2026-08-11, 02:56
Medlem
Vet någon om polisen faktiskt lägger resurser på att göra detta? Jag undrar för om jag skulle göra det skulle vara fett pinsamt även om jag är död. Om dom vill leta efter en rimlig förklaring tll varför låter det ändå ganska rimligt och det oroar mig lite granna
Citera
2026-08-11, 03:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det har jag svårt att tro de skulle göra om det var ett uppenbart självmord men om de inte är säkra kommer de att göra det så klart!
Citera
2026-08-11, 03:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TantTuttar
Vet någon om polisen faktiskt lägger resurser på att göra detta? Jag undrar för om jag skulle göra det skulle vara fett pinsamt även om jag är död. Om dom vill leta efter en rimlig förklaring tll varför låter det ändå ganska rimligt och det oroar mig lite granna
Har du någonsin funderat på hur mord läggs ut på nyheterna där det brukar stå hur polisen lyckats få information via mobilen?

Ja dom har verktyg för att söka igenom din mobil

Även fast du tryckt delete.
Citera
2026-08-11, 03:12
Avstängd
Såg en intressant dokumentär där man lyckades återskapa bilder från hårddisken även fast allt var raderat där man dumpade elektronik i nåt afrikanskt land och på så sätt kunde man komma över information till bank konton och känslig information osv...

Enda sättet är att förgöra elektroniken många jag känner borrar hål på hårddisken för att man jobbar med känslig information
Citera
2026-08-11, 03:20
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Svaret måste ju vara att ja - det KAN ske - om inte annat så eftersom att de måste utesluta att det som verkar vara självmord i själva verket kan vara mord.

Samtidigt lägger de väl inte hur mycket resurser som helst på att snoka om det ganska snart tyder på att det är ett typiskt självmord.

Men det finns ingen lag som säger "nu när personen är död så förbjuds polisen från att leta i personens mobil". Polisen kan ju göra detta ändå om de t ex misstänker någon i den dödes omgivning för ett helt annat brott, exempelvis.
Citera
2026-08-11, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Har du någonsin funderat på hur mord läggs ut på nyheterna där det brukar stå hur polisen lyckats få information via mobilen?

Ja dom har verktyg för att söka igenom din mobil

Även fast du tryckt delete.

Ja det är klart dom har verktygen no shit dock är det möjligt att använda krypterade mobiler som pixel grapheneOS med den kan du radera allt och det går ej att återskapa.
Citera
2026-08-11, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Svaret måste ju vara att ja - det KAN ske - om inte annat så eftersom att de måste utesluta att det som verkar vara självmord i själva verket kan vara mord.

Samtidigt lägger de väl inte hur mycket resurser som helst på att snoka om det ganska snart tyder på att det är ett typiskt självmord.

Men det finns ingen lag som säger "nu när personen är död så förbjuds polisen från att leta i personens mobil". Polisen kan ju göra detta ändå om de t ex misstänker någon i den dödes omgivning för ett helt annat brott, exempelvis.

Det är ju stor skillnad mellan mord och självmord hur kan dom ens misstänka mord vid självmord fattar inte riktigt.
Citera
2026-08-11, 03:30
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Det är ju stor skillnad mellan mord och självmord hur kan dom ens misstänka mord vid självmord fattar inte riktigt.

Den som vill mörda någon kan ju vilja att det ser ut som självmord, eftersom han själv kanske misstänks annars. Man kanske håller fast personen och skjuter honom genom munnen upp mot hjärnan. Detta inser polisen och därför undersöker de huruvida det råkar finnas någon i den dödes närhet som väldigt gärna hade sett honom död.
Citera
2026-08-11, 03:31
Medlem
burialhexs avatar
Citat:

om du är död spelar det väl ingen roll?

om du har självmordstankar, stanna upp och tänk.
dels för dig själv, det mesta går att fixa.

men tänk på dom du lämnar efter dig? vänner, familj/

att du ens tänker på vad du har i din mobil före ovan nämnda rekomenderar jag dig att snack med någon.

har du ingen, ring 90101 (https://mind.se/)
90390 (https://suicidezero.se/hjalp-och-rad/)

allt går att lösas
Citera
2026-08-11, 03:34
Avstängd
Citat:
Ja det är klart dom har verktygen no shit dock är det möjligt att använda krypterade mobiler som pixel grapheneOS med den kan du radera allt och det går ej att återskapa.
Som den där krypterade mobilen som kriminella trodde var säker men gjordes av typ i samarbete med Interpol etc.. för att lura kriminella att använda den och blev stormknullade världen över?

Lol, du är verkligen Guds perfekta lilla idiot eller hur?

Du kan lika gärna böja dig ner och visa arslet sen sätta en skylt där det står "welcome to my backdoor go in dry"
Citera
2026-08-11, 04:18
Medlem
olasvenssons avatar
Om det är ett brott att begå självmord så kollar polisen igenom din mobiltelefon. Annars har de ingen anledning till det..
Citera
2026-08-11, 04:21
Medlem
Queutards avatar
Bängen trålar alltid, oavsett anledning, lagar och sådana petitesser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in