Citat:
Ta med egna burkar och fyll på i butiken
När du handlar i större butiker kommer du att se fler påfyllningsstationer för både livsmedel och andra produkter. Butikerna ska avsätta 10 % av försäljningsytan till detta, vilket gör det enklare för dig att fylla på exempelvis tvättmedel, pasta eller snacks i egna behållare istället för att köpa förpackade produkter.
Det här förstår jag inte praktiskt hur det skulle gå till. När man köper på lösvikt baseras priset just på vikt, kärlet utgör ju en försumbar summa när det är en låda i lövtunn engångsplast eller en påse. Men hur ska butikerna kunna avgöra korrekt pris på lösvarorna om kunderna har med sig egna burkar och lådor? Mina 25 gram med xx skulle då bli betydligt dyrare än Nisses 25 gram av samma vara om han har med sig ett lättare kärl än mig (förslagsvis gjort av plast)? Eller ska det placeras ut vågar över hela butikerna där man förväger sina kärl innan påfyllning? Det låter ju skitsmidigt. Jävligt smidigt också om man är ute på helt andra ärenden och oplanerat kommer på att man ska handla matvaror samtidigt, det går ju då inte att få hem produkterna om man inte redan har lådor med sig. Ja, man kan ju fylla fickor, skor och mössa förstås...
Jävla dumheter.