2026-08-13, 14:08
Medlem
slagskotts avatar
Ingen politiker har någonsin tagit ansvar så varför skulle hegseth ?
Citera
2026-08-13, 14:16
Medlem
KillPus avatar
Kan inte Iran sänka kastrullen och befria dessa stakare?
Citera
2026-08-13, 14:24
Medlem
scraftys avatar
Säger alkisen Hegseth att det är fake news så är det definitivt real news.
Citera
2026-08-13, 14:54
Medlem
barkeepers avatar
Det är många som gapar om inkvoterade och bögar och gud vet all man spyr ur sig.

Jag är inte för inkvotering. Däremot kan jag berätta att mentala hälsan hos helt vanliga sjömän är ett långt större problem nu än för 20-25 år sedan, plus att vi nuförtiden pratar mer öppen om det, och vi får reda på mer.

Såhär:

Sverige hade tidigare många fler sjömän, och sjöfart var en stor industri här. Det var ett äventyr, man fick komma ut och se en massa olika länder och kulturer, och alla (eller i alla fall de flesta) visste hur man tog i och jobbade.

Dagens yngre är känsligare, känner efter mer och tål mindre. Dessutom är det inget äventyr att vara sjöman idag. Hamnarna man går till ligger långt från allt, och tidspressen är ofta så stor att man inte hinner gå iland.

Samtidigt är pressen hemma mycket större än för tidigare generationer, där mor i huset tog hand om ungarna och mannen jobbade. Nu slits frun ut därhemma med förskola, VAB, skjutsa, hämta, samtidigt som en heltid med övertid ska skötas, medans mannen är borta. Sådant tär på både mamma och pappa.

Under covid, när pressen hemma var enorm, och männen inte kunde ta sig hem, och inte heller gå iland alls när dom var i hamn, såg vi en drastisk ökning av självmord ombord på båtarna, eftersom alla de saker som var jobbiga redan innan blev ännu värre.

Så det här har inget med inkvotering eller homosexualitet att göra. Det här handlar om att människors liv inte ser ut som för 40-50 år sedan, och att vi är känsligare.
Citera
2026-08-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Under WWII så var hangarfartygen ute i cirka två månader åt gången. 250 dagar är en väldigt lång tid, även med två korta stopp. Frågan är om nedgången i moral är något som är normalt efter så lång tid eller om det beror på krigets impopularitet.

Ja det påverkar moralen och slutligen hälsan. 90-120 dagar är den första punkten där en generell skillnad syns. men den kritiska brytpunkten är efter ca 180 dagar, då ska "komenderingen" avslutass. (de är ute ca 6 månader i taget i tjänst), främst för att "förlägningar" pga av operativ nödvändighet (tex krig som i det här fallet) inte har en pålitligt, eller som i det här fallet, ännu värre, inget aviserat slutdatum.

man fattar att det knorras, typ som att jag skulle säga att jag ska ut med jobbet på AV i juni, och sen nu i augusti fortfrande är ute och härjar. kul för fru och barn därhemma att "vi" bommande hela semstern mm, för dem.

för de på båten är det ännu värre, de är ju inte ens på AV utan de är på jobbet....
Citera
2026-08-13, 14:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja det påverkar moralen och slutligen hälsan. 90-120 dagar är den första punkten där en generell skillnad syns. men den kritiska brytpunkten är efter ca 180 dagar, då ska "komenderingen" avslutass. (de är ute ca 6 månader i taget i tjänst), främst för att "förlägningar" pga av operativ nödvändighet (tex krig som i det här fallet) inte har en pålitligt, eller som i det här fallet, ännu värre, inget aviserat slutdatum.

man fattar att det knorras, typ som att jag skulle säga att jag ska ut med jobbet på AV i juni, och sen nu i augusti fortfrande är ute och härjar. kul för fru och barn därhemma att "vi" bommande hela semstern mm, för dem.

för de på båten är det ännu värre, de är ju inte ens på AV utan de är på jobbet....

Exakt 100% det här
Citera
2026-08-13, 15:11
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Världens tuffaste krigare var o ofta homosexuella/bisexuella

1. Samurajer

2 Spartaner

3 Thebes sacred band (Bestod av 75? homosexuella par) - Slog ut spartanerna och alla dog med ansiktet framåt när de mötte Alexanders övermakt.

Som jag skrivit i ett tidigare svar, jag säger inte att bögar och kvinnor per se skulle vara sämre soldater, det är snarare woke-tramset och den därmed uppkomna inkluderingen som medför att det skiter sig. Det är mycket skit som följer med av bara farten s a s.

Transor är med all säkerhet värdelösa i sin befattning, oftast psykiska problem och andra defekter som omöjliggör effektiv tjänsteutövning.
Citera
2026-08-13, 15:13
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om det är några som är inkvoterade i Trumpregimen så är det väl gravt inkompetenta men Trumplojala stjärtgossar som Pete Hegseth?

Även det är en sanning. Totalt omdömeslöst och förmodligen skadligt för den amerikanska krigsmakten.
Citera
2026-08-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför tycker du att det är ett problem att man vill ha in fler kvinnor i Försvaret? Det är fortfarande en stor majoritet män som jobbar där.

Ja för att det sker på bekostnad av de män som vill bli soldater på riktigt, och inte bara ta instagrambilder och bli påsatta i ett tält.

Och varför i helvete skulle man vilja ha in fler kvinnor i en organisation vars syfte är att föra krig, när kvinnor är totalt underlägsna män i allt som har med krig att göra?
Citera
2026-08-13, 15:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Japp ovissheten måste vara värst. Om vi ser på 1600-talet och en resa över Atlanten var på ca 2 månader. Men då visste ju folk att det fanns ett slut. Man skulle komma i land inom X dagar.

Då lär det kvitta att standarden på dessa moderna hangarfartyg är något helt annorlunda än förr. Det är som en ministad med gymhsllar, biografer och tom köpgallerier.
Citera
2026-08-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
5 000 amerikanska soldater ombord på hangarfartyget USS Abraham Lincoln i Mellanöstern.
Soldaterna har inte kunnat gå i land – på 250 dagar.

Flera rapporter om soldater som försöker hoppa överbord m.m.

Pete Hegseth har avfärdat uppgifterna som ”fake news”
något som upprört såväl demokrater och soldatfamiljer.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/har-inte-gatt-i-land-pa-250-dagar-hoppas-jag-inte-vaknar-upp/

USS Abraham Lincoln sailors tried to jump overboard amid extended deployment.
https://www.theguardian.com/us-news/2026/aug/12/uss-abraham-lincoln-overboard-extended-deployment

Är det fake news eller är det sant?
Fyfan vilket skämt USA är. Deras lifthangarfartyg leverar iallafall

Är detta landet som ska försvara Sverige mot ryssen? Yemen och Iran räckte för att motarbeta USA. Lovande iallafall.!
Citera
2026-08-13, 15:31
Medlem
Sailors Try To JUMP OVERBOARD As USS Lincoln MORALE COLLAPSES
https://www.youtube.com/watch?v=__cXkky6AOw

Verkar inte vara fake news....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem