2026-08-11, 07:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag letade på SwebbTV om de kunde förklara nosförstärkta missiler som går genom berggrund och slår ut Nato-generaler.
Men icke.
Har du någon ny information kring ditt påstående?
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Slutet närmar sig för Ukraina som det ser ut.
Som sagt var…

Citat:
Citat:
Du begsriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-08-11 kl. 07:47.
Citera
2026-08-11, 07:55
Medlem
Citat:
Slutet närmar sig för Ukraina som det ser ut.
Med tanke på John Mearsheimers tidigare inlägg så låter det som extremt tungt.
Då han brukar ha helt fel i sina idéer. Så skall man se det från den synvinkeln verkar det som om Ukraina tar mark och att antingen Ryssland kommer förlora alternativt kriget kommer att dra ut ett par decennier till.
Svårtolkat.
Citera
2026-08-11, 08:44
Medlem
Har Ukraina testat sin nya ballistiska robot? Khabarovsk Krai är beläget i Rysslands allra mest ostligaste del

For unknown reasons, a major fire has broken out at Russia’s Komsomolsk oil refinery in Khabarovsk Krai, roughly 6,500 km from Ukraine.

The Rosneft refinery has a design capacity of about 8.5 million tonnes of crude oil per year.

https://x.com/MalcontentmentT/status/2087061668895629334?s=20
Citera
2026-08-11, 09:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har Ukraina testat sin nya ballistiska robot? Khabarovsk Krai är beläget i Rysslands allra mest ostligaste del

For unknown reasons, a major fire has broken out at Russia’s Komsomolsk oil refinery in Khabarovsk Krai, roughly 6,500 km from Ukraine.

The Rosneft refinery has a design capacity of about 8.5 million tonnes of crude oil per year.

https://x.com/MalcontentmentT/status/2087061668895629334?s=20

Jag gissar på olycka eller sabotage .
Citera
2026-08-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag gissar på olycka eller sabotage .
Det brinner av olika anledningar.
Innan februari 2022 var bränder på grund av yttre militärt våld eller sabotage inte så vanligt förekommande.
Men det brann likaväl...
A large fire sparked at an oil refinery in Komsomolsk-on-Amur in the Khabarovsk Region on Monday afternoon.
https://share.google/lbbpPmnttCfXaWFac
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2026-08-11 kl. 09:37.
Citera
2026-08-11, 09:34
Medlem
Rysk desinformation – Polen förnekar att en ukrainare attackerade en tonåring
Ivanna Kostina, Iryna Balachuk — 11 augusti, 09:42

"Angriparen av den polska tonåringen var en annan polack, jag är inte ukrainare, vilket antytts i kommentarer på sociala nätverk, uppgav det polska inrikesministeriet och kallade sådana overifierade rykten för rysk desinformation."

Källa : " Europeiska Pravda " med hänvisning till RMF24

"Direkt tal av talespersonen för det polska inrikesministeriet, Karolina Halecka : "LÖGNER! Angriparen av den 15-årige pojken i Kamenná Góra var polack, inte ukrainare. Offret är också polsk medborgare. Innan man sprider falsk information igen är det värt att först kontrollera fakta i en pålitlig källa."

https://www.pravda.com.ua/news/2026/08/11/8048193/
Det är mycket liknande igång nu "både här och där".
Även "av för ändamålet" skapat.
Senast redigerad av Antistalk 2026-08-11 kl. 09:40.
Citera
2026-08-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Det brinner av olika anledningar.
Innan februari 2022 var bränder på grund av yttre militärt våld eller sabotage inte så vanligt förekommande.
Men...
A large fire sparked at an oil refinery in Komsomolsk-on-Amur in the Khabarovsk Region on Monday afternoon.
https://share.google/lbbpPmnttCfXaWFac
Två raffinaderier står alltså i brand borta i öster. Är det en tillfällighet tro?
Citera
2026-08-11, 09:51
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Nazie ukrain fick en mig29 nedskjuten vid Odessa av en Su-35s som skickade en R-37M missil i röven på nassen🤭. En underbar morgon efter att ha sett videon ett flertal gg🥰. Nazlensky ljuger att piloten överlevde 😂 men han ses inte skjuta ut sig så han dog 😂.

Så 674 st. nu med andra ord
Citera
2026-08-11, 10:27
Medlem
Pusselhelvetes avatar
En undring jag har relaterad till det värdelösa pissryzzka luftvärnet. Vi ser idag igen, precis som flera ggr senaste veckan, drönare som slagit till emot fjärran öst i Mordor. 100 mil om inte mer tar sig drönarna. Filmer från dessa attacker (nära slutmålet iaf) visar att de flyger lågt och vad jag sett inte fort alls. Hur lång tid tar det för dessa drönare att färdas? De måste ju passera mil och åter mil på relativt låg höjd över nästan hela Mordor och av farten att dömma måste det ju ta timatal. Är de batteridrivna?

Lika imponerad av Ukrainarnas genialitet kring dessa attacker som jag är av hur värdelösa orcherna är att ta ned dem under alla dessa timmar.
Citera
2026-08-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
En undring jag har relaterad till det värdelösa pissryzzka luftvärnet. Vi ser idag igen, precis som flera ggr senaste veckan, drönare som slagit till emot fjärran öst i Mordor. 100 mil om inte mer tar sig drönarna. Filmer från dessa attacker (nära slutmålet iaf) visar att de flyger lågt och vad jag sett inte fort alls. Hur lång tid tar det för dessa drönare att färdas? De måste ju passera mil och åter mil på relativt låg höjd över nästan hela Mordor och av farten att dömma måste det ju ta timatal. Är de batteridrivna?

Lika imponerad av Ukrainarnas genialitet kring dessa attacker som jag är av hur värdelösa orcherna är att ta ned dem under alla dessa timmar.
Vissa drönare flyger endast 10 till 20 meter över marken för att hamna under radarns lägsta sökområde.
Dom håller sig under radarns horisont och utnyttjar terrängen som skydd.
Och Ryssland har en enorm landyta.
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2026-08-11 kl. 10:34.
Citera
2026-08-11, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland är till stora delar obebyggt eller bebos av idioter så detta är inte alls konstigt.

Det är även uppenbart att rysk radar är även så usel att de inte kan hitta de där små drönarna.

Alla minns vi Cessna-planet som landade på röda torget under Sovjetunionens "storhetstid"
Senast redigerad av Conception 2026-08-11 kl. 10:35.
Citera
2026-08-11, 10:48
Medlem
Citat:

De flyger upp till 15 timmar och drivs av bensin, tankvolym ca 100 liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in