2026-08-11, 08:39
Medlem
Studsbolls avatar
På min tid var vi oroade för att få en örfil av magistern för att vi inte uppförde oss, vilket vi gjorde för att undvika örfilen. Oro för andra barn var minimal, även om man slogs ibland. På en plats där ingen vuxen såg det.
Citera
2026-08-11, 09:53
Medlem
Växte upp i medelklass-villaförort på 80-talet. Såvitt jag vet var det aldrig några slagsmål och aldrig något våld. Mobbning förekom lite lätt bland de som kom en bit ut från landsbygden. De var liksom tuffare. Men sammanfattningsvis känns det nästan som om man växt upp i en skyddad verkstad när man hör vänners historier om hur det gick till inne på skolorna i invandrarförorterna.
Citera
2026-08-11, 23:54
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Händelser mellan olika elever i kommunalt mellanstadie under 00-talet.

Klassrum vid tre utspridda tillfällen:
Elev hängde sig i annan elevs luva och ströp honom, misstänkt spricka på näsben av knytnävsslag, elev låg över annan elev och tryckte in ögonen.

Rast:
Upprepade slag med kraft mot kropp med innebandyklubba, elev kastade innebandyklubba på annans huvud. Framhjul på cykel lossnade påväg hem från skolan och person slog då sönder framtänder.

Våld fortsatte i högstadiet fast mer sällan.

Detta var händelser jag bevittnade mellan olika elever och våldet ökade i samband med att en ny elev med kort stupid började på skolan i femte klass. Personen med kort stupid fick extra resurser men våldet fortsatte och i slutet av högstadiet hotade eleven med att han skulle hem och hämta militärfarsans pistol.
Det där låter extremt. Vad är kort stupid? Slang för kort stubin eller för diagnostiserad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in