Citat:
Ursprungligen postat av
Fentfarbrorn
Vadå 5000, Tidö har tagit in cirka 100 000 per år. Precis som sossarna innan.
När det gäller invandring är det bara asylinvandring och anhöriginvandring som är av primärt intresse, de andra grupperna är mindre problematiska. Asylinvåerna med Tidö är extremlåga, om än för höga, lagom nivå är 0.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Jag ser den här flykting/invandrarfrågan som problematisk då den inte är grundad på vad man ska göra med de människor som tar sitt till Sverige, eller tas hit.
Partierna saknar ideologisk idé annan än att ge människor skydd och att de inte ska få jobba förrän de är integrerade. Det bekymrar mig. För invandrare och flyktingar vill ju göra något av sina liv, så avsaknaden på svensk partiuppfattning om vad människor ska göra här efter att de kommit ställer till problem för hela landet.
Just nu erbjuder de svenska partierna endast utanförskap som gåva, samt att invandrare måste bli svenska i sitt tänkande/anamma svenska värderingar innan de får jobba. Det tycker jag är fel.
Fel. Detta är en urgammal myt som är extremt svår att avliva. Asylsökande kan få AT-UND (rätt att arbeta utan arbetstillstånd). Rätten till AT-UND prövas av Migrationsverket i samband med asylärendet. Problemet är att arbetsmarknaden inte vill ha dem om de inte 1) talar svenska 2) beter sig assimilerat 3) har adekvat kompetens. Skälet till att Sverige har en massa utanförskapsområden med människor som det svenska samhället inte vill veta av är att arbetsmarknaden slutade absorbera kreti och pleti runt 80-talet.
Politikerna yttrar idag, 40 år för sent, förväntningar på invandrare för att de helt enkelt insett att arbetsmarknaden inte vill ha den arbetskraft som politikerna dumpat i landet.