2026-08-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Problemet, som jag ser det, är att människan tror att det är livets mening att bli "rik". Hela poängen med vår existens - det högsta målet! - är att samla pengar på hög. Techoligarker, investerare och miljardärer blir dyrkade som gudar. Naturligtvis är detta bara ett luftslott som inte har någon som helst egentlig betydelse, utanför vår inre föreställningsvärld.

Så, att beskatta miljardärer, det löser inte grundproblemet. Det är ett sätt att straffa de som med tur och skicklighet spelat spelet bäst. Lösningen är aldrig att bestraffa Boklöv för att de andra backhopparna skall ha en chans, för att jämna ut spelfältet, utan istället ifrågasätta om backhoppning verkligen är en vettig syssla.
Citera
2026-08-10, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Håller fullkomligt med!
En rättvisare fördelning vore bättre för alla, men det tycker inte högern som främst ser till sig och sitt. Det är renodlad egoism bakom kapitalismen.

Hur kan det vara rättvis att ta mer pengar av någon än en annan? För att de förtjänat det?

Att ta mer pengar från en enbart pga att denne tjänat mer är per definition Egoism.

Hur tror du pengar och reella värden skapas? Varifrån tro du skattebasen kommer? Du förväntar att alla andra ska lösa det så du slipper skatta så mycket, efter som vi kan skatta dem mer?
Citera
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Vem har fått dig att tro att rika inte betalar skatt? Är det förmögenhetsskatt du tänker på har det redan testats. Det ledde till kapitalflykt och sänkta skatteintäkter.
Dessutom är det ju inte så att de sitter i pengabingen och chillar. Det rör sig om olika former av investeringar. Om det är något vi behöver är det just investeringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om Sverige skulle beskatta miljardärer stenhårt, så skulle vi förmodligen inte ha några sådana boende i landet; de skulle istället kanske bosätta sig Schweiz eller Monaco, och då skulle Sverige sitta där med en fin tanke, men ingen som berördes av skatten i praktiken.
När det gäller förmögenhetsskatten är dock Sverige betydligt bättre (för en miljardär) än Schweiz...
Citera
2026-08-10, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Solidaritet i all ära, det behövs det mer av. Men om samhället tvingar människor att vara solidariska så blir det ju inte solidariskt.

Det är väl som sagt bättre att rika människor själva får styra hur de ska hjälpa andra. Jag tror många, kanske majoriteten, vill hjälpa på nåt sätt. Du är ju ett exempel på det. Att somna gott om kvällarna, med det där samvetet tillfredsställt, är nog något som folk är villiga att betala för så att säga.

Ärligt talat, väldigt rika människor är inte så intresserade av de som inte kan bidra till deras rikedom. Det ligger i sakens natur.

Gamla sjuka, funktionsnedsatta. som så klart inte är ute och går bland andra, syns inte. Det man inte ser finns inte. För övrigt är det inte heller intressant att veta att de alls finns överhuvudtaget.

Det är samma med annat som inte syns
men bara kostar pengar som exempelvis kommuners gamla " VA-rör under marken" som måste bytas ut.

Allt som bara är kostnader och inte snabbt genererar vinster till kvartalsrapporterna är inte intresserant för miljardärer. De är bara intresserade av att utveckla sina verksamheter. De tänker inte frivilligt på att lägga pengar på det som inte genererar pengar. Annars hade de inte varit miljardärer.

Om vi vill ha ett fräscht samhälle som körbara och fungerande vägar, järnvägar, elkraft, kollektivtrafik, bra sjukvård till alla efter behov, bra skolor överallt, social omsorg för äldre och funktionsnedsattta, ett fungerande rättsväsende, polis, fängelser och försvar - ja, då behöver de rikaste betala. Om deras resurser ökar ännu mer så kan de också betala mer. Men det är väl inte direkt månadsinkomster de har så det får väl göras enligt någon annan konstruktion. Tyvärr, kan man inte förvänta någon frivillighet i detta.

Jag tror inte vi har någon större nytta av miljardärer faktiskt. Produktionen ligger utomlands. De kanske anställer några på butiksgolven i Sverige, men det är väl allt.

Så varför L skulle locka väljare med fler miljardärer i Sverige är helt obegripligt.

https://share.google/aimode/bJ3Y5EpKxbyzfxbuU
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-10 kl. 08:28.
Citera
2026-08-10, 08:04
Medlem
Iom att vänsterns definition på rik är väldigt vag så finns det inte mycket att diskutera, ena stunden kan knappt jobba utan vara rik nästa så vill dem skinna miljonärer...

Min upplevse att dessa punkbeskttningar gör mer skada en nytta, företagare väljer att flytta eller ta ut lönen utomlands och eller via aktieutdelningnar och kvar står man och skinnar vanliga flitiga medborgare som valt att dra sitt strå till stacken och utbilda sig, samtidigt som dessa personer är samhällets stöttepelare.

Vi måste vara måna om vårt lands konkurrenskraft och det är fulare att leva på bidrag än vara rik. Bort med alla straffbeskantnigar och se över bidragen, för alla är väl lika värda?

Kolla bara på det gamla Sverige och allt som bruksorterna gjorde för invånarna i samhället, nu när skatterna är högre så minskar företagens benägenhet till att ge något tillbaka.
Senast redigerad av skn88 2026-08-10 kl. 08:29.
Citera
2026-08-10, 08:05
Medlem
Citat:

jag blir frestad att "hjälpa dig på traven" - (du har ju många frågor).
Såklart har det alltid funnits ett social-ekonomiskt "gap" i samhället.
En del ser det till och med som att det är själva samhällets idé - att var som kan ska roffa åt sig så mycket han kan. Nu förstår jag det inte är din idé om samhället. Men det finns alltså många som tycker det är en fördel. Girighet och 'roffa åt sig' blir resultatet. Och det är så vårt samhälle ser ut just nu. Och det går mot större 'gap' mellan samhällsskikten. Större segregation. Mer och mer koncentreras till de som redan har enormt mycket.
Faktiskt är så att Sverige är extremt om man jämför med andra länder.

Sen kan man undra var folkhems-idén tog vägen. Ett samhälle med ideal. Kultur och kunskap.
Med backspegeln rätt inställd kan man se bakåt i historien, och samtidigt som girigheten och ekonomiska avstånden ökar så minskar också Kultur och kunskapsideal. Det behövde såklart inte vara så - men det har funnits och finns de som vill se samhällsklyftan ökar.

Så har det blivit så att vi fått en teknisk utveckling - det är så automatiserat och effektiviserat - Men nu kommer det verkligt intressanta: Vi ska jobba ändå mer (pensionåldern höjs) - Då kan man ju undra var tog alla fördelar vägen av utvecklingen ? Grunna på den 'ekvationen'..
Citera
2026-08-10, 08:07
Medlem
Citat:

Det är så att dom med mycket pengar/företag bestämmer hur lagarna ser ut. Så en vanlig arbetare har inget att säga till om i denna fråga.

Hade det däremot inte funnits ränta på alla pengar, så skulle det inte spela någon roll om någon har 100 miljarder eller inte. För han skulle inte tjäna pengar på att ha dessa pengar.
Citera
2026-08-10, 08:08
Medlem
Kokkashugis avatar
Dom betalar redan skatt, var rädd om miljardärerna istället era nollor, annars flyttar dom till England eller Frankrike och betalar skatt där i stället.

Stefan Persson t ex, HM, betalade vid ett tillfälle 800 Mkr till skatteverket. Det är många socialfall, vårdhem och skolor som finansieras via honom, och honom ska vi jaga bort för att istället importera socialfall och analfabeter från mellanöstern och Afrika? Good luck.
Citera
2026-08-10, 08:15
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag va väl emot men efter ha sett en hel del intervjuer kring tillväxt och beskattning så tror jag beskattning av de allra rikaste hade kunnat justeras upp. Ungefär hälften mot va de va på 70 talet och ekonomin hade kunnat stimuleras.

Att de rikaste skulle dra stämmer väl till viss mån som argunent men svenska staten säljer gärna ut bil/gruv/stål-industrin till Kina endå så att ägarna bor utomlands är ju inget nytt.
Det handlar väl om att dra gränsen annorlunda och inte straffa hårt arbete, löntagare osv. Att beskatta stora förmögenheter är en helt annan sak.
Sen måste ju korruption och användningen av skattemedel va bra för det inte ska bli kaoz
Citera
2026-08-10, 08:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Robin Hood, visst låter det som en fin tanke: vi tar från de rika och ger till de fattiga.

Men tänk dig Johan. Han har arbetat hela sitt liv, byggt upp ett företag från grunden och skapat ett bolag värt flera miljarder. Företaget har 2000 anställda.

Sedan förändras spelreglerna. Staten vill genom högre skatter och avgifter ta en betydligt större del av värdet som Johan och hans företag skapar.

Johan tittar då på andra länder och inser att det både är enklare och betydligt mer lönsamt att bedriva verksamheten i land X. Till slut väljer han att flytta hela eller delar av företaget dit.

Resultatet?

2000 arbetstillfällen riskerar att försvinna, investeringarna hamnar någon annanstans och staten förlorar både skatteintäkter och ekonomisk aktivitet.

Det är problemet med Robin Hood-politik: det spelar ingen roll hur höga skattesatserna är på pappret om kapitalet, företagen och arbetstillfällena till slut lämnar landet.

--------------

Det du glömmer är att Johan och hans företag redan betalar enorma summor i skatt. Det är knappast billigt att driva företag i Sverige från första början.

Johans företag skapar 2 000 arbetstillfällen. De anställda betalar inkomstskatt, företaget betalar arbetsgivaravgifter och bolagsskatt, och dessutom genererar verksamheten mängder av andra skatteintäkter genom konsumtion, investeringar och underleverantörer.

Johan och hans företag är alltså redan en enorm inkomstkälla för staten.

Varför skulle vi då vilja riskera att driva bort honom genom att staten hela tiden kräver en ännu större del?

Det blir nästan kontraproduktivt. I jakten på att få in några extra miljarder från de rikaste riskerar staten att förlora företagen, arbetstillfällena och de skatteintäkter som de redan genererar.

Ibland är det faktiskt bättre att låta Johan bli ännu rikare – om hans framgång samtidigt innebär fler jobb, större investeringar och mer skatteintäkter till Sverige – än att beskatta honom så hårt att han till slut väljer att lämna landet.

Mycket bra och förståndigt skrivet.
Vi ska sen inte heller förringa alla underleverantörer som lever pga att Johan driver sitt företag. De köper in produkter och tjänster från många gånger lokala småbolag som i sin tur också kan växa.

Detta med skatter och bidrag är jävligt knepigt då det just nu är på tok för mycket av båda två. Man borde rensa rejält i denna skog och helt enkelt låta människorna få mer pengar över från sin lön och på det sättet inte behöva specifika bidrag.
Ja, de som absolut inte kan få en egen inkomst pga olika handikapp eller liknande ska ha bidrag (jag vet att påhoppet kommer)

Nu har vår regering dessutom lagt till massa extra hjälp med sänkt drivmedelsskatt, halverat pris på kollektivtrafik och halverad matmoms. Så illa är inte ekonomin just nu egentligen mer än att det är valår. Vi har haft svårare tider och då gjordes ingenting.

Bättre då att titta över skattetrycket generellt och helt enkelt rensa bland dessa så företag har råd att växa, människor har råd att tjäna pengar, skaffa boende och familj mm mm.
Citera
2026-08-10, 08:27
Medlem
Citat:

Nej, ekvationen är inte enkel. Det finns något som heter ekonomisk tillväxt, så summan av pengar är inte alls konstant som du verkar tro. Det är en rätt barnslig syn på ekonomin om man tror att mängden rikedom i ett samhälle är fixerad eller att de rika är rika för att de fattiga är fattiga. Det väsentliga på lång sikt för den offentliga sektorn, välfärden, pensionerna etc är inte att ta ifrån de rika så mycket pengar som möjligt utan att Sverige har god ekonomisk tillväxt, företagande och hög konkurrenskraft. Det är tillväxt som gjort Sverige till ett hyfsat rikt land, inte straffbeskattning av rika. Vi har idag mycket mer pengar till välfärd och pensioner än på 80-talet när skatterna på de rika var mycket högre.

Med detta sagt är det inget självändamål att ha många miljardärer. Man kan absolut fundera på om en jämnare fördelning av rikedom vore önskvärd. Däremot vet vi från ekonomisk forskning att många skatter som riktar sig mot rika, t.ex. höga bolagsskatter och kapitalskatter, är negativa för den ekonomiska tillväxten. Faktum är att vi redan idag har ett skattesystem som riktar in sig på skattebaser som skadar tillväxten minst, d.v.s. konsumtion och och löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in