöavtalet bygger ju på att regeringen är beroende av SDs stöd och SD har haft ett mycket stort inflytande över bland annat migration och krminalpolitik. Man behöver inte påstå att Åkesson är statsminister för att konstatera det.
Att S har skärpt sin migrationspolitik är för övrigt inte samma sak som att S ”kopierar SD rakt av”. Man kan vara för en stramare och mer reglerad invandring utan att köpa hela SD:s nationalistiska syn på integration, medborgarskap och synen på vilka som hör hemma i Sverige. Där tycker jag att det finns en viktig skillnad.
Min invändning är egentligen större än enskilda siffror. Politik handlar inte bara om hur mycket pengar en viss familj får i månaden eller hur många skjutningar som registreras ett visst år. Jag värderar också jämlikhet, en fungerande välfärd, skola och sjukvård, integration och att Sverige inte blir ett land där hårdare tag automatiskt är svaret på varje samhällsproblem.
Så nej, jag säger inte att Tidö inte har gjort någonting bra. Jag säger att man kan erkänna positiva resultat och ändå tycka att deras övergripande politiska riktning är fel. För mig är det fullt rimligt att därför luta mer åt S som liberal än åt M och ett regeringsunderlag som är beroende av SD ett direkt antiliberalt åarti, som skapades av ett gång nazister och fascister.

Annars får du väl fråga alla som flytt moderaterna varför de gjort det, om du nu inte litar på mig.

För bara 5 år sen var det otänkbart att bedriva den politik S föreslår nu inom migrationspolitiken. Den retorik S använder nu var då likställt med rasism och helt fruktansvärt. Nu är det helt plötsligt helt okej. Har folk ett minne som är obefintligt eller vad är det frågan om?
Citera
2026-08-15, 18:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
För bara 5 år sen var det otänkbart att bedriva den politik S föreslår nu inom migrationspolitiken. Den retorik S använder nu var då likställt med rasism och helt fruktansvärt. Nu är det helt plötsligt helt okej. Har folk ett minne som är obefintligt eller vad är det frågan om?
Ja, därom har även de forna allianspartierna gjort en helomvändning. Du vet gänget som skapade Sveriges mest generösa migrationspolitik genom tiderna som S påbörjade förändringen av när de kom till makten Men det hade du tydligen glömt.
Citera
2026-08-15, 18:12
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Under Reinfeldt och periodvis även efter honom så var Moderaterna det största partiet under långa perioder, konsekvent med över 30% i väljarstöd. Nu framhåller du det som positivt att M är tredje största parti med hälften av det väljarstöd man hade för 15 år sedan.

Sanningen är att M under Kristerssons "ledarskap" har blivit uppätet och utskitet av SD - som inte ens är ett borgerligt parti - och att den Svenska s.k "borgerligheten" efter kommande val kommer att bestå av ett M och KD som tillsammans samlar ihop drygt 20% av väljarna, ett M som inte längre är regeringsdugliga pga att de inte kan bilda regering vare sig med eller utan SD´s stöd.
Personen du skriver till är inte mottaglig för fakta utan väljer istället att skåda sin egen navel. Ulf kristersson, alias Televinken, kommer ta över Bo Lundgrens tidigare jumboplacering som sämsta moderata partiledare genom tiderna.
Citera
2026-08-15, 18:17
Medlem
Uffe har inspirerats av sin flum fru, som ville att skattepengar skulle läggas på något flum som var lika grundat som Tarot kort och kristaller

Ulf är alltså spådam också, intressant. Eller så kan det vara så att Oppositionen faktiskt skärper till sig och bildar regering.

Hela Tidös kampanjande har ju varit mer att prata om S och deras politik än deras egna. Var och vartannat inlägg har varit något om S haha.

M har ju själv problem. SD vill ju ha ministerposter som innebär att Gunnar Strömmer och Maria M Stenegård skulle bli arbetslösa ( nja , fallskärmar ordnas ju) Jag undrar hur dom ska lösa det. När SD nu är större. M riskerar göra sitt sämsta val på 20 år. Dom är totalt styrda av SD och går i deras ledband.
Citera
2026-08-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ulf är verkligen den tjurigaste och grinigaste partiledare någonsin i Sverige. Han är som en bortskämd tonårstjej.
Tycker snarare att alla partiledare pratar på det sättet. Maggan låter exakt likadant. Dagisnivå.
Citera
2026-08-15, 18:34
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ja, därom har även de forna allianspartierna gjort en helomvändning. Du vet gänget som skapade Sveriges mest generösa migrationspolitik genom tiderna som S påbörjade förändringen av när de kom till makten Men det hade du tydligen glömt.

Jag tänkte mer på att det är ganska otroligt att skräcken för SD varit total och nu 2026 låter flera partier exakt som SD i retoriken. Det har till och med smugit sig in SD-reteorik i V, MP och L också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in