2026-08-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
*om mitt inlägg är på fel ställe så kan den flyttas istället för att tyst raderas, tack *

Inlägget blev långt och därför har jag försökt konkretisera era perspektiv så långt som möjligt.

USA har en neslig historia av att ha beslagtagit last men detsamma kan faktiskt inte påstås om europeiska unionen.
Historiskt har EU faktiskt kritiserat USA hårt för sekundära sanktioner och extraterritoriell lagstiftnin .
Bland annat skapade EU därför en egen blockadlagstiftning (EU Blocking Regulation) för att skydda våra egna Företag.
https://finance.ec.europa.eu/eu-and-world/open-strategic-autonomy/extraterritoriality-blocking-statute_en

Jag undrar, vad heter det nya regelverk som du påstår att europeiska unionen skapat utifrån EU:s höga representant för utrikes frågor, säkerhetspolitik och vice ordförande i Europeiska kommissionen?
(Nämnde jag att hon även är utbildad jurist samt varit premiärminister, biter som en tiger och är hatad av putin)

Klagandes över domstolarnas beslut noterar jag att du liksom Menea inte har begärt ut varken FUP eller dombeslut trots att ni med säkerhet" vet att domstolarna dömt fel. Är ni också utbildade jurister(?)
Den här anti-svenska attityden ni delar när ni sätter Putins intresse framför svenskens Östersjön, är extremt osexig.

Ni bryr er inte det minsta om risken för katastrofa läckage i Östersjön iom dessa vrak som dagligen riskerar att slå ut en stor del av det som är kvar av Östersjöns djur och natur.

Norden tillhör den lilla skara länder med absolut störst förtroende för stat och institutioner i världen*. Österut är detta förtroende synnerligen ovanligt.

Menea, om du verkligen vill granska makten så undrar jag varför du fortfarande inte begärt ut varken FUP eller dombeslut? Du påstår att detta är viktigt men har själv inte läst på.
Och vad menar du med "... Hur källor fungerar" och varför tycker du att det behövs prejudikat från HD?

*Enligt rättstatsindex, demokratindex, jämställdhet, pressfrihet mfl så menar världens samlade ekonomer att vi har just det här förtroendet att tacka för mycket av det nordiska välståndet.

Det finns flera historiska exempel där staten osv misstänks för mörkläggning- så varför skulle vi inte ifrågasätta situationer som denna, särskilt när vi befinner oss mitt i ett pågående informationskrig?
Citera
2026-08-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Nu är det dags att analysera hur det går i frontkriget och luftkriget
Intensivt och definitivt inte statiskt
Det militära läget i Ukraina den 12 augusti 2026

Vad heter det nya regelverk som du påstår att europeiska unionen skapat utifrån EU:s höga representant för utrikes frågor, säkerhetspolitik och vice ordförande i Europeiska kommissionen?
Citera
2026-08-13, 09:58
Avstängd
https://youtu.be/1EYzw8ars_Q?si=v3c3Tc3knK_gR14M
Videon diskuterar följande
"Putin warns West over ship seizures
Putin threatens retaliation for Western seizures of Russian commercial vessels
Russian Pacific Fleet Ready to Board and Detain Shadow Fleet Vessels of Western Nations - Commander
Final Warning for west
NATO Infiltration into Pacific Region Heightens Conflict Potential - Putin
UK fears naval escalation with Russia – Times"

Det verkar som om även norra Stilla havet riskerar att bli ännu en krigszon i det pågående världskriget mellan Väst och Öst?
Citera
2026-08-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det finns flera historiska exempel där staten osv misstänks för mörkläggning- så varför skulle vi inte ifrågasätta situationer som denna, särskilt när vi befinner oss mitt i ett pågående informationskrig?

Du glömde läsa sista stycket så jag repeterar stycket:

"Menea, om du verkligen vill granska makten så undrar jag varför du fortfarande inte begärt ut varken FUP eller dombeslut? Du påstår att detta är viktigt men har själv inte läst på.
Och vad menar du med "... hur källor fungerar" och varför tycker du att det behövs prejudikat från HD?"
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-08-13 kl. 10:32.
Citera
2026-08-13, 10:20
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Nu är det dags att analysera hur det går i frontkriget och luftkriget
Intensivt och definitivt inte statiskt
Det militära läget i Ukraina den 12 augusti 2026

Odesaregionen: Broarna vid Zatoka och Majaky träffade – omfattande trafikstockningar, ryssarna jagar bränslelastbilar med drönare
Zaporizjzja: full kontroll över fickan vid Mala Tokmatjka rapporteras; anfall mot Orichiv väntas före det ryska valet
Staden Zaporizjzja: stort köpcentrum/lager som användes för logistik har lagts i ruiner
Riktning Druzjkivka: Petrivka intaget och flaggor hissade – ryssarna går in i tätortsområdet från sydväst
Kramatorsk: Orichuvatka delvis inringt – viktig underjordisk kanalövergång nästan i ryska händer
Flyganfall mot Kramatorsk och Druzjkivka för att försvaga försvaret inför det stora slaget
Nordgruppens största framgångar: riktningen mot Bilyj Kolodez har nu skiftat till riktningen mot Velykyj Burluk
Ryssarna anfaller från fyra håll: Burluk från nordväst och nordost, samt en kedja av byar för att sluta inringningen
En tredje anfallsriktning väntas från sydost – Burluk riskerar total inringning
Ukraina kan komma att omgruppera till en sista försvarslinje: Petjenihy-reservoaren – Sjevtjenkove – Balaklija
Charkiv: transformatorstation och bensinstation förstörda av drönare
Kazatja Lopan: ukrainarna gräver ner sig väster om floden; ryssarna vänder sig mot Nova Kazatja och Tsupivka
Sumy: snaran dras åt kring Sadky från söder – inringning eller reträtt till skogen
Ukraina skickar upp cirka 1 000 drönare; Novorossijsk anfalls från fyra håll – en av krigets längsta luftstrider
Efterspel: endast ett tak, ett fartyg och en bro skadade – anfallet avvärjt, minimala skador
Rysk respons: hundratals jetdrivna Geran-drönare slår mot Kiev från tre håll
Lagerlokaler i Brovary träffade igen – Ryssland siktar på att slå ut hela lagerområdet nordväst om Kiev
Putin varnar: spegelsvar på varje beslagtagande av ryska handelsfartyg – eskalering sannolik i norra Stilla havet

https://youtu.be/lmbtXP9xcZ0?si=QfxogVId7gZ0UR9a
Hur har ni det med gasoltillgången ? 😂
Citera
2026-08-13, 10:47
Medlem
Citat:
Du glömde läsa sista stycket så jag repeterar stycket:

"Menea, om du verkligen vill granska makten så undrar jag varför du fortfarande inte begärt ut varken FUP eller dombeslut? Du påstår att detta är viktigt men har själv inte läst på.
Och vad menar du med "... hur källor fungerar" och varför tycker du att det behövs prejudikat från HD?"

För det första... Vem har sagt att jag inte har läst handlingarna? Och varför skulle det bevisa sanning i det här fallet när det gäller något mot Ryssland där domstolen tar rygg på Ukraina?

Men du kanske tror att ett svenskt domstolsbeslut eller en FUP är lika med den absoluta sanningen alltid, som om rättssystemet aldrig tar fel eller påverkas av politiska strömningar.? Var du med under Palmemordet? Eller Estonia där svenska staten smuggla stulen rysk militärutrusning? North Stream? Alla diplomater som dött under åren? osv osv..

Och titta sedan på kriget i Ukraina och den typ av konflikter vi står i, där informationskriget är en central del av krigföringen och där officiella uttalanden, dolda säkerhetsbedömningar och narrativ ständigt skiftar beroende på vem som för förhandstolkningen.. Så ja, jag kommer att fortsätta ifrågasätta. Om du däremot vill köpa allt som står i kvällspressen och svälja allt som kommer ur munnen på våra ledare och myndigheter med hull och hår det får stå helt för dig.
Citera
2026-08-13, 10:58
Medlem
Citat:

Det är olagligt att sprida uppgifter om en person som kan utsätta hen för andras missaktning.

Men att anklaga staten för mörkläggning är utan bevis inte olagligt men är däremot själva definitionen av konspirationsteori. Hade trådens ämne varit konspirationsteorier så hade du sluppit mig.

Om du är övertygad om en mörkläggning och faktiskt önskade bli trodd så hade du använt dig utav alla till stånd tillgängliga faktiska bevis. Men när du inte ens är intresserad av FUP (som du fö kan få gratis från domstolen i Sverige) så framstår din omtanke som inget annat än falsk och som ett sätt att "blanda bort korten"

Självklart känner även du till att rysslands favoriter inom informationskriget är att relativisera oönskad information samt att skapa så många villespår att läsaren slutar tro på allting, även kallad whataboutism.
Citera
2026-08-13, 10:59
Medlem
Citat:
För det första... Vem har sagt att jag inte har läst handlingarna? Och varför skulle det bevisa sanning i det här fallet när det gäller något mot Ryssland där domstolen tar rygg på Ukraina?

Men du kanske tror att ett svenskt domstolsbeslut eller en FUP är lika med den absoluta sanningen alltid, som om rättssystemet aldrig tar fel eller påverkas av politiska strömningar.? Var du med under Palmemordet? Eller Estonia där svenska staten smuggla stulen rysk militärutrusning? North Stream? Alla diplomater som dött under åren? osv osv..

Och titta sedan på kriget i Ukraina och den typ av konflikter vi står i, där informationskriget är en central del av krigföringen och där officiella uttalanden, dolda säkerhetsbedömningar och narrativ ständigt skiftar beroende på vem som för förhandstolkningen.. Så ja, jag kommer att fortsätta ifrågasätta. Om du däremot vill köpa allt som står i kvällspressen och svälja allt som kommer ur munnen på våra ledare och myndigheter med hull och hår det får stå helt för dig.

Då kan du ju dela med dig så att vi kan ha en riktig diskussion istället.
Citera
2026-08-13, 11:01
Medlem
Citat:
Det är olagligt att sprida uppgifter om en person som kan utsätta hen för andras missaktning.

Men att anklaga staten för mörkläggning är utan bevis inte olagligt men är däremot själva definitionen av konspirationsteori. Hade trådens ämne varit konspirationsteorier så hade du sluppit mig.

Om du är övertygad om en mörkläggning och faktiskt önskade bli trodd så hade du använt dig utav alla till stånd tillgängliga faktiska bevis. Men när du inte ens är intresserad av FUP (som du fö kan få gratis från domstolen i Sverige) så framstår din omtanke som inget annat än falsk och som ett sätt att "blanda bort korten"

Självklart känner även du till att rysslands favoriter inom informationskriget är att relativisera oönskad information samt att skapa så många villespår att läsaren slutar tro på allting, även kallad whataboutism.

Att kalla allt som inte passar in i det officiella narrativet för "whataboutism" eller konspirationsteorier är ett tröttsamt försök att slippa diskutera sakfrågan. När det gäller kriget i Ukraina och den typen av konflikter vet vi att informationskriget är en central del, där narrativ styrs och sanningen ofta är det första som offras.... Att då blint lita på allt som sägs utan att få ställa frågor är bara naivt och extremt farligt.
Citera
2026-08-13, 11:13
Medlem
Citat:

Jag är den som påstår att du inte har läst förundersökningsprotokollet.

Två domstolsprövningar har båda resulterat i fällande dom. Domen har dessutom vunnit laga kraft. Om det funnits fog för HD att ta upp ärendet så hade du hurrat åt nyheten istället för att skrika mörkläggning och konspiration i den här tråden som ska handla om Ukraina.
Det blir liksom svårt att diskutera detta vidare eftersom du saknar kunskap om ämnet. Hade du varit i besittning av FUP så hade vi kunnat nagelfara metoder och analyser tillsammans.

off topic :
Jag känner till tre svenska skandaler varav endast Geijeraffären är den enda som blev en konspiration från att ha varit en konspirationsteori.
Palmemordet och Estoniakatastrofen är skandaler pga utredningsmissar, bortslarvade spår och hemligstämplade handlingar men inte pga konspiration.
Skandalen i detta sammanhang ledde snarare till långvariga misstankar om mörkläggning eller inkompetens inom statliga myndigheter, vilket fö är din egna farhåga.
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-08-13 kl. 11:24.
Citera
2026-08-13, 11:31
Medlem
"I Ukraina vill de transportera spannmål landvägen på grund av attacker mot hamnar
Politico: Ukraina förhandlar med EU-länder om spannmålsleveranser
Efter att ryska attacker blockerade Odessa-hamnarna förhandlar Ukraina med Rumänien, Polen, Ungern, Slovakien och Moldavien om att transportera det mesta av spannmålet landvägen, men har problem. Den europeiska utgåvan av Politico skriver om detta."[/i] Gazeta.ru
https://www.gazeta.ru/politics/news/2026/08/13/29096239.shtml

Ukraina tigger pengar igen av EU....

"Kiev vill ha hjälp från EU-länder när missilattacker från Svarta havet kväver dess spannmålsexport, men huvudstäderna fruktar sina egna bönders vrede.
Kiev bad Europeiska kommissionen om 220 miljoner euro förra veckan för att hjälpa sina bönder att klara av störningarna."- Politico
https://www.politico.eu/article/ukraine-russia-war-grain-europe-protectionism-drought/
Citera
2026-08-13, 11:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Att kalla allt som inte passar in i det officiella narrativet för "whataboutism" eller konspirationsteorier är ett tröttsamt försök att slippa diskutera sakfrågan. När det gäller kriget i Ukraina och den typen av konflikter vet vi att informationskriget är en central del, där narrativ styrs och sanningen ofta är det första som offras.... Att då blint lita på allt som sägs utan att få ställa frågor är bara naivt och extremt farligt.
Man blir rätt så nyfiken på vad du tycker är ett bevis för något?

Du har själv skrivit flera ggr att organet Human Rights Watch är CIA-styrt medan du blint litar på exempelvis en enskild person på Youtube som skriver att Ukraina är onda.

Din grundinställning är ju uppenbarligen att väst är onda och Ryssland är bra men det beror på ju att du är rysk själv och troligen född i Ryssland om jag inte missminner mig.

Men konkreta bevis tror du inte på?

Som exempelvis att Putin själv sagt att ryska soldater befunnit sig i Ukraina redan 2014. Eller att drönaren som jagade grönsakshandlaren inte var rysk när vi dessutom ser det på film. Eller vad tänker du om när ryska soldater för bort civila i Butja och skjuter dem i en gränd. Vi har filmbevis för allt detta men ändå förnekar du det?

Du ser tydligt dessa civila i Butja föras bort av rysk militär och avrättas i en gränd. Även om dessa civila hade varit soldater så en avrättning ett krigsbrott.
https://www.youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0&list=PLILxArCwShlrj1sS1742cMnh 9IlydxaeT

Men du förnekar detta?

Hur jävla bra är CIA's Hollywood-studio då kan man undra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in