Citat:
Ursprungligen postat av
Tarazan123
Intressant det du skriver, särskilt resonemanget om högerfeministerna. Vilket jävla fenomen. Det har vuxit fram en kultur där den här typen av tänkande inte längre bara finns i politiken, utan genomsyrar institutioner och arbetsliv. Rekryterare, HR-avdelningar och ledningar på större företag sitter i praktiken med ett enormt inflytande över vilka människor som får möjlighet att arbeta, utvecklas och etablera sig.
Kombinerar man det med en allt starkare besatthet av bakgrundskontroller, riskminimering och att "skydda sig" från människor som någon gång haft problem med rättsväsendet, så får man en väldigt märklig effekt. Människor som redan har avtjänat sina straff och försöker leva produktiva liv sorteras bort innan de ens får möjlighet att visa vilka de är idag.
I praktiken en utfasning av produktiva människor som aldrig får komma in på arbetsmarknaden. Och det spelar ingen större roll om personen faktiskt har förändrats, skött sig i åratal, även efter att gallringstiden löpt ut, eller om den gamla händelsen ens har någon relevans för arbetet.
Det intressanta är också den tydliga könsskillnaden i kriminalstatistiken. Män är kraftigt överrepresenterade bland lagförda och dömda, vilket innebär att ett system som permanent exponerar gamla brott också i praktiken träffar män betydligt hårdare. Det borde åtminstone vara en del av diskussionen när man pratar om vilka sociala konsekvenser den här utvecklingen får.
Jag tycker dessutom att det finns något större bakom detta. Samhället har på många sätt blivit mer feminiserat, inte bara i betydelsen att fler kvinnor finns på positioner med stort inflytande, utan också genom att social kontroll, riskundvikande, anseende och vad andra människor tycker har fått en allt större betydelse. Bakgrundsregister blir i det avseendet nästan en institutionaliserad form av ryktesspridning: information om en människa samlas in, görs permanent och kan sedan användas av andra för att bilda sig en uppfattning om personen utan att egentligen känna honom.
Det blir särskilt problematiskt i konflikter mellan män och kvinnor. Det går inte att blunda för att det finns fall där anklagelser, polisanmälningar och rättsprocesser används som ett sätt att skada en tidigare partner. Jag säger inte att detta gäller kvinnor generellt, men när systemet väl är konstruerat så att en anmälan eller dom kan få långvariga konsekvenser för arbete, socialt anseende och relationer, finns det också möjligheter att missbruka det. Och konsekvenserna kan bli enorma för den som drabbas.
Om en gammal dom blir något som människor kan söka fram när de vill veta "vem du är", kan den påverka vänskapsrelationer, dejting, möjligheten att bilda familj och i princip hela ens sociala liv. Gruppdynamiken gör dessutom att människor (framförallt kvinnor) ofta hellre följer den rådande uppfattningen än ifrågasätter den.
Förlåt för sent svar, såg inte detta. Det är lite konstigt att så många hatar hur samhället har blivit och varje sten vänds för att hitta en orsak men ingen någonsin utpekar den institutionella feminism som finns överallt som en potentiell sådan. Det gäller både höger och vänster men än värre för högersidan där feminismen infiltrerar. Det märker man på debatten om sexualbrott, något som de senaste decennierna inte varit något problem och som högern ändå skyllt på invandrare. Nu ska feministerna från de åtta partierna tillsammans se till att höja straffen för sexualbrott och hederskultur genom att rida denna våg av brottsbekämpning som initialt var till för att bekämpa gängkriminaliteten. Så männen stirrar sig blint på detta medan feministerna får igenom sin politik sakta men säkert, främst symbolpolitik, för att institutionalisera deras dominans. Att få en handgranat i sitt sovrum, få sin hand avhuggen eller bli förnedringsrånad som man spelar ingen roll för sexualbrott är tydligen det vidrigaste som finns.
Dessutom för inte så längesen drog regeringen tillbaka sitt förslag om att sätta restriktioner på uthängningssidor och plötsligt så ska man göra det enklare att förtala andra för vissa brott som just män begår då gällande äldre män som kontaktar yngre. Alla åtgärder mot män handlar om hårda straff och uteslutning medan kvinnor i brottslighet, destruktiva förhållanden etc. alltid ska ses som offer. Mäns problem ska alltid ses som något de själva ska rå över medan kvinnor ska ses som offer för just män. Jag ska i slutändan tvingas ha mina uppgifter offentliga, som helt laglydig medborgare, bara för att kvinnor ska kunna känna sig trygga när de dejtar. När de väljer en annan man så ska jag se till att de gör det på ett tryggt sätt. Det är ju mitt ansvar, en skuld jag bär med mig sedan jag föddes, för evigt en potentiell förövare.