2026-08-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror att du inte riktigt förstår det där med fem miljarder år.
Det är längre tid än jorden har existerat.

Det första däggdjuret, en liten musliknande varelse, dök upp för 225 miljoner år sedan, och alla däggdjur idag härstammar från denna.
Elefanter, grisar, giraffer, valar, fladdermöss, människor och bävrar...
Det är vad evolutionen har gjort med det där första lilla däggdjuret på 225 miljoner år.

Fem miljarder år är mer än 22 gånger så lång tid, och du tror att ett "stopp" för evolutionen under så lång tid är ett alternativ?

Nej.
Evolutionen avstannar aldrig, och det har jag heller aldrig sagt. Den pågår hela tiden. Däremot tror jag inte att du förstår vad evolution är. Det är en sorts optimeringsalgoritm som dessutom inte har någon som helst planeringsförmåga, utan enbart jobbar efter steg för steg, där varje steg måste innebära en förbättring för att den ska kvarstanna.

Just på grund av att det inte finns någon planering i evolutionen så är det väldigt lätt för evolutionen att i sitt optimeringsarbete fastna i lokala maxima som den inte kommer ur. Det händer hela tiden. Ett sätt att föreställa sig hur det fungerar är att du är ute och går i ett landskap med väldigt mycket kullar och dalar och du ska försöka ta dig upp så högt som möjligt. Metoden du använder är att blunda och snurra runt i en minut så att du inte vet vartåt du kommer gå. När du slutat snurra går du fem meter framåt. Om du är högre upp än du var nyss så gör du samma sak igen, och om du inte är det så går du tillbaka. Med den här metoden så kommer du att komma upp till toppen av den kulle du för tillfället är på, men du kommer aldrig att ta dig till den ännu högre kullen som är några hundra meter bort. Och ungefär på det sättet fungerar evolution.

Och visst, ibland händer det jättemycket med evolutionen. Men min poäng är att evolutionen inte garanterar att saker kommer förändras markant. Du cherrypickar däggdjursexplosionen som exempel på vad som kan hända på 225 miljoner år, men du ignorerar att dolksvansarna har varit i stort sett oförändrade under dubbelt så lång tid.

Och då har jag inte ens börjat peta på det faktum att människan med sina medicinska kunskaper till stor del lyckats sätta evolutionen lite ur spel genom att vi idag kan rädda livet på människor som evolutionen hade sorterat bort förr i tiden.
Citera
2026-08-08, 21:57
Medlem
Jorden står still, den kan inte röra sig eller förflytta sig. Det är solen som rör sig omkring. Heliocentrism är en lögn. Stjärnor är inte en sol, dom är celestiska varelser. Bibeln har förklarat detta för flera tusen år sedan.
Citera
2026-08-08, 21:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är inte så bråttom, 5 miljarder år
Teoretiskt skulle Jorden kunna flytta sig själv vid en utvidgning av solen
Men mycket skulle påverkas när jorden får en annan omloppsbana
Sen blir Jorden enormt kall när solen sjunker tillbaka och blir en vit dvärg
Jag har hört att jorden kommer börja bli varmare "redan" om 500 miljoner år och växtlighet och därmed övrigt liv kommer få det mycket svårare redan då. Men även det är så lång tid att vi inte behöver oroa oss, mänskligheten kommer inte finnas kvar då.
Senast redigerad av Karman 2026-08-08 kl. 22:06.
Citera
2026-08-08, 22:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vi pratar cirka 5 miljarder år in i framtiden.
De första enkla djurarterna uppstod på jorden för 7-800 miljoner år sedan, och se vad evolutionen gjort på "bara" den tiden.
Från enkla havsmaskar till dagens djurliv.
Även om vi människor inte skulle utrotas från jordens yta, så kommer evolutionen att ha gjort oss till något helt annat än något som kan kallas "människa".
Vi pratar 5 000 000 000 år!
Nej, förutsättningarna för liv kommer börja försämras drastiskt "redan" om 500 miljoner år pga solens utveckling. Haven har avdunstat helt om en miljard år. Vid fem miljarder år är allt över för länge sedan.
Citera
2026-08-09, 06:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, förutsättningarna för liv kommer börja försämras drastiskt "redan" om 500 miljoner år pga solens utveckling. Haven har avdunstat helt om en miljard år. Vid fem miljarder år är allt över för länge sedan.
Ok. Då ställer jag väckarklockan på 500 miljoner år och kollar hur det ser ut då.
Citera
2026-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Solen skapar ju klimatet vi har
Läs på
Red Giant
Så får du förklaringen
Citera
2026-08-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ok. Då ställer jag väckarklockan på 500 miljoner år och kollar hur det ser ut då.
Antagligen är vi redan döda.
Civilisationen har funnits i 4000 år men vi är bäst på att döda varandra.
Så en dag lyckas vi mef att utplåna varandra
Citera
2026-08-09, 11:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, vi får göra det...
Citera
2026-08-09, 11:48
Medlem
526s avatar
Det är enkelt - man knyter ett rep i Jupiter och dras med en bit. Sen släpper man repet.
Månen måste ju med också, så vi behöver knyta ihop den med jorden.
Citera
2026-08-09, 19:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Forskare har utforskat idén att flytta Jorden längre bort från den närmaste stjärnan solen. Bara för att civilisationer längre fram i tiden ska kunna överleva den åldrande stjärnan. Jorden kommer bli för varm att leva på när solen expanderat. En teoretisk lösning vore att gradvis förflytta tillräckligt med energi till Jorden för att flytta den till en längre omloppsbana, potentiellt runt 20% längre bort från solen. Koncept som är inkluderade är att använda enorma partikelstrålar eller varsamt kontrollerade gravitationella möten med asteroider eller planeter som Jupiter för att långsamt ändra Jordens omloppsbana.

Fysiken är inte omöjlig rent principiellt men mängden energi, precision och teknologi som behövs är långt från vad vi människor klarar av för närvarande.

Något att fundera över tycker jag.
Det är absolut något att fundera över. Skrev själv något/några inlägg om detta för några år sen inkl några länkar, bl a till en forskningsartikel på arXiv, kolla här:
(FB) Kontrollera jordklotets "Lutning" och rotation ... ?

Har du möjligen också någon länk så är jag intresserad.

(F ö en jäkla massa hjärndöd OT-surr i denna tråd...)
Citera
2026-08-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är absolut något att fundera över. Skrev själv något/några inlägg om detta för några år sen inkl några länkar, bl a till en forskningsartikel på arXiv, kolla här:
(FB) Kontrollera jordklotets "Lutning" och rotation ... ?

Har du möjligen också någon länk så är jag intresserad.

(F ö en jäkla massa hjärndöd OT-surr i denna tråd...)

Ja OT svammel tar död på tråden, det finns inte mycket att gå på. Har inga länkar, finns bara en Youtube video.

https://youtu.be/8EYjWyxLfTg?is=BAcWFvToCnZnfPED
Senast redigerad av Lyckligakompisen 2026-08-11 kl. 10:45.
Citera
2026-08-11, 10:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Forskare har utforskat idén att flytta Jorden längre bort från den närmaste stjärnan solen. Bara för att civilisationer längre fram i tiden ska kunna överleva den åldrande stjärnan. Jorden kommer bli för varm att leva på när solen expanderat. En teoretisk lösning vore att gradvis förflytta tillräckligt med energi till Jorden för att flytta den till en längre omloppsbana, potentiellt runt 20% längre bort från solen. Koncept som är inkluderade är att använda enorma partikelstrålar eller varsamt kontrollerade gravitationella möten med asteroider eller planeter som Jupiter för att långsamt ändra Jordens omloppsbana.

Fysiken är inte omöjlig rent principiellt men mängden energi, precision och teknologi som behövs är långt från vad vi människor klarar av för närvarande.

Något att fundera över tycker jag.

Ett "mindre" projekt är att kolonisera Mars. (Än att flytta Tellus)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in