Citat:
Evolutionen avstannar aldrig, och det har jag heller aldrig sagt. Den pågår hela tiden. Däremot tror jag inte att du förstår vad evolution är. Det är en sorts optimeringsalgoritm som dessutom inte har någon som helst planeringsförmåga, utan enbart jobbar efter steg för steg, där varje steg måste innebära en förbättring för att den ska kvarstanna.
Jag tror att du inte riktigt förstår det där med fem miljarder år.
Det är längre tid än jorden har existerat.
Det första däggdjuret, en liten musliknande varelse, dök upp för 225 miljoner år sedan, och alla däggdjur idag härstammar från denna.
Elefanter, grisar, giraffer, valar, fladdermöss, människor och bävrar...
Det är vad evolutionen har gjort med det där första lilla däggdjuret på 225 miljoner år.
Fem miljarder år är mer än 22 gånger så lång tid, och du tror att ett "stopp" för evolutionen under så lång tid är ett alternativ?
Nej.
Det är längre tid än jorden har existerat.
Det första däggdjuret, en liten musliknande varelse, dök upp för 225 miljoner år sedan, och alla däggdjur idag härstammar från denna.
Elefanter, grisar, giraffer, valar, fladdermöss, människor och bävrar...
Det är vad evolutionen har gjort med det där första lilla däggdjuret på 225 miljoner år.
Fem miljarder år är mer än 22 gånger så lång tid, och du tror att ett "stopp" för evolutionen under så lång tid är ett alternativ?
Nej.
Just på grund av att det inte finns någon planering i evolutionen så är det väldigt lätt för evolutionen att i sitt optimeringsarbete fastna i lokala maxima som den inte kommer ur. Det händer hela tiden. Ett sätt att föreställa sig hur det fungerar är att du är ute och går i ett landskap med väldigt mycket kullar och dalar och du ska försöka ta dig upp så högt som möjligt. Metoden du använder är att blunda och snurra runt i en minut så att du inte vet vartåt du kommer gå. När du slutat snurra går du fem meter framåt. Om du är högre upp än du var nyss så gör du samma sak igen, och om du inte är det så går du tillbaka. Med den här metoden så kommer du att komma upp till toppen av den kulle du för tillfället är på, men du kommer aldrig att ta dig till den ännu högre kullen som är några hundra meter bort. Och ungefär på det sättet fungerar evolution.
Och visst, ibland händer det jättemycket med evolutionen. Men min poäng är att evolutionen inte garanterar att saker kommer förändras markant. Du cherrypickar däggdjursexplosionen som exempel på vad som kan hända på 225 miljoner år, men du ignorerar att dolksvansarna har varit i stort sett oförändrade under dubbelt så lång tid.
Och då har jag inte ens börjat peta på det faktum att människan med sina medicinska kunskaper till stor del lyckats sätta evolutionen lite ur spel genom att vi idag kan rädda livet på människor som evolutionen hade sorterat bort förr i tiden.