Citat:
Ursprungligen postat av
ImovaneKungen
Tycker inte man bör "rekommendera" någon speciellt en färsking att ta 60 mg Oxy. Om man vet vad OxyContin användande kan leda till så gör man bara inte det. Att du har olika mediciner och kan mysa till det ibland...behöver inte betyda att andra kan det. Men du har antagligen blivit lite frälst av oxy, det är lätt hänt, det är väldigt starka grejer. Du får göra hur fan du vill, men sitt inte o rekommendera nykomlingar att nästan ta en 80a..Du har förmodligen lite tolerans som går på morfin etc. Det är fruktansvärt olämpligt. ..ta o tänk till nästa gång!
Citat:
Ursprungligen postat av
MissDecibella
Att rekommendera en novis på opioider att trycka i sig 60mg (!!!) första gången måste vara något av det absolut dummaste jag läst. Du inser inte själv hur farligt det faktiskt kan vara?!
Det finns en anledning till att startdos är 10mg för opioidnaiva. Herregud.
Hoppas verkligen inte att någon tar till sig det ”rådet”.
Citat:
Ursprungligen postat av
ImovaneKungen
Det är bara bra! Alltså nyfrälsta personer som sitter o rekommenderar nybörjare vissa doser...Herregud! Det är fan farligt o sitta med 0 kunskap o rekommendera folk vad dem ska göra. Man kan ju hoppas att det går in i personens hjärna bara. Tänk om man bara skulle få en person att kanske tänka om...det kan göra mycket. Jag har inga problem med att man skriver saker...Men man kan tänka på hur man skriver dem och "Har jag verkligen nån kunskap?". Ska vara ärlig, tycker genuint synd om dem som eventuellt ska behöva gå samma väg som en själv...man ska skratta sig lycklig om man överlever. Oxy har tagit tusentals liv...oavsett hur underbart det kan vara...Så finns det en annan sida av det oxå.
Ja jag är helt novis på opiater och det räcker med 10mg oxynorm för att jag ska få ett skönt rus, fyller där på med 10mg några timmar senare, det räcker gott och väl. Skulle aldrig våga trycka i mig 20mg på en gång och 60mg har inte ens fallit mig in. Och då tar jag oxy en gång i veckan typ så kroppen inte börjar vänja sig och bilda tolerans.
Tumregeln som med de flesta droger är väl att börja lågt och sen öka vartefter om man känner att man klarar och behöver det för önskad effekt.
Skulle jag rekommendera någon helt ny så skulle jag max säga 10mg i ett och samma svep, aldrig mer.