2026-08-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det stämmer att man inte kan veta exakt hur saker och ting kommer bli, men man kan ju ana ungefär hur det sannolikt kommer bli. Den rödgröna sidan har inget etablerat samarbete. Det är ett objektivt konstaterande. Tidö-sidan har ett etablerat samarbete. Sannolikheten att Tidö kan sätta igång och jobba för Sverige dag 1 om de vinner är 100 %. Sannolikheten att de rödgröna ens kan enas om vem som vill leka med vem är.....låg. Mot denna bakgrund kan var och en bedöma vilket alternativ som medför risk för omval.

Vad jag skriver är ju att det kanske inte blir så svårt för sossarna att välja vilka "de ska leka med", beroende på hur mandaten kommer ligga.

Ligger tex. mandaten såhär:
Sossarna: 37%.
MP: 10%
V: 10%.
C: 5%.
KD: 10%.

Så kan ju sossarna välja bort alternativ som inte passar ihop (tex. går ju C och V inte ihop). Och då kan ju valen för sossarna bli såhär:

Sossarna, C och KD = 52%.
Sossarna, C och MP = 52%.
Sossarna, MP och V = 57%.
Sossarna, KD och MP = 57%.

KD kan ju tänka sig att samarbeta.

Det är svårt att sia om hur det blir, innan valet ens är avgjort.

Ulf verkar dock tror att det kommer bli samarbete mellan sossarna, MP, V och C. Men så behöver det inte alls bli.
Citera
2026-08-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad jag skriver är ju att det kanske inte blir så svårt för sossarna att välja vilka "de ska leka med", beroende på hur mandaten kommer ligga.

Ligger tex. mandaten såhär:
Sossarna: 37%.
MP: 10%
V: 10%.
C: 5%.
KD: 10%.

Så kan ju sossarna välja bort alternativ som inte passar ihop (tex. går ju C och V inte ihop). Och då kan ju valen för sossarna bli såhär:

Sossarna, C och KD = 52%.
Sossarna, C och MP = 52%.
Sossarna, MP och V = 57%.
Sossarna, KD och MP = 57%.

KD kan ju tänka sig att samarbeta.

Det är svårt att sia om hur det blir, innan valet ens är avgjort.

Ulf verkar dock tror att det kommer bli samarbete mellan sossarna, MP, V och C. Men så behöver det inte alls bli.
Sossarna 37%, sluta dröm är närmare 27% man har sjunkit från ca 36% till runt 30% under mandatperioden nu så en nedåtgående trend.
Citera
2026-08-15, 12:36
Medlem
Nu när S ändå dragit så långt åt höger hade jag inspirerats av ett samarbete mellan S, KD och L. Att SD hade fått vara med hade varit en orealistisk utopi
Citera
2026-08-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
För att någon ska kunna regera så behöver man försöka tvinga fram två block var av ett då blir störst. I nuläget så är det att få C+V att samsas. Vem av de viker ner sig?
Jag tror det är fullt möjligt.
Annie Lööfs viktigaste fråga över huvud taget var att stoppa SD från inflytade. Hon var villig att släppa fram S+MP regering enbart för att uppnå detta. Detta i sin tur tudelade C och de som tyckte det var viktigare med en borgerlig politik än att hindra SD lämnade partiet.
https://www.atl.nu/staffan-danielsson-darfor-lamnar-jag-centerpartiet
https://omni.se/intern-kritik-mot-annie-loof-jag-kanner-mig-lurad/a/R90B35
Partiet blev så sargat att Annie Lööf valde att avgå. Då stod väljarstödet på ca 6,7%. Katastrofsiffror för C på den tiden.
Idag ligger väljarstödet på samma nivå. Man kan väl anta att det i huvudsak är samma väljare, med samma agenda, som finns kvar.

Det finns alltså inget stöd i partiet för att släppa fram Tidö med SD på ministerposter.

Min analys är att C hellre ser kommunister än Sverigedemokrater på ministerposterna, och därav föjler att det är C som kommer vika ner sig. "För att rädda Sverige".
Precis som på 1930-talet, då man stödde Hitler och sam-regerade med S, så är inte Centerpartiet ett renodlat borgerligt parti. Det vore bra om borgerligt sinnade centerpartister (ifall det nu finns några sådana kvar) flyttade över till ett borgerligt parti (t.ex. Liberalerna) så att Thand Ringquist kan renodla partiet och orientera sig bort från (den tydligen så förhatliga) marknadsliberalismen.
Citera
2026-08-15, 12:41
Medlem
C kommer inse att deras anti SD inte är framgångsrikt då dom på den punkten konkurrerar med övriga oppositionen.
Citera
2026-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sossarna 37%, sluta dröm är närmare 27% man har sjunkit från ca 36% till runt 30% under mandatperioden nu så en nedåtgående trend.

Ingen dröm, utan en bild för att visa att ingen 8inte ens Ulf) vet hur det blir med rösterna, innan valet är avgjort. och det är ju först då man får se vilka som kommer bilda regering ihop och hur den konstellationen kommer se ut. Jag visade bara på hur olika et faktiskt skulle kunna bli.
Citera
2026-08-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Nu när S ändå dragit så långt åt höger hade jag inspirerats av ett samarbete mellan S, KD och L. Att SD hade fått vara med hade varit en orealistisk utopi

Det är synd. Sossarna och SD ha ju en del vänster-frågor ihop. Och sossarna har ju lika stram migrationspolitik som M. Så sossarna och SD skulle nog kunna samarbeta rätt bra ihop. Om inte sossarna var så avigt inställda till det.
Citera
2026-08-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ingen dröm, utan en bild för att visa att ingen 8inte ens Ulf) vet hur det blir med rösterna, innan valet är avgjort. och det är ju först då man får se vilka som kommer bilda regering ihop och hur den konstellationen kommer se ut. Jag visade bara på hur olika et faktiskt skulle kunna bli.
Visst men det finns ett alternativ medans oppositionen har många olika problem (utmaningar på "politiska") för att få ihop det.
Citera
2026-08-15, 12:53
Medlem
Citat:
Just när de gäller spelbolagen numera brukar de få mer rätt än fel och de har följande odds just nu nära till valet till 50/50 på 31.5% över/under så båda ni är väl lite off här men 36% är riktigt sjukt gissat
Citera
2026-08-15, 13:05
Medlem
Tintinikongos avatar
Vore fullständig katastrof om det rödgröna klägget fick makten.
Citera
2026-08-15, 13:07
Medlem
Kommer bli stor underhållning i höst, om Magda försöker få ihop en regering med knäppskallarna V & Mp. Ta fram popcorn & bärs och enjoy !!
Citera
2026-08-15, 13:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
C kommer inse att deras anti SD inte är framgångsrikt då dom på den punkten konkurrerar med övriga oppositionen.

Vill C sitta i en regering kan de ringa Ulf efter cslet.

C. MP, SD och KD blir en utmärkt regering.

De får svälja föetreten med SD. Som L gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in