2026-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
31:a maj blir det aldrig mörkt i Härnösand.
Solen går upp kl 3 ner 22:30 då
Citera
2026-08-12, 10:01
Medlem
Detta med klyvyxan är ju rätt centralt. En entusiast, som Tor, som väljer att hugga ved trots att han har en vedklyv, har med 100% säkerhet en klyvyxa och saknas den är det naturligtvis mkt indikativt på att den använts som mordvapen, speciellt som Tor högg ved den fm, och det vet vi. Den är också central för att förstå om detta var planerat eller ej. Det enda som skaver är att den, och jag har en själv, är svår att svinga inomhus, den kräver nästan lite utrymme.
Citera
2026-08-12, 10:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Detta med klyvyxan är ju rätt centralt. En entusiast, som Tor, som väljer att hugga ved trots att han har en vedklyv, har med 100% säkerhet en klyvyxa och saknas den är det naturligtvis mkt indikativt på att den använts som mordvapen, speciellt som Tor högg ved den fm, och det vet vi. Den är också central för att förstå om detta var planerat eller ej. Det enda som skaver är att den, och jag har en själv, är svår att svinga inomhus, den kräver nästan lite utrymme.

GW har i ett klipp stått i ladan och lyft en yxa över huvudet och det stämmer att det inte går att svinga hej-vilt, men det går och tyngden gör nog sitt för att slå någon medvetslös till att börja med i alla fall.

EDIT: Bild https://ibb.co/Dg9wGLnh
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-08-12 kl. 10:11.
Citera
2026-08-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Gällande utlämnandet av FUP, kanske skulle starta en fundraiser för att betala avgiften. Det har gjorts i ett annat fall vad jag vet här på FB.

Ja den gången rörde de väl sig omca 8000? Vet att jag bidrog med en slant iaf.
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
Håller med, rättsläkaren har säkert kunnat konstatera att skadorna matchar klyvyxors lite korta blad och bakstycke.

En annan sak är; Om du har en tuff diskussion, kanske lite aggressiv med ngn om tex en affär som vederbörande vill skall gå tillbaka, och du då för att bryta den diskussionen rullar in skottkärran med vedkubben i ladugården och vänder ryggen till: Har du då inte ögon i nacken och vill känna och veta var den andra personen befinner sig ? Jag hade haft det.

Den åtalade känns som en smygare, som gillar smyga runt/stryka runt folks hus. Kan han varit i ladugården redan innan Tor går in ? bakdörren mot skogen var säkert aldrig låst och helt utanför ngn siktlinje.

Känns som avståndet mellan mordplatsen och yttredörren, dvs där Tor förmodas rulla in skottkärran är för långt. Tor borde märkt om ngn kommit efter honom genom dörren. Tänk om Tor först gick in och ställde ifrån sig klyvyxan ungefär där Gerd senare går in sedan kommer med skottkärran och attacken sker från inre dörren där Gerd senare dras in, då Tor ställer ifrån sig skottkärran. Gärningsmannens överraskningsmoment är då mkt större, men det förutsätter han redan är i ladan, och smyger.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
GW har i ett klipp stått i ladan och lyft en yxa över huvudet och det stämmer att det inte går att svinga hej-vilt, men det går och tyngden gör nog sitt för att slå någon medvetslös till att börja med i alla fall.

Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-12 kl. 10:36.
Citera
2026-08-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an

Solen går aldrig så långt under horisonten att det blir mörkt.
Citera
2026-08-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Det vet väl för bövelen alla som är insatta att hon inte skulle vara där...
Men det var inte så han skrev dessutom..
Problem med läsförståelsen verkar det mer som...
Han skrev att hon skulle vabba...
Förklara gärna vad det betyder....
Helst när Gerd är pensionär dessutom...

Det betyder vård av barn - och du förstår nog själv att mitt tidigare svar inte lade någon värdering i ordet "vabba"...
Citera
2026-08-12, 11:09
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Ett litet problem i sammanhanget är att både Tor och JJ har beskrivits som väldigt långa (betydligt längre än GW) samtidigt som ladutaket är ganska lågt.

Har JJ svingat från sidan medan Tor varit nedböjd? Men då borde han rimligtvis fått en dålig träff.
Citera
2026-08-12, 11:14
Medlem
Men det blir aldrig riktigt mörkt. Det hade du vetat om du varit där.

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Citera
2026-08-12, 11:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12

Citat:

Vet inte hur säkra uppgifterna är, men GW verkar mena att huggkubben burits (eller möjligen körts på skottkärra) in i ladan. I så fall skulle Tor ha huggit veden utomhus.

Jag vet som sagt inte hur säker GW är på sin sak, men jag - som också hugger en del ved med klyvyxa - föredrar definitivt att göra det utomhus. Och om det är dålig takhöjd inomhus skulle jag inte ens fundera över att hålla till där. Är man rädd om sin huggkubbe ställer man den under tak när man är klar, så den inte blir blöt och mjuk av regn.
Citera
2026-08-12, 12:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte hur säkra uppgifterna är, men GW verkar mena att huggkubben burits (eller möjligen körts på skottkärra) in i ladan. I så fall skulle Tor ha huggit veden utomhus.

Jag vet som sagt inte hur säker GW är på sin sak, men jag - som också hugger en del ved med klyvyxa - föredrar definitivt att göra det utomhus. Och om det är dålig takhöjd inomhus skulle jag inte ens fundera över att hålla till där. Är man rädd om sin huggkubbe ställer man den under tak när man är klar, så den inte blir blöt och mjuk av regn.

Givetvis högg han ved utomhus och tog in kubben för att antingen visa hur stark han var eller för att han alltid gör det för att skydda den mot väder och vind när han är klar.
Citera
2026-08-12, 12:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Givetvis högg han ved utomhus och tog in kubben för att antingen visa hur stark han var eller för att han alltid gör det för att skydda den mot väder och vind när han är klar.
Precis. En ordentlig skogsägare och vedhuggare ställer kubben under tak efter avklarad huggning

Tror inte alls han ville visa hur stark han var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in