2026-08-11, 15:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Därför lägre skatt på drivmedel, man tänker på hela landet...

Det gäller bara till 30 november 2026!
Citera
2026-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ja, därför är frågeställningen: Bör den tillfälliga sänkningen bli permanent.
Självklart! Såhär billigt har jag inte rest på kanske 20 år.
Citera
2026-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nu bor ju inte alla i Stockholmsområdet på många ställen i Sverige finns inte ens kollektivtrafik, där är man tvungen att köra bil!

Absolut, men det handlar väl mycket om avfolkning och att det lett till att kollektivtrafiken på många håll avvecklats brutalt sedan 80-, 90-talen. Det är lite därför jag kan tycka att det borde satsas mer så att det finns en någorlunda fungerande kollektivtrafik även på landsbygd/glesbygd.

Det finns ju mängder av människor som inte har möjlighet att ta körkort eller köra bil t.ex pga ålder eller hälsotillstånd.

Nu tycker jag visserligen att det är ganska mycket i samhället som bör ändras. Det är inte det minsta vettigt att alla ska bo i städerna.
Citera
2026-08-11, 16:03
Medlem
Citat:
Det var väl den EU baserade (?) den "svenska" till sista september, vi får se efter valet hur detta samt matmomsen behandlas.
Dock vet vi att drivmedelskatten höjs om MP får vara med och bestämma.
Citera
2026-08-11, 16:04
Medlem
Citat:

Japp, det är väl bara Miljöpartiet som gått ut och sagt att de vill införa subventioner på drivmedel för människor i glesbygd och behov av bil.

Minns inte om det är 500 kr eller 1000 kr i månaden de föreslagit.
Citera
2026-08-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Absolut, men det handlar väl mycket om avfolkning och att det lett till att kollektivtrafiken på många håll avvecklats brutalt sedan 80-, 90-talen. Det är lite därför jag kan tycka att det borde satsas mer så att det finns en någorlunda fungerande kollektivtrafik även på landsbygd/glesbygd.

Det finns ju mängder av människor som inte har möjlighet att ta körkort eller köra bil t.ex pga ålder eller hälsotillstånd.

Nu tycker jag visserligen att det är ganska mycket i samhället som bör ändras. Det är inte det minsta vettigt att alla ska bo i städerna.
Landsbygden kanske bör satsa på mindre (inte standardstorlek) bussar förmodligen billigare i drift och fler turer.
Citera
2026-08-11, 16:07
Medlem
Citat:
Även det för lånade pengar eller?

Statskulden är endast 35% av BNP - en av den lägsta i västvärlden.
Det var 37% av BNP med sosseriet i makten.
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Avvecklats på många ställen i landet har det inte ens införts!
Citera
2026-08-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Statskulden är endast 35% av BNP - en av den lägsta i västvärlden.
Det var 37% av BNP med sosseriet i makten.
P g a ökade skatteintäkter beroende på skattesänkningar?
Citera
2026-08-11, 16:09
Medlem
Utsläppen har tydligen minskat med 35-40 % tack vare sänkningen. Tidö är faktiskt det enda fungerande klimatalternativet.
Citera
2026-08-11, 16:10
Medlem
Citat:
Även om Sverige just nu har bland Europas billigaste bensin är det orimligt att tro att staten kommer fortsätta subventionera priserna i all evighet framöver.

Jag tycker att du använder fel begrepp här. Att återställa bensinskatten till en rimlig nivå eftersom den tidigare var orimligt hög är inte en subvention. Subventioner kan du däremot kalla exempelvis bostadsbidrag och försörjningsstöd.
Citera
2026-08-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Utsläppen har tydligen minskat med 35-40 % tack vare sänkningen. Tidö är faktiskt det enda fungerande klimatalternativet.

Rätt! Det är oerhört dåligt att MP under åtta år vid makten inte halverade priset på månadskortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in