2026-08-12, 16:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Färsk pasta kan väl förpackas i samma typ av kartong som man har mejeriprodukter?
Plastad papp. Är det bättre än en plastförpackning?
Jag tror att man inte ska blanda material för då bli de svårare att återvinna.
Kan rekommendera ett besök på Stena återvinning i Halmstad där man återvinner och separerar det vi slänger.
Som exempel så kan en bil återvinnas till 95%. Det som inte går att återvinna är stoppning och klädsel i bilen. Men man har samarbete med bilindustrin för att nå målet 100%
Citera
2026-08-12, 16:17
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Förstår att man inför sådana här regler om man har varit i Italien någon gång, maken till plastskräp överallt.

Det är problemet med EU. Södra Europa är som en soptipp och det skall vi i Norden straffas för. Det var inte längesedan tyskar publicerade video klipp på de olika plattformarna där de stolt visade upp den nya tyska uppfinningen med pant och pantmaskiner i butikerna. Kolla på oss hur smart det här är. Under hela min livstid har vi haft ett pantsystem med pantmaskiner. På kontinenten verkar det vara revolutionerande.

Vi förbränner vårt avfall av det som inte kan återvinnas. Många Europeiska länder har fortfarande massiva deponier och självklart är avfallet ett stort problem då.
Citera
2026-08-12, 16:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Detta är bra gjort. Att både tänka igenom sina handlingar och göra ett försök är mycket värt. Det visar på ett sunt sinne.

De som bara skiter i allt och klagar är de som är jobbiga och ställer till det. För att vi ska komma någonstans måste man kunna leva med anpassningar och förändringar. Det är vad EU försöker med. Det innebär inte att allt EU gör är bra eller kommer bli bra men vi kan inte bara skita i allt. En inställning man annars allt för ofta ser.
I mitt garage har jag ett antal olika lådor för olika material och som ska till centrala återvinningen.
Om en sak ska slängas plockar jag isär den och lägger respektive del i olika lådor.
Detta genom vetskap om vad vi håller på med och inte för några jävla bestraffningar.
Allt av värde som ska slängas går till typ Gengåvan eller som frugan gör med saker typ Vinted.
Citera
2026-08-12, 16:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Va? Tror vi är från två olika planeter.
Hej på dig Marsmänniska. Jag är från Jorden. Den planet vi måste ta hand om.
Tror du bannor hjälper för problemet sitter i en hel del av världen vi inte har koll på.
Citera
2026-08-12, 16:24
Medlem
Citat:
Va? Tror vi är från två olika planeter.

Han menar att plasten som slängs i havet, inte kommer från bror duktig Sverige, utan från Asien, Ryssland, Afrika typ.

Så när vi förbjuder plast här, så ger det exakt 0 inverkan på plasten i havet

Jag tror iofs att du fattade det redan, men en del är ju lite sega i bollen.
Citera
2026-08-12, 16:26
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Frågade AI om statisk för deponering av hushållsavfall inom Europa. EU borde straffa de länder som deponerar avfallet och ge en morot till de som förbränner sitt avfall. Men nej, istället skall vi betala för dysfunktionella länder och bekosta deras utveckling. Varför skall svenska arbetares skattepengar gå till länder vars befolkningen inte är produktiva?
Tyskland ~0–1 %
Belgien ~1 %
Nederländerna ~1 %
Sverige ~1 %
Danmark ~1 %
Finland ~1 %
Österrike ~1–2 %
Luxemburg ~4 %

Slovenien ~5–10 %
Frankrike ~14 %
Irland ~15 %
Italien ~18–20 %
Tjeckien ~30 %
Polen ~30 %

Spanien ~50 %
Portugal ~50 %
Ungern ~50 %
Slovakien ~50 %
Kroatien ~55 %
Bulgarien ~60 %
Cypern ~65 %
Grekland ~75 %
Rumänien ~75 %
Malta ~80+ %
Citera
2026-08-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hej på dig Marsmänniska. Jag är från Jorden. Den planet vi måste ta hand om.
Tror du bannor hjälper för problemet sitter i en hel del av världen vi inte har koll på.
Bannor? Det här är ju en fantastisk nyhet. Helt kanon för vår exportindustri, minskat oljeberoende, trevligare och hälsosammare förpackningar.
Är ju som rena julafton.
Citera
2026-08-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag bojkottar redan butikerna som har bytt ut plastpåsarna till frukt och grönt mot värdelösa papperspåsar.
Tvärtom - papperspåsarna används ju sedan till komposten, perfekt att få dem på köpet samt att samma påse får två nyttor.
Citera
2026-08-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han menar att plasten som slängs i havet, inte kommer från bror duktig Sverige, utan från Asien, Ryssland, Afrika typ.

Så när vi förbjuder plast här, så ger det exakt 0 inverkan på plasten i havet

Jag tror iofs att du fattade det redan, men en del är ju lite sega i bollen.
Förstod vad han sa, men förstod inte på nåt vis varför han skrev det till mig. Följ inläggen bakåt så förstår du varför jag var frågande till hans inlägg.
Citera
2026-08-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Förpackningarna kommer att vara i ännu sämre kvalité än de redan är. Kommer inte påverka Sverige/EU:s utsläpp när Kina och andra länder genomför miljöförstörelse i en helt annan skala. Som vanligt lämpas det över på konsumenten istället för de globala företag som historiskt sett stått för miljöförstörelse och kommer fortsätta att göra det.

Det kommer inte göra någon skillnad förutom att det kommer bli sämre kvalité, dyrare och mer otympligt.
Bara att kolla på valfri film ifrån Indien el Pakistan etc när dom tömmer sopbilar rätt i floden medan vi måste suga på ett sugrör av papp för att rädda hela världen.
Citera
2026-08-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Frågade AI om statisk för deponering av hushållsavfall inom Europa. EU borde straffa de länder som deponerar avfallet och ge en morot till de som förbränner sitt avfall. Men nej, istället skall vi betala för dysfunktionella länder och bekosta deras utveckling. Varför skall svenska arbetares skattepengar gå till länder vars befolkningen inte är produktiva?
Tyskland ~0–1 %
Belgien ~1 %
Nederländerna ~1 %
Sverige ~1 %
Danmark ~1 %
Finland ~1 %
Österrike ~1–2 %
Luxemburg ~4 %

Slovenien ~5–10 %
Frankrike ~14 %
Irland ~15 %
Italien ~18–20 %
Tjeckien ~30 %
Polen ~30 %

Spanien ~50 %
Portugal ~50 %
Ungern ~50 %
Slovakien ~50 %
Kroatien ~55 %
Bulgarien ~60 %
Cypern ~65 %
Grekland ~75 %
Rumänien ~75 %
Malta ~80+ %
Vi betalar inte. Vi tjänar pengar på export av förpackningar tillverkade av råvara från svenska skogen.
Citera
2026-08-12, 16:31
Medlem
Citat:
Förstod vad han sa, men förstod inte på nåt vis varför han skrev det till mig. Följ inläggen bakåt så förstår du varför jag var frågande till hans inlägg.

Så viktigt var det inte så jag tar dig på orden här. 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in