2026-07-26, 13:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu tar vi och gräver lite i kriminalhistoria och fokuserar på en pyroman som (bland annat) härjade kring Trollhättan och området nära Sveriges västkust sommaren 1994.

Hittade en källa på YouTube som jag länkar till längre ned i inlägget. Åklagaren (Thomas Wennerstrand) snackar i klippet och det framgår att pyromanen, då 37 år gammal, arbetade med att köra tankbil. Vittnen såg bilen och dessutom hade han själv ringt och larmat någon gång. Så polisen kunde lägga ihop 1 + 1. Det sägs att han 10 år innan hade blivit dömd för mordbrand. Psykisk störd redan då och kanske blev det rättspsykiatrisk vård den gången?

Bränder han var misstänkt för att ha startat var i Köpmannebro, Koberg, Dalhalla, Linderud, Mölndal, Pixbo och Trollhättan. Han var till på köpet aktuell i tio andra utredningar om mordbränder, bland annat den mot Trädgårdsföreningen i Göteborg. Under husrannsakan hos mannen fanns massa tidningsartiklar om just den branden.

37-ÅRIG PYROMAN HÄRJAR RUNT TROLLHÄTTAN (VÄSTNYTT 1994-07-28)

Videon är egentligen inte mer än två minuter lång. Uppladdaren av detta klipp är den fantastiska YT-legenden Rosa Mannen som imponerar med sina:

Den absolut första frågan är ju vem den här pyromanen var? Andra frågor är ju hur det gick med rättsprocessen, straffet och vad som hände sedan med GM?
Citera
2026-07-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu tar vi och gräver lite i kriminalhistoria och fokuserar på en pyroman som (bland annat) härjade kring Trollhättan och området nära Sveriges västkust sommaren 1994.

Hittade en källa på YouTube som jag länkar till längre ned i inlägget. Åklagaren (Thomas Wennerstrand) snackar i klippet och det framgår att pyromanen, då 37 år gammal, arbetade med att köra tankbil. Vittnen såg bilen och dessutom hade han själv ringt och larmat någon gång. Så polisen kunde lägga ihop 1 + 1. Det sägs att han 10 år innan hade blivit dömd för mordbrand. Psykisk störd redan då och kanske blev det rättspsykiatrisk vård den gången?

Bränder han var misstänkt för att ha startat var i Köpmannebro, Koberg, Dalhalla, Linderud, Mölndal, Pixbo och Trollhättan. Han var till på köpet aktuell i tio andra utredningar om mordbränder, bland annat den mot Trädgårdsföreningen i Göteborg. Under husrannsakan hos mannen fanns massa tidningsartiklar om just den branden.

Videon är egentligen inte mer än två minuter lång. Uppladdaren av detta klipp är den fantastiska YT-legenden Rosa Mannen som imponerar med sina:

Den absolut första frågan är ju vem den här pyromanen var? Andra frågor är ju hur det gick med rättsprocessen, straffet och vad som hände sedan med GM?
Vem var denna pyromannen?

Kom det ut med något namn?
Citera
2026-07-26, 15:58
Medlem
Citat:

Finns väl en gammal tråd om detta, branden iaf, hittarcden inte nu, men...
Var inte mannen tysk, att han kört hit från Tyskland alltså, har för mig detta...
Citera
2026-07-26, 16:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vem var denna pyromannen?

Kom det ut med något namn?

Det är just det jag hoppas vi ska få fram. Datumet för domen är ju en bra start. Mediearkivet (Retriever Research) är ju en väg men jag har inte access dit. Förut gick det ju att göra små fragmentriska sökningar i tjänsten Svenska tidningar som innehåller digitiserade tidningar. Men där har man täppt igen:

Citera
2026-07-26, 17:44
Medlem
Gärningsmannens namn var Karl-Heinz, då 37år gammal, han var tysk medborgare, bosatt i Sverige.

Han hade även i Tyskland haft kontakt med psykiatrin, detta innan han flyttade till hit.

Här lyckades han få anställning som just tankbilschaufför.

Huvudförhandlingen och domslutet föll i slutet av 1994 (mellan oktober och december 1994).
Citera
2026-08-08, 22:18
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Gärningsmannens namn var Karl-Heinz, då 37år gammal, han var tysk medborgare, bosatt i Sverige.

Han hade även i Tyskland haft kontakt med psykiatrin, detta innan han flyttade till hit.

Här lyckades han få anställning som just tankbilschaufför.

Huvudförhandlingen och domslutet föll i slutet av 1994 (mellan oktober och december 1994).

Det gick ju väldigt snabbt för dig att posta denna informationen. Tackar så mycket.

Får man ändå fråga dig hur du fick tag på namnet så snabbt?
Citera
2026-08-09, 00:27
Medlem
Citat:
Det gick ju väldigt snabbt för dig att posta denna informationen. Tackar så mycket.

Får man ändå fråga dig hur du fick tag på namnet så snabbt?
Jag frågade AI...

Jag hoppas att det stämmer, AI hittade tydligen tidningartiklar och någon Fup eller liknande med namnet.

Men jag mindes att det var en lastbilschaufför och att han var tysk, samt att när han åkte sina resor stannade han och tände eld efter vägen.

Minns vi såg röken från en av skogsbränderna på ett par mils avstånd.

Det brann i flera veckor, mer eller mindre, var väldigt svårsläckt.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-09 kl. 00:32.
Citera
2026-08-10, 19:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag frågade AI...

Jag hoppas att det stämmer, AI hittade tydligen tidningartiklar och någon Fup eller liknande med namnet.

Men jag mindes att det var en lastbilschaufför och att han var tysk, samt att när han åkte sina resor stannade han och tände eld efter vägen.

Minns vi såg röken från en av skogsbränderna på ett par mils avstånd.

Det brann i flera veckor, mer eller mindre, var väldigt svårsläckt.

Jag är lite skeptisk till AI, ibland.

Är det verkligen troligt att en FUP som denna - från 94 - finns online någonstans? Namnet kanske fanns i artiklar från utlandet? Blev han uthängd i media?
Citera
2026-08-10, 23:48
Medlem
Citat:
Jag är lite skeptisk till AI, ibland.

Är det verkligen troligt att en FUP som denna - från 94 - finns online någonstans? Namnet kanske fanns i artiklar från utlandet? Blev han uthängd i media?
Ja, du har självklart helt rätt!

Jag frågade AI nu igen, nu säger den att namnet Karl Heinz är fel, att namnet på GM aldrig kom ut i media pga han dömdes till rättspsykiatrisk vård.

Namnet sägs nu istället tillhöra en tysk turist som tvingades gräva ned sig i en flodbädd i Kobergsskogen, detta för att undkomma lågorna.
Han hittades som av ett mirakel av brandmännen 3 dagar senare, vid liv ...va faan...Detta är ju garanterat ett "hittepå" av AI det med.

Däremot står det i artikel i lokaltidningen Ttela från 2014, att huvudförhandlingen och domslutet föll i slutet av 1994.

Finns även artiklar att läsa i Pressreader men de kräver inloggning.

Men, den 37årige mannen var svensk, tankbilschaufför, bosatt i Mölndal, hade tidigare haft med psykiatrin att göra och varit dömd för liknande pyromandåd innan.
Han dömdes till rättspsykiatriskvård, detta står i Ttelas artikel, så verkar vara fakta iaf..

Men jag är ganska säker på att det i nyheterna, på den tiden, talades om att mannen var tysk, men tydligen inte...
Hans ursprung kanske var tyskt?

LÄNK: TTELA, lokaltidningen.

Källa: TTELA https://share.google/nmhwo8bAwpG8AH4TQ
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-11 kl. 00:00.
Citera
2026-08-11, 01:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ett litet inklipp från ttela.se-artikeln:

Citat:
Bara timmar efter att skogsbranden brutit ut grep polisen en 37-årig tankbilschaufför misstänkt för branden. I oktober samma år åtalades mannen misstänkt för grov mordbrand vid Koberg samt för 14 andra bränder i Västsverige. Han erkände brott. Senare under året dömdes mannen, som var hemmahörande i Mölndal och tidigare dömd för liknande brott, till rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning. Under rättegången uttalade pyromanen, enligt dåvarande Trollhättans Tidning: "Det är själva tändandet, sedan är jag nöjd. Det är inte släckandet eller branden jag vill åt. Jag vill inte skada någon. Jag var blockerad i tändningsögonblicket och helt okontrollerbar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in