2026-08-15, 11:32
Medlem
De verkar ju ha varit på en närliggande fastighet, och av det som framgått hittils så är det väl att de gick och frågade om de fick fiska, men i övrigt verkar det ju inte finnas nått på dem öht. Furuvik är ju heller inte en random avkrok utan det kan förekomma turister där..
Citera
2026-08-15, 13:11
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Det är ju inte jättesvårt att klä sig som en pundare om man vill flyga under radarn bättre.
Jo det är det när det inkluderar att odla dreads. Tror det är få ”riktiga” underrättelsemän från Ryssland som skulle göra det. Men visst kan det hända. Jag vet inte.
Citera
2026-08-15, 14:00
Medlem
Men ännu har ingen svarat på vad för "grov" stöld de greps för.
Nu släpps de och ombedes lämna Sverige. Vågar inte rättsvårdarna fullföja gripandet, eller var det bara hittepå?

Här anar jag en begravd hund.
Citera
2026-08-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Men ännu har ingen svarat på vad för "grov" stöld de greps för.
Nu släpps de och ombedes lämna Sverige. Vågar inte rättsvårdarna fullföja gripandet, eller var det bara hittepå?

Här anar jag en begravd hund.
De greps inte för nån stöld, de har inte delgivits misstanke om nått brott. polisen verkar köra lite på måfå i hopp om att hitta nått som gör att de kan påvisa brott. Men so far så finns det inget.
Citera
2026-08-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
De greps inte för nån stöld, de har inte delgivits misstanke om nått brott. polisen verkar köra lite på måfå i hopp om att hitta nått som gör att de kan påvisa brott. Men so far så finns det inget.
Ah, du har rätt. I inledningen av tråden pratades det om grov stöld, men det var tydligen misstankar om förberedelse för grov stöld.
Ganska märkligt likväl.

Och huxflux så är allt förlåtet, jag tror att det finns mer dolt här.
Citera
2026-08-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Man försökte ironiskt nog lite stalinistisk "Show me the man and I'll show you the crime" här? Släng skit på väggen och se vad som fastnar. Kanske hemfridsbrott. Kanske försök till grov stöld.

"Frisläppta och uppmanade av polisen att lämna landet senast på söndag, annars riskerar de att avvisas eller utvisas. Det ska alltid finnas möjlighet att nå dem i utlandet”.

Mhm.
Citera
2026-08-15, 15:29
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Ryska spionerna är skolboksexempel på såna som Putin skickar till EU för att infiltrera ungdomsrörelser och starta/ elda på uppvigling och upplopp som korankravallerna.

Detta är vad jag med tänker. För chansen att de, med komradio och allt, helt plötsligt skulle befinna sig på platsen där de hittades är bara för dum.

Och som någon påpekade i tråden, det är ju den perfekta FSB-covern med lite dreads och låtsas vara dissident och påstått ha protesterat mot kriget i Ukraina etc etc etc. Det är precis där man ska leta efter FSB-agenter. Dum och naiv får man inte vara.

Det finns självklart olika sorters agenter, men det där är en sort, helt klart.
Citera
2026-08-15, 15:33
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror mer att de kan ha varit nyttiga idioter eller personer som frilansade lite för extra pengar eller har en släkting i Ryssland.

Visst. Det är fullt möjligt att ryska staten har hållhakar på dom och om de inte gör som de blir befallna så åker nån släkting in i fängelse istället. Men det är för mycket för att de ens skulle vara i närheten av att framstå som oskyldiga, inget snack om saken att de är skyldiga.
Citera
2026-08-15, 18:32
Medlem
Durochmolls avatar
Jag håller med Kajsa Ekis Ekman, svenskars, speciellt svensk mäns, rädsla för ryssen, är oproportionerlig stor och patetisk.
Citera
2026-08-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag håller med Kajsa Ekis Ekman, svenskars, speciellt svensk mäns, rädsla för ryssen, är oproportionerlig stor och patetisk.
Alla har rätt till en åsikt. Inklusive du och en skribent mid historik hos Etc och som fått Leninpriset för sitt skrivande som har handlat om kapitalism, patriarkatet mm.
Citera
2026-08-15, 19:41
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför ska de lämna landet om de inte begått något brott kan man undra.
Citera
2026-08-15, 19:55
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför ska de lämna landet om de inte begått något brott kan man undra.

De kan strunta i det. De är mantalsskrivna i Spanien, vi har fri rörlighet i EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in