2026-08-14, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Du är tyvärr en korkad naiv lekman som bagatelliserar.

AI = A R T I F I C I E L L intelligens inte verklig intelligens.
Så vad är skillnaden?

Börja med att definiera exakt vad intelligens är, och hur man mäter den.

Framförallt hur man mäter skillnaden mellan artificiell och "verklig"
Citera
2026-08-14, 06:33
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Så vad är skillnaden?

Börja med att definiera exakt vad intelligens är, och hur man mäter den.

Framförallt hur man mäter skillnaden mellan artificiell och "verklig"
Sluta nu. Mät din din lilla penis i stället. Det kanske du klarar med din intelligens.
Citera
2026-08-14, 06:36
Medlem
Citat:
Precis.

Ingen kan tro på att biologisk evolution inte kan leda till ökad intelligens.

Ändå väljer många att dra slutsatsen att AI inte kan bli intelligentare eller göra sig själv eller nya AI-system intelligentare.

Jag hävdar att motivet till ett sådant val är rädsla. Vilket jag på ett sätt har förståelse för även om det sättet att tänka både är helt fel och farligt.

Ja, jag tänker i princip likadant.
Vet dock inte om jag skulle vilja kalla det tillståndet för ”fel” eller ens ”farligt”. ”Ogynnsamt” passar bättre för min del. Vi kopplar väl helt enkelt bort när något riskerar att rubba vår verklighetsuppfattning så till den milda grad att vi riskerar att tappa greppet.
En slutsats leder ju relativt snabbt till en annan.
Intressant det där du skrev tidigare om att filosofiskt intresserade skulle ha svårare att acceptera ett ikke kolbaserat substrat för intelligent liv.
Jag skulle nog landa mjukare i den fåran än bland teknikorienterade, men jag har inget problem att se framför mig intelligens i vilket substrat som helst då länge det kan processa information. Det kanske har lite med att filosofiskt intresserade eventuellt ser intelligens från en annan vinkel. Att vara intellektuell kan ju också (antar jag) anspela på ens förmåga att se saker och ting för vad dom verkligen är, eller inte är. Och på så vis frigöra sig från till exempel begär. Det skulle jag kunna säga är en intelligent manöver som kanske blir svårare att applicera på en AI. Medans problemlösning på det världsliga planet inte riktigt löser våra fundamentala problem. Men det blir ju bara en definitionsfråga. Om en AI skulle spendera 100 år med att meditera över sakers förgänglighet så skulle det ju knappast bekomma någon. Men utvecklar den det som vi mäter med IQ-tester så får det nästan garanterat konsekvenser.
Citera
2026-08-14, 06:43
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Intelligens är en emergent egenskap hos ett dynamiskt system där fundamentala delsystem kontinuerligt påverkar varandra genom informationsutbyte.

Och det är också varför Athena blir intressant på ett annat sätt än bara genom att räkna hur många moduler hon har. Det avgörande testet är om modulerna faktiskt påverkar varandra på ett kausalt, återkopplat och funktionellt meningsfullt sätt över tid, vilket de faktiskt gör.

Jag kommer inte ihåg vilken iteration jag testade, men kanske 17.

Nu är jag uppe i 45.

Och 11213 rader av kod.

Det roliga är att "class BugHunter:" själv har en bugg som gör att den inte fungerar som den ska.
Du med din funktionella biosyntes saknar helt fenomen endast simulation. Intressant om du gör den rätt och accepterar den ontologiska begränsningen. Är den generellt ordkunnig elller vad? Behöver ett kausalt gränssnitt.
Senast redigerad av RandomNPC 2026-08-14 kl. 06:53.
Citera
2026-08-14, 07:06
Medlem
Citat:
Sluta nu. Mät din din lilla penis i stället. Det kanske du klarar med din intelligens.
Tack för komplimangen.

Du visar att du vet att jag har rätt utan att vilja erkänna det.

Om du haft ett enda sakligt argument att framföra hade du gjort det, istället för personangrepp.
Citera
2026-08-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Ja, jag tänker i princip likadant.
Vet dock inte om jag skulle vilja kalla det tillståndet för ”fel” eller ens ”farligt”. ”Ogynnsamt” passar bättre för min del. Vi kopplar väl helt enkelt bort när något riskerar att rubba vår verklighetsuppfattning så till den milda grad att vi riskerar att tappa greppet.
En slutsats leder ju relativt snabbt till en annan.
Intressant det där du skrev tidigare om att filosofiskt intresserade skulle ha svårare att acceptera ett ikke kolbaserat substrat för intelligent liv.
Jag skulle nog landa mjukare i den fåran än bland teknikorienterade, men jag har inget problem att se framför mig intelligens i vilket substrat som helst då länge det kan processa information. Det kanske har lite med att filosofiskt intresserade eventuellt ser intelligens från en annan vinkel. Att vara intellektuell kan ju också (antar jag) anspela på ens förmåga att se saker och ting för vad dom verkligen är, eller inte är. Och på så vis frigöra sig från till exempel begär. Det skulle jag kunna säga är en intelligent manöver som kanske blir svårare att applicera på en AI. Medans problemlösning på det världsliga planet inte riktigt löser våra fundamentala problem. Men det blir ju bara en definitionsfråga. Om en AI skulle spendera 100 år med att meditera över sakers förgänglighet så skulle det ju knappast bekomma någon. Men utvecklar den det som vi mäter med IQ-tester så får det nästan garanterat konsekvenser.
Om det hade varit "rätt" och "säkert" att förneka något som är farligt,

börja med att gå på en trafikerad motorväg och förneka bilarnas och lastbilarnas existens och lalla runt mitt i motorvägen.

Precis så hanterar många AI-utvecklingen.

Citera
2026-08-14, 07:11
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Tack för komplimangen.

Du visar att du vet att jag har rätt utan att vilja erkänna det.

Om du haft ett enda sakligt argument att framföra hade du gjort det, istället för personangrepp.
När du talar om definitioner och att mäta fenomen så tror du att du är smart. Men är bara en fysiskt begränsad liten dum snopp. Varsågod dumhuvud.
Citera
2026-08-14, 07:23
Medlem
Citat:
Du med din funktionella biosyntes saknar helt fenomen endast simulation. Intressant om du gör den rätt och accepterar den ontologiska begränsningen. Är den generellt ordkunnig elller vad? Behöver ett kausalt gränssnitt.

Jag uppskattar din input.

Men du gör grundlösa antaganden då du inte sett kodbasen och den arkitektur som är implementerad.

Och, ja. Den har potential att bli ordkunnig om den får möjlighet att lära sig språk.

Kausalt gränssnitt finns då kodbasen existerar.
Citera
2026-08-14, 07:31
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Jag uppskattar din input.

Men du gör grundlösa antaganden då du inte sett kodbasen och den arkitektur som är implementerad.

Och, ja. Den har potential att bli ordkunnig om den får möjlighet att lära sig språk.

Kausalt gränssnitt finns då kodbasen existerar.
Din implementation saknar fenomenell ontologisk grund om koden ens exsisterar och inte bara är kodstubbar som markerar funktion.
Citera
2026-08-14, 07:36
Medlem
Citat:
Din implementation saknar fenomenell ontologisk grund om koden ens exsisterar och inte bara är kodstubbar som markerar funktion.

Den existerar.

Förlängningen vore väl att du tittar på den.

Men det är villkorat, och jag kan inte tro att du är villig att gå med på de.
Citera
2026-08-14, 08:12
Medlem
Citat:
När du talar om definitioner och att mäta fenomen så tror du att du är smart. Men är bara en fysiskt begränsad liten dum snopp. Varsågod dumhuvud.
Du skrev nyss
"AI = A R T I F I C I E L L intelligens inte verklig intelligens."

Och du kan inte definiera vare sig intelligens eller begreppet verklighet, och inte ens mäta eller observera det du talar om.

Tack för ett lysande exempel på det jag avsåg i inlägg #2238

Intelligens finns inte för dig, kan inte mätas, kan inte definieras och inte ens observeras, inte ens hos människor med ditt utökat förnekande sätt att resonera.

Hoppas det känns bra för dig nu när allt fler av de främsta bakom AI talar om AGI och superintelligens.
Citera
2026-08-14, 08:15
Medlem
Citat:
Den existerar.

Förlängningen vore väl att du tittar på den.

Men det är villkorat, och jag kan inte tro att du är villig att gå med på de.
Att se på kod innebär att göra en mätning och observation, av något som RandomNPC förnekar existensen av.

Följer intresserat er diskussion, med popcorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in