2026-08-12, 15:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!
Jag med. Mjölkflaskorna med pant, bruna.
Läsk och öl i drickabackar.
Och alla telefoner satt fast med en sladd i väggen.
Men lite längre borde vi kommit än att tro att folk slänger plastpåsar i havet.
Lös problemet istället för att straffa alla.
Citera
2026-08-12, 15:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Förstår att man inför sådana här regler om man har varit i Italien någon gång, maken till plastskräp överallt.
Därför ska vi straffa alla som sköter sig.
Citera
2026-08-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt, en glasburk till kakor, en till godis, en till fisk, en till bröd, en till frukt, så kan vi alla gå hem med 20 glaspaket a 10 kg så vi måste köra bil till affären istället för att cykla.

En glasförpackning tar 10 gånger mer naturresurser och energi att tillverka än plast och kostar 5 gånger mer, kunden betalar. Tänkte inte på det.
Haha ja.. Jag som alltid åker kommunalt och promenerar - ska jag behöva köra bil nu då för att kunna handla? Det låter inte som en vinst för miljön
Citera
2026-08-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför EU ska in och pilla i allt skit som de många gånger inte har att göra med.
Betyder det här att en butik som 7/11 eller mackar som har lite matvaror också ska ha påfyllningsstationer på minst 10% av ytan?

EU kan verka på toppen och sen låta länderna var för sig lösa problemen på botten för att nå dit.

En mack har ju påfyllningsstation på 50% av ytan. Bensinen.
Citera
2026-08-12, 15:38
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Så är det ju med allt idag? "Ingen mannamån – lika för alla".
Citera
2026-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Känner du att du blir bestraffad om pasta är förpackad i kartong istället för plast?
Citera
2026-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

Sociala medier har den senaste tiden översvämmats om hur nya EU-regler kring plast, förpackningar och producentansvar påverkar småföretagare. Många upplever att de administrativa och ekonomiska kraven har blivit så betungande att de tvingas sluta sälja till kunder i andra EU-länder. Hur sinnesjukt är inte detta.?

Is the end coming??

Had the EU created a problem that will shutdown small businesses across Europe?
https://www.tiktok.com/@joestechhelp/video/7672461521703669014?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7673136728488003093
Citera
2026-08-12, 15:42
Medlem
Mycket av detta tänket har redan implementerats i affärskedjor. Tex så säljer inte längre 7/11 inplastade färdiga baguetter, vilket gör att det inte längre går att köpa dem eftersom de blir torra på nolltid. Jag tror detta bara kommer att förändra utbudet, när vissa produkter inte längre kommer att gå att sälja.
Citera
2026-08-12, 15:43
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Export av el och förpackningar kommer göra oss till Europas rikaste land. Vi kunde inte fått en bättre present från EU.
Lägg därtill mineraler och metaller. Men det gäller att inte miljötalibanerna ställer till det. Vi har haft en tendens att vara Bror Duktig i EU och dra alla bestämmelser till det extrema.

Nej, vi ska spela med, och i smyg se till att gynna oss själva.
Citera
2026-08-12, 15:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
En mack har ju påfyllningsstation på 50% av ytan. Bensinen.

Sant men tror inte det räknas men man vet aldrig👍😁
Citera
2026-08-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Lägg därtill mineraler och metaller. Men det gäller att inte miljötalibanerna ställer till det. Vi har haft en tendens att vara Bror Duktig i EU och dra alla bestämmelser till det extrema.

Nej, vi ska spela med, och i smyg se till att gynna oss själva.
Precis. Göra som sydlänningar, låtsas att vi inte hörde eller förstod.
Citera
2026-08-12, 15:48
Medlem
Imnshos avatar
Saknar dom gamla sexpacken för öl i rejäl kraftliner. Höll alltid. Dagens värdelösa krympfilm går sönder när man lyfter i den.

Bärkassar tar jag alltid papp. Jag kan återvinna dom 100 gånger innan jag slänger dom. Soppåsen ska givetvis vara av plast. Rätt material till rätt innehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in