Citat:
Ursprungligen postat av
ziggehej
Precis.
Ingen kan tro på att biologisk evolution inte kan leda till ökad intelligens.
Ändå väljer många att dra slutsatsen att AI inte kan bli intelligentare eller göra sig själv eller nya AI-system intelligentare.
Jag hävdar att motivet till ett sådant val är rädsla. Vilket jag på ett sätt har förståelse för även om det sättet att tänka både är helt fel och farligt.
Ja, jag tänker i princip likadant.
Vet dock inte om jag skulle vilja kalla det tillståndet för ”fel” eller ens ”farligt”. ”Ogynnsamt” passar bättre för min del. Vi kopplar väl helt enkelt bort när något riskerar att rubba vår verklighetsuppfattning så till den milda grad att vi riskerar att tappa greppet.
En slutsats leder ju relativt snabbt till en annan.
Intressant det där du skrev tidigare om att filosofiskt intresserade skulle ha svårare att acceptera ett ikke kolbaserat substrat för intelligent liv.
Jag skulle nog landa mjukare i den fåran än bland teknikorienterade, men jag har inget problem att se framför mig intelligens i vilket substrat som helst då länge det kan processa information. Det kanske har lite med att filosofiskt intresserade eventuellt ser intelligens från en annan vinkel. Att vara intellektuell kan ju också (antar jag) anspela på ens förmåga att se saker och ting för vad dom verkligen är, eller inte är. Och på så vis frigöra sig från till exempel begär. Det skulle jag kunna säga är en intelligent manöver som kanske blir svårare att applicera på en AI. Medans problemlösning på det världsliga planet inte riktigt löser våra fundamentala problem. Men det blir ju bara en definitionsfråga. Om en AI skulle spendera 100 år med att meditera över sakers förgänglighet så skulle det ju knappast bekomma någon. Men utvecklar den det som vi mäter med IQ-tester så får det nästan garanterat konsekvenser.