2026-08-10, 19:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Nu låter du alldeles för logisk, och dina radikala, högerextrema åsikter hade mycket väl kunnat bygga ett hemskt och fungerande samhälle. Därför skrotar vi det och nappar på precis varje idiotisk bagatell vi kan, hälsar riksdagen.

Jag är Sverigedemokrat.
Citera
2026-08-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Vänsterdrägg attityden lyser igenom. Ständigt präglad av avundsjuka, offermentalitet blandat med förakt i all sin lilla ynklighet.

Hur ser du på rika människor, som blivit det genom iderikedom, entreprenörskap och hårt arbete?

Bara dom förstår att dom måste betala mer skatt för att betala tillbaka till samhället som gynnat dom, istället för att gnälla och försöka gömma undan pengar från den gemensamma välfärden. Dom kan inte glida på en räkmacka bara för att dom blivit rika.
Citera
2026-08-10, 19:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Det är väl ingen som är mot att beskatta de rika, vilket görs, det handlar mer om hur mycket man ska överbeskatta dem.

Om vi hade dubbelt så många rika skulle vi få dubbelt så mycket skatteinkomster från dem. Varför vill man inte ha det?

Vänstern som helt saknar förståelse för ekonomi, vill beskatta dem så de inte tjänar mer än andra och hatar att människor kan bli rika. Överbeskattar man dem kommer de att lämna landet, vilket det redan finns exempel på. Det leder då till att man faktiskt får mindre skatteintäkter. Vilket är målet för dem.

Då blir medelklassen de rika som man kan beskatta ihjäl istället och tillslut är alla lika fattiga. Vänsterns dröm. För man har inget sätt att skapa välstånd, målet är bara att alla ska vara jämställda, är alla fattiga, är alla jämställda och vänstern har skapat sin idealstat, ett nytt sovjet. Det är vad som är målet med deras politik.

Men vem vill vara fattig, är det inte bättre att öka levnadsstandarden generellt så folk tjänar mer, mår bättre och man faktiskt kan minska skatten än att göra alla lika fattiga som de vill.
Citera
2026-08-10, 20:23
Medlem
whiteblacks avatar
Platt skatt för alla hade vart de rättvisa, om jag är mer produktiv än dig, varför ska jag betala högre procent skatt?
Citera
2026-08-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är egen företagare och höginkomsttagare, och jag håller med dig.
Jag har råd att betala mer i skatt, och tycker att jag borde göra det till förmån för de som har lägre inkomster och större behov.
Inkomstskillnader kommer alltid att finnas, och det behöver vara så, men vi lever i ett samhälle där (inkomst)klyftorna ökar, och det är inte bra.

Det handlar imte om att betala skatt utan att det ska löna sig att arbeta och inte få bidrag, Höginkomstagare betalar redan högre skatt, Jag tjänade för mycket och betalade bara en massa skatt så idag jobbar jag mindre får ut lika mycket som innan men betalar mindre skatt,

Det lönar sig inte att arbeta i Sverige och det är ju knas.
Citera
2026-08-10, 21:32
Medlem
Personer och företag kommer lämna Sverige.

Betänk att Sverige har många företag där drift, forskning, utveckling ändå sker i Sverige fortfarande.
Citera
2026-08-10, 21:33
Medlem
Det kommer inte spela någon roll vad sossarna/vänstern kommer göra eller försöka beskatta miljonärer/miljardärer. Alla rika hittar alltid nya vägar att klara sig och undkomma höga skatter! Advokaterna hittar nya vägar om dom inte läggs in i holdingbolag eller framtidspensionen så sticker dom från landet!

Problemet är att medelsvensson som börjar komma upp sig inte har en aning om hur de ska göra och blir stora förloraren.

Beskattningen är enbart för att låsa fast människor i ekorrehjulet lånen har samma effekt.
Citera
2026-08-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Bara dom förstår att dom måste betala mer skatt för att betala tillbaka till samhället som gynnat dom, istället för att gnälla och försöka gömma undan pengar från den gemensamma välfärden. Dom kan inte glida på en räkmacka bara för att dom blivit rika.

Vaddå glida på en räkmacka? Dom som har mycket pengar genom arbete förtjänar varje krona. Varför ska en miljonär betala mer än vad du gör till samhället?
Citera
2026-08-10, 21:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Robin Hood, visst låter det som en fin tanke: vi tar från de rika och ger till de fattiga.

Men tänk dig Johan. Han har arbetat hela sitt liv, byggt upp ett företag från grunden och skapat ett bolag värt flera miljarder. Företaget har 2000 anställda.

Sedan förändras spelreglerna. Staten vill genom högre skatter och avgifter ta en betydligt större del av värdet som Johan och hans företag skapar.

Johan tittar då på andra länder och inser att det både är enklare och betydligt mer lönsamt att bedriva verksamheten i land X. Till slut väljer han att flytta hela eller delar av företaget dit.

Resultatet?

2000 arbetstillfällen riskerar att försvinna, investeringarna hamnar någon annanstans och staten förlorar både skatteintäkter och ekonomisk aktivitet.

Det är problemet med Robin Hood-politik: det spelar ingen roll hur höga skattesatserna är på pappret om kapitalet, företagen och arbetstillfällena till slut lämnar landet.

--------------

Det du glömmer är att Johan och hans företag redan betalar enorma summor i skatt. Det är knappast billigt att driva företag i Sverige från första början.

Johans företag skapar 2 000 arbetstillfällen. De anställda betalar inkomstskatt, företaget betalar arbetsgivaravgifter och bolagsskatt, och dessutom genererar verksamheten mängder av andra skatteintäkter genom konsumtion, investeringar och underleverantörer.

Johan och hans företag är alltså redan en enorm inkomstkälla för staten.

Varför skulle vi då vilja riskera att driva bort honom genom att staten hela tiden kräver en ännu större del?

Det blir nästan kontraproduktivt. I jakten på att få in några extra miljarder från de rikaste riskerar staten att förlora företagen, arbetstillfällena och de skatteintäkter som de redan genererar.

Ibland är det faktiskt bättre att låta Johan bli ännu rikare – om hans framgång samtidigt innebär fler jobb, större investeringar och mer skatteintäkter till Sverige – än att beskatta honom så hårt att han till slut väljer att lämna landet.

Nu vill ju MP införa miljardärsskatt. Men, då tar Johan och skriver sig i Monaco. Kostat 5Msek sist jag kollade. MP borde fråga sig varför så många bor i Monaco. Trångt, dyrt och överbefolkat.

Sedan har Johan hela Rivieran att trivas i. Inte Stockholm som är en avkrok i Norden. Med hbqt, pridetåg och miljöpartister. Ocher satans klimat halva året.
Citera
2026-08-10, 21:59
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Viktigt är det inte men att jaga rika människor med skatt är inte en vettig väg framåt. Dom kan investera kapitalet i bolag som skapar arbetstillfällen så man behöver inte överbeskatta dem. Sedan stämmer det vid en viss brytpunkt att dom börjar fly med kapitalet till mer gynssamma ställen. Då förvandlar du stegvis Sverige till USSR.

Du är kanske ung och dum men dom där kommunistiska paradisen var inga paradis utan snarare helvetet på jorden.

Kommunism och vänsterpolitik bygger alltid på avundsjuka hos olika loosers. Det är knappast ett vettigt ideal att bygga en ideologi på.
Citera
2026-08-10, 22:16
Medlem
Är man lågkompetent blir man ofta vänster. Vänstern ser oftast bara ytan av världen, inte djupet vilket kräver IQ. Tex frågan ”hur kan man vara emot att beskatta de rika?”. Där har du ytan. Djupet börjar när man börjar gräva i frågan och begrepp. Exempel på hur du kan gräva:

Hur definierar man ”rik”? Vem är egentligen ”rik”? Vänstern pratar ofta om att rika har ”höga inkomster”. Så nästa fråga blir då ”hur definierar man en hög inkomst? Hur mycket måste man tjäna per månad för att vara rik”?

Min åsikt är att de som faktiskt är rika (på riktigt) inte har höga löner (eller lön överhuvudtaget). Den riktiga adeln lever på tillgångar, utdelningar och det kapital de ärvt. Denna adel har stort inflytande på politiken, inte ovanligt vänsterpolitiskt, då adeln vill beskatta alla höginkomsttagare som skulle kunna utmana deras samhällsposition. Äger man alla tillgångar, inte lever på lön som främsta inkomstkälla, så är hög beskattning det bästa verktyget att cementera sig själv inom samhällseliten. Det är så här vänsterpolitik i slutändan leder till kommunism då det i slutändan alltid skapar en extremt mäktig elit.
Citera
2026-08-10, 22:33
Medlem
Det är en fin Robin Hood tanke men det finns ett allvarligt problem med det.

De rika kommer röra sig ifrån Sverige för att undkomma skatter. Därmed blir skattebördan ännu högre för vanliga människor som ska fylla deras plats. Dessutom kommer de rika inte att konsumera varor och tjänster i Sverige vilket blir skattebortfall i form av moms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in