2026-08-09, 21:46
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
En liten uppdatering nu såhär i efterhand. Skjöt vars 40mg, en hel del slagg men gick utan problem att filtrera och lösningen blev en fin vätska. Slagget drack jag upp/svalde.
Kände dock inte att jag fick någon större rush. Men det stegrade och båda mådde bra 5-10min senare.

Och detta var apoteksgrejer, fortfarande i blister? Oxikodon ger en riktigt skön skjuts.
Citera
2026-08-10, 16:39
Medlem
Lowhos avatar
Novis på opiater och måste fråga:

Kan intag av oxynorm orsaka ångest och panikpåslag efter det gått ur kroppen/när man ska gå och lägga sig?

Har vid tre olika tillfällen (alla med flera dagar emellan för att undvika tolerans) tagit 20mg oxynorm utspätt på cirkus 3-6 timmar med start på eftermiddagen.
Senast igår tog jag det och när jag skulle försöka sova inatt vid tolvslaget så blev jag verkligen HELT cp i kroppen.
När jag la mig och blundade så blev min andning tung, jag fick andas manuellt och fick ett sjuhelvetes ångestpåslag, jag somna till och vaknade med att jag fick ta djupa andetag. Jag ryckte runt i sängen och vaknade halvsvettig av riktigt otäcka drömmar.

Detta har hänt alla tre gånger jag tagit oxynormi russyfte. Men den gemensamma nämnaren är att denna ångest och panikkänslan i kroppen kommer när jag går och lägger mig, MINST 7-8 timmar sen senaste intaget av oxynorm. Jag får INTE denna panikkänsla under själva oxyruset.

Åter till min fråga: Är det oxynormen som framkallar ångest (ja jag har ångestproblematik jag medicinerar med SSRI)
eller är det verksamma substanser kvar av oxynormen som fuckar med min andning när jag ska sova?
Inatt blev jag jätterädd att det var andningsdepp jag hade åkt på och tvingade mig att vara vaken för att till slut somna med mardrömmar.

Som sagt novis på opiater och har noll tolerans till det. Ej kombinerat det med annat dessa tre tillfällen.
Citera
2026-08-10, 16:59
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowho
Novis på opiater och måste fråga:

Kan intag av oxynorm orsaka ångest och panikpåslag efter det gått ur kroppen/när man ska gå och lägga sig?

Har vid tre olika tillfällen (alla med flera dagar emellan för att undvika tolerans) tagit 20mg oxynorm utspätt på cirkus 3-6 timmar med start på eftermiddagen.
Senast igår tog jag det och när jag skulle försöka sova inatt vid tolvslaget så blev jag verkligen HELT cp i kroppen.
När jag la mig och blundade så blev min andning tung, jag fick andas manuellt och fick ett sjuhelvetes ångestpåslag, jag somna till och vaknade med att jag fick ta djupa andetag. Jag ryckte runt i sängen och vaknade halvsvettig av riktigt otäcka drömmar.

Detta har hänt alla tre gånger jag tagit oxynormi russyfte. Men den gemensamma nämnaren är att denna ångest och panikkänslan i kroppen kommer när jag går och lägger mig, MINST 7-8 timmar sen senaste intaget av oxynorm. Jag får INTE denna panikkänsla under själva oxyruset.

Åter till min fråga: Är det oxynormen som framkallar ångest (ja jag har ångestproblematik jag medicinerar med SSRI)
eller är det verksamma substanser kvar av oxynormen som fuckar med min andning när jag ska sova?
Inatt blev jag jätterädd att det var andningsdepp jag hade åkt på och tvingade mig att vara vaken för att till slut somna med mardrömmar.

Som sagt novis på opiater och har noll tolerans till det. Ej kombinerat det med annat dessa tre tillfällen.

Låter ju bara som att det är du själv som är orolig för att sluta andas på grund av opioiden du stoppar i dig. Det är du själv som skapar oron, inte substansen.

Ångestproblematik och tunga opioider - en framgångssaga.
Citera
2026-08-10, 17:01
Medlem
Lowhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Låter ju bara som att det är du själv som är orolig för att sluta andas på grund av opioiden du stoppar i dig. Det är du själv som skapar oron, inte substansen.

Ångestproblematik och tunga opioider - en framgångssaga.

Så du menar att opiater kan förvärra bakomliggande ångestproblematik?

För det är väl rent kemiskt omöjligt att bli andningsförlamad 6 timmar efter senaste intaget av oxy?
Citera
2026-08-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeeedN
Hejhåå!

Jag har lyckats att dra på mig lite skit med åren.. bland annat amputationer, flera diskbråck och en del ungdoms vålter mm..

Och på toppen av allt psykisk depressiva & maniska episoder..

Lite fakta:
Smaskar sen 5år tillbaka med stående recept på (Ritalin ADHD) (sertraline humör) (pregabalin nerv smärta) (morfin mot stelhet)

Som ni säkert kan räkna ut så är min tolerans Spräckt för länge sedan med mina egna mediciner.. som att ta ett glas oboy utan nå skillnader utan jag ”fungerar”

Men det jag ville framföra är just att nutida gatu säljande, ”Olle80” = Oxycontin 80mg
Är faktiskt väldigt trevliga.. trots mitt dagliga intag av diverse ting! 💊

Har alltid haft svårt för själva ”injektionen” andra jagar..

Jag föredrar istället när jag vill mysa ordentligt på helgerna med att dela två (hela80mg = 4x40mg delar) krossar en 4a och snokar, och sväljer 40mgx2st och sen avnjuter några starköl, och mår fantastiskt bra i säkert 6timmar efteråt 😅

Men… för en ”nykomling” i opiater så Skulle jag rekommendera istället = svälj 40mg och snoka 20mg för en trevlig upplevelse 🥳

MVH smeden

Tycker inte man bör "rekommendera" någon speciellt en färsking att ta 60 mg Oxy. Om man vet vad OxyContin användande kan leda till så gör man bara inte det. Att du har olika mediciner och kan mysa till det ibland...behöver inte betyda att andra kan det. Men du har antagligen blivit lite frälst av oxy, det är lätt hänt, det är väldigt starka grejer. Du får göra hur fan du vill, men sitt inte o rekommendera nykomlingar att nästan ta en 80a..Du har förmodligen lite tolerans som går på morfin etc. Det är fruktansvärt olämpligt. ..ta o tänk till nästa gång!
Citera
2026-08-10, 18:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmeeedN
Hejhåå!

Jag har lyckats att dra på mig lite skit med åren.. bland annat amputationer, flera diskbråck och en del ungdoms vålter mm..

Och på toppen av allt psykisk depressiva & maniska episoder..

Lite fakta:
Smaskar sen 5år tillbaka med stående recept på (Ritalin ADHD) (sertraline humör) (pregabalin nerv smärta) (morfin mot stelhet)

Som ni säkert kan räkna ut så är min tolerans Spräckt för länge sedan med mina egna mediciner.. som att ta ett glas oboy utan nå skillnader utan jag ”fungerar”

Men det jag ville framföra är just att nutida gatu säljande, ”Olle80” = Oxycontin 80mg
Är faktiskt väldigt trevliga.. trots mitt dagliga intag av diverse ting! 💊

Har alltid haft svårt för själva ”injektionen” andra jagar..

Jag föredrar istället när jag vill mysa ordentligt på helgerna med att dela två (hela80mg = 4x40mg delar) krossar en 4a och snokar, och sväljer 40mgx2st och sen avnjuter några starköl, och mår fantastiskt bra i säkert 6timmar efteråt 😅

Men… för en ”nykomling” i opiater så Skulle jag rekommendera istället = svälj 40mg och snoka 20mg för en trevlig upplevelse🥳

MVH smeden

Att rekommendera en novis på opioider att trycka i sig 60mg (!!!) första gången måste vara något av det absolut dummaste jag läst. Du inser inte själv hur farligt det faktiskt kan vara?!

Det finns en anledning till att startdos är 10mg för opioidnaiva. Herregud.

Hoppas verkligen inte att någon tar till sig det ”rådet”.
Citera
2026-08-10, 18:15
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Tycker inte man bör "rekommendera" någon speciellt en färsking att ta 60 mg Oxy. Om man vet vad OxyContin användande kan leda till så gör man bara inte det. Att du har olika mediciner och kan mysa till det ibland...behöver inte betyda att andra kan det. Men du har antagligen blivit lite frälst av oxy, det är lätt hänt, det är väldigt starka grejer. Du får göra hur fan du vill, men sitt inte o rekommendera nykomlingar att nästan ta en 80a..Du har förmodligen lite tolerans som går på morfin etc. Det är fruktansvärt olämpligt. ..ta o tänk till nästa gång!

2:a på bollen såg jag nu.
Citera
2026-08-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
2:a på bollen såg jag nu.

Det är bara bra! Alltså nyfrälsta personer som sitter o rekommenderar nybörjare vissa doser...Herregud! Det är fan farligt o sitta med 0 kunskap o rekommendera folk vad dem ska göra. Man kan ju hoppas att det går in i personens hjärna bara. Tänk om man bara skulle få en person att kanske tänka om...det kan göra mycket. Jag har inga problem med att man skriver saker...Men man kan tänka på hur man skriver dem och "Har jag verkligen nån kunskap?". Ska vara ärlig, tycker genuint synd om dem som eventuellt ska behöva gå samma väg som en själv...man ska skratta sig lycklig om man överlever. Oxy har tagit tusentals liv...oavsett hur underbart det kan vara...Så finns det en annan sida av det oxå.
Citera
2026-08-10, 20:59
Medlem
Lowhos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Att rekommendera en novis på opioider att trycka i sig 60mg (!!!) första gången måste vara något av det absolut dummaste jag läst. Du inser inte själv hur farligt det faktiskt kan vara?!

Det finns en anledning till att startdos är 10mg för opioidnaiva. Herregud.

Hoppas verkligen inte att någon tar till sig det ”rådet”.

Citat:
Det är bara bra! Alltså nyfrälsta personer som sitter o rekommenderar nybörjare vissa doser...Herregud! Det är fan farligt o sitta med 0 kunskap o rekommendera folk vad dem ska göra. Man kan ju hoppas att det går in i personens hjärna bara. Tänk om man bara skulle få en person att kanske tänka om...det kan göra mycket. Jag har inga problem med att man skriver saker...Men man kan tänka på hur man skriver dem och "Har jag verkligen nån kunskap?". Ska vara ärlig, tycker genuint synd om dem som eventuellt ska behöva gå samma väg som en själv...man ska skratta sig lycklig om man överlever. Oxy har tagit tusentals liv...oavsett hur underbart det kan vara...Så finns det en annan sida av det oxå.

Ja jag är helt novis på opiater och det räcker med 10mg oxynorm för att jag ska få ett skönt rus, fyller där på med 10mg några timmar senare, det räcker gott och väl. Skulle aldrig våga trycka i mig 20mg på en gång och 60mg har inte ens fallit mig in. Och då tar jag oxy en gång i veckan typ så kroppen inte börjar vänja sig och bilda tolerans.

Tumregeln som med de flesta droger är väl att börja lågt och sen öka vartefter om man känner att man klarar och behöver det för önskad effekt.

Skulle jag rekommendera någon helt ny så skulle jag max säga 10mg i ett och samma svep, aldrig mer.
Citera
2026-08-10, 21:40
Medlem
Turbotraktors avatar
Är det bara jag som inte får någon som helst smärtlindring av Oxycodone/Tramadol? Genomgått 9 operationer och knappt tagit nån tablett då de bara gör mig trött. Det gör lika förbaskat ont oavsett om jag tar en eller inte.
Citera
2026-08-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowho
Ja jag är helt novis på opiater och det räcker med 10mg oxynorm för att jag ska få ett skönt rus, fyller där på med 10mg några timmar senare, det räcker gott och väl. Skulle aldrig våga trycka i mig 20mg på en gång och 60mg har inte ens fallit mig in. Och då tar jag oxy en gång i veckan typ så kroppen inte börjar vänja sig och bilda tolerans.

Tumregeln som med de flesta droger är väl att börja lågt och sen öka vartefter om man känner att man klarar och behöver det för önskad effekt.

Skulle jag rekommendera någon helt ny så skulle jag max säga 10mg i ett och samma svep, aldrig mer.

10 mg är iaf rimligt om man väl tänker testa! Men många tänker inte att säg som denna personen som går på massor av olika mediciner och tom. en opiat. Vilket gör att det förmodligen finns en grund tolerans. När man rekommenderar något så ska man inte utgå ifrån sig själv...För ens egna situation kan vara helt olik en annans. Och man vet aldrig hur man kommer reagera på en ny substans. Med 10 mg som startdos kommer iaf inte personen dö...Däremot 60 mg kan vara dödligt ihop med någon annan substans. Som du säger att man bör börja lågt...Därav finns det ingen logik i att en person rekommenderar 60 mg. Ska inte morala för mkt men att bli beroende av starka opioider är livsförstörande... Jag står idag på flera 8 mg Sub per dag sen flera år för att ens ha ett någorlunda bra liv...Så det kommer med konsekvenser
Citera
2026-08-12, 16:59
Medlem
Är en utan tolerans eller mycket erfarenhet. Sist jag testade var jag besviken när jag tog 10mg, sedan 1 timme senare 15mg. Upplevde ingen eufori eller värme eller något trevligt som många beskriver, brukar nybörjare ta 20-30mg direkt? Och isåfall, är det risk för andningsdeppression på såna mängder? Fattar inte varför det inte blev en trevlig upplevelse sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in