2026-07-25, 14:46
Medlem
Irriterar mig på de mängder elsparkcyklar från uthyrningsbolagen som kan
ligga slängda var som helst, på cykelvägar, gångbanor och även bilvägar.
Vore det en bra ide med en ekonomisk belöning eller pengar att få för att rapportera felparkerade elsparkcyklar ? Vem som helst kan rapportera men bara den som rapporterar först får ersättning tex.
Fördelar / nackdelar ?
Citera
2026-07-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Vore det en bra ide med en ekonomisk belöning eller pengar att få för att rapportera felparkerade elsparkcyklar ? Vem som helst kan rapportera men bara den som rapporterar först får ersättning tex.
Fördelar / nackdelar ?

det skulle utnyttjas på sådant sätt att folk skulle välta en medvetet för att få sig en slant till en nödöl eller en donkisburgare.

sen tycker jag förövrigt att elsparkar ska vara utrustade med hjälmar och där hjälm saknas ska man kunna rapportera det mot ersättning. men återigen, det kommer utnyttjas på alla sätt och vis.

varje slängd cykel borde ge vite till bolaget som stockholmsstad hyr in av enligt mej! (Eftersom företaget anliter nattpersonal som vanligtvis städar upp våra innegator när vi sover). Och slängda cyklar = de gör inte sitt jobb seriöst med denna städning
Senast redigerad av fonzen 2026-07-25 kl. 14:56.
Citera
2026-07-25, 15:01
Medlem
Håller med den i andra inlägget att det skulle nog bli problem att en del folk tar en sån där och "kastar/slänger" den någonstans på ett olämpligt ställe och tar ett kort bara för en liten belöning.

Själv är jag mer inne på en form av "angivare verksamhet" om det nu skulle funka praktiskt?
Ingen belöning så klart men att en som skickar in en anmälan på en dålig/olämplig parering
av en sån där viktökningsmaskin till cykel till uthyraren genom att man tar en bild på själva
QR-koden på sparkfanskapet och att uthyraren genom sitt bokningsregister vet vem som hyrt
den senast får en varning och inte kan hyra en på en (vecka kanske?)

Vet inte om det är så på alla att hyraren ska skicka in ett foto på sin parkerade hjulmaskin
efter att tiden gått ut? men då kan de jämföra de två bilderna.

Man ser ju flera gånger dagligen riktiga skräckexempel på dåliga parkeringar av dessa maskiner.
Citera
2026-07-25, 15:02
Avstängd
Alla ungdomar hade försökt lura bolagen på ett eller annat sätt.
Citera
2026-07-25, 18:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Fördelar / nackdelar ?
Bästa lösningen mot dessa hyrbikes är om folk konverterar dom och behåller dom. Då försvinner de från gatan snart.

Jag tittade på hyrsparks i veckan med namn "ryde". Det är större och kraftigare än allt som säljs under 10k och med riktig gaffel.
Skulle jag vilja ha en vore det en sådan.
Citera
2026-07-25, 19:50
Medlem
Har du inget liv eller? Skaffa en hobby istället för att störa dig på helt triviala saker i samhället.
Citera
2026-08-12, 09:31
Medlem
brianmolkos avatar
Tar strömmen slut så ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in