Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.
Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.
Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.
Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Ovan resonemang förbises dock andra saker. Främst att mycket vill ha mer. Vi säger att du tjänar 20 000 efter skatt. Med alla fasta utgifter du har har du 4000 kvar. Om din arbetsgivare då säger att de vill sänka din lön med 2000 -3000kr så att de andra kan få lön skulle du med syor sannolikhet vilja byta jobb. Om någon då erbjuder dig 40000 i månaden skulle du självklart tacka ja.
Här lite det lite samma sak. De väljer att flytta pengar och ibland sig själva utomlands. Med sig tar de eventuella framtida satsningar och pengar.
Sen ska vi ta med i beräkningen att många av dessa förslag har en tendens att inte vara optimalt utformade, vilket gör att de slår fel och drabbar de vanliga.
Här kan vi ju ta ISK och beskattningen som ett exempel. Vi har ju nu skattefritt sparande upp till 300 tusen. Det var en stor debatt om detta. För oss med över 300000 är pengarna som inte beskattas ett trevligt tillskott, men i det stora hela en mindre summa pengar, då värdet på ISKn förhoppningsvis genererar betydligt mer än detta belopp.
Men för småspararna blir dessa pengar snabbt större summor.
Så sammanfattningsvis tror jag inte så många är emot att de rikaste bidrar mer, men problemet är snarare hur man gör detta, och även vilka man ser till de rikaste.