2025-11-03, 20:16
Medlem
bithaxs avatar
Hur fungerar detta? Kan man se denna information hos transportstyrelsen?
Jag har inga papper i min bil som visar vad som är gjort eller inte och försäljaren försäkrade att "allt finns digitalt nuförtiden". Jaha, så ska man betala för det då?
Citera
2025-11-03, 20:32
Medlem
karlgunnars avatar
Transportstyrelsen har ingenting med detta att göra. Det är upp till tillverkaren hur det fungerar, hos vissa kan endast bilägaren få tillgång till den bl.a. Du får ringa en aukt åf och fråga hur det fungerar med just deras märke.
Citera
2025-11-03, 20:45
Medlem
Jag testade att göra en sökning (Google) just nu och skrev "digital servicehandbok" och vilken bil det gäller, alltså har TS en volvo så skriv det efter där och tryck enter.

Kolla nu om du inte fick en träff på https://www.digital-servicebook.com/se/och bilmärket efter,
jag får i allafall möjlighet att regga bilen där gratis och läsa servicarna som är gjorda.

Lycka till
Citera
2025-11-03, 20:52
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaky
Jag testade att göra en sökning (Google) just nu och skrev "digital servicehandbok" och vilken bil det gäller, alltså har TS en volvo så skriv det efter där och tryck enter.

Kolla nu om du inte fick en träff på https://www.digital-servicebook.com/se/och bilmärket efter,
jag får i allafall möjlighet att regga bilen där gratis och läsa servicarna som är gjorda.

Lycka till

Ah, fan. Nu betalade jag 59 kr till biluppgifter.se för att kunna se min servicebok.
Men, kolla på sidan du länkade till och där kostar de 10 EURO att se den.
Citera
2025-11-03, 20:54
Medlem
Men testa länken jag skrev då? Jag har inte hunnit att testa själv
Ok jag missade kanske det?
Citera
2025-11-03, 21:00
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaky
Men testa länken jag skrev då? Jag har inte hunnit att testa själv
Ok jag missade kanske det?

Man ser bara senaste service gratis. Men det som är roligt är att det stämmer inte med rapporten jag köpte från den andra sidan. På biluppgifter.se så står det att senaste service utfördes i Lund 2024. Men jag köpte bilen på autohero, och de har gjort en service som syns som senaste på digital-servicebook.com.

Så då kanske jag inte behöver byta bromsvätska, tändstift och pollenfilter ändå. Det var ju bra att veta.
Senast redigerad av bithax 2025-11-03 kl. 21:03.
Citera
2025-11-03, 21:10
Medlem
Jag återkommer i detta, låter ägaren till bilen testa detta när hon kommer hem strax.
Vår bil är bara servad en gång och det ska bli intressant att läsa vad de har gjort.
Citera
2025-11-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har inga papper i min bil som visar vad som är gjort eller inte och försäljaren försäkrade att "allt finns digitalt nuförtiden". Jaha, så ska man betala för det då?

Om du vet på vilken verkstad service gjorts tidigare så bör dom ha uppgifterna.
Om du inte vet, ring en verkstad som är auktoriserad för det bilmärket, dom bör ha koll på all service om bilen servats på en sådan verkstad.
Citera
2025-11-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Det är kostnadsfritt för bilägaren. Vilket bilmärke har du?

Hos de flesta tillverkare kan du se servicehistoriken genom att registrera dig i deras kundportal och bekräfta att du är bilens ägare.

Vissa märken, som Volvo, Kia och Hyundai, använder istället en app för detta.
På BMW kan du se hela historiken direkt i bilens meny.

För vissa märken ges ingen tillgång till den digitala serviceboken alls — i de fallen ska du få ett utskrivet serviceintyg vid varje servicetillfälle som du själv sparar.

Digital-servicebok.com är en tredjepartstjänst som inte har någon koppling till biltillverkarna. Den bygger på att verkstäder själva registrerar service i deras system – men den informationen har ingen koppling till den officiella digitala serviceboken hos tillverkaren. I praktiken är det mycket ovanligt att verkstäder använder denna tjänst.
Senast redigerad av lollish 2025-11-04 kl. 09:26.
Citera
2026-04-23, 21:18
Medlem
Jag sprang på den bästa av dem bästa serviceböckerna online man kan hitta enligt mig
Denna är brutal för mig med ett fordon då det är gratis får även med körjournal och massa analysverktyg.
Cool sida kolla in https://servicebokonline.se jag gillar verkligen sånt.
Alla borde använda sånt höjer utan snack bilens värde när det finns ordentlig historik.
Lägger in allt här från tankning till torkarblad till byte av däcken till fix med bilen.
Citera
2026-04-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomlin70
Jag sprang på den bästa av dem bästa serviceböckerna online man kan hitta enligt mig
Denna är brutal för mig med ett fordon då det är gratis får även med körjournal och massa analysverktyg.
Cool sida kolla in https://servicebokonline.se jag gillar verkligen sånt.
Alla borde använda sånt höjer utan snack bilens värde när det finns ordentlig historik.
Lägger in allt här från tankning till torkarblad till byte av däcken till fix med bilen.

Så en servicebok som ägaren själv fyller i skulle höja värdet på bilen? Tveksamt.
Citera
2026-08-14, 19:12
Medlem
Solstol28s avatar
Hade inblick i detta med digitalservice bok för 5-7 år sedan på ett tyskt märke. Då sparades den infon hos generalagentens datorsystem inte i själva bilen. Hur är det då idag (2026)? Sparas det i bilens system eller fortfarande centralt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in