2026-08-10, 06:56
Medlem
Spelar ingen roll! Varför ska en som fått ärva redan skattade pengar lägga dom på andra? Tack och lov så är arvsskatten borta.
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad får dig att tro att rika nödvändigtvis är driftiga och framgångsrika? Många av dom saknar helt driv och ambition. Där handlar det om ärvda pengar som man anställer andra att förvalta åt en så att dom växer. Dom rika människorna som gjort sin egen lycka och skapat sin egen förmögenhet klagar sällan på att dom måste betala skatter. Dom brukar vara villiga att betala mera för dom vet att dom alltid kan tjäna mera om det behövs. Det är oftast dom som inte gjort nånting alls för att bli rik själva som gnäller och inte vill betala skatt.

Som egenföretagare hade jag gärna betalat mera skatt.
Citera
2026-08-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är inte dina tankar, det kommer direkt från Sd!
Däremot så är de ju inte fel för det.

Klart att rika ska beskattas, likt alla andra som arbetar och bidrar för att skapa ett välfärdssamhälle. Men att skatta sönder de som tjänar mycket för att finansiera ”SDs tankar” är bara avundsjuka från de som anser sig ha rätt att leva på andra.
Citera
2026-08-10, 07:18
Medlem
Visst låter det frestande att beskatta "de rika"?
Men "de rika" betalar ju redan väldigt mycket mer skatt!
https://www.svd.se/a/Okljob/de-rika-betalar-mer-skatt-an-debatten-ger-intryck-av-skriver-daniel-waldenstrom

Och hela den statliga inkomstskatten betalas enbart av "de rika"!
(De som har en lön under 55.000:- / månad betalar enbart kommunal- och region-skatt, ingen statlig skatt alls!)

Om man bortser från plakatpolitik: Hur skulle beskattningen av "de rika" se ut?
Genom högre inkomstskatt? Ja, då skulle man beskatta generaldirektörer, chefsläkare och andra som har en hög lön. Men "de rika" har ju en stor förmögenhet, inte nödvändigtvis en hög löneinkomst. Och dessa människor kan oftast välja det mest förmånliga sättet att ta ut pengarna, särskilt eftersom man inte får varken högre sjukpenning, bättre vård, högre pension eller några andra offentliga "förmåner" när man betalar en hög inkomstskatt. Skatten är bara "pengar i sjön".

Så skall man införa någon slags förmögenhetsskatt då?
Erfarenheten visar att då flyttar pengarna utomlands. Och de riktigt rika, t.ex. Volvo Cars ägare Li Shufu, är ju redan utlänningar. Därför att den tidigare förmögenhetsskatten gjorde det omöjligt för "svenskar" att äga de svenska företagen. Så fort du skapar något av värde i Sverige måste du planera för att flytta någon annan stans.

Skulle en kommité, tillsatt av vänsterextrema, få bestämma vem som skall beskattas, och hur mycket skattten skall vara? Eller vad?
Citera
2026-08-10, 07:20
Medlem
Hur gjorde Irland?
Var ett av Europas fattigaste länder och löste det genom att SÄNKA skatterna för att sen bli en av dom rikaste i Europa.
Är man miljardär så sätter man också sprätt på pengarna vilket skapar arbete och inkomster.

SL sänke sänkte sina priser och slog ett nytt försäljningsrekord med 6 miljoner om jag minns rätt.

Allt blir inte bättre för att man höjer priser/skatter, kan snarare vara tvärtom
Citera
2026-08-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Skillnad på att skatta dom rikaste och vanliga knegare! Vänstern vill att även om som tjänar mer än 54000tkr i månaden ska beskattas hårdare! Utbilda dig och kämpa dig igenom universitetet för att bli straffad med hög skatt! Tvinga fler bidragstagare ut i jobb i stället!
Citera
2026-08-10, 07:24
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Mycket bra beskrivning...

Det är därför många högavlönade lämnar Sverige.
Citera
2026-08-10, 07:25
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Vänd på det istället. .Varför ska inte vissa grupper, exempelvis somalier bidra med lika mycket som svenskarna gör? Min sysslings mans familj betalar mer i skatt och sociala avgifter än vad landets 110.000 somalier gör. Är det inte sjukt att en familj bidrar med mer än vad 110.000 personer gör?
Citera
2026-08-10, 07:27
Medlem
Citat:

Håller fullkomligt med!
En rättvisare fördelning vore bättre för alla, men det tycker inte högern som främst ser till sig och sitt. Det är renodlad egoism bakom kapitalismen.
Citera
2026-08-10, 07:40
Medlem
Tjuvaktigt att vilja beskatta någon alls. Det är deras pengar, och ni vill ta dem med hot om våld. Galningar. Barbarer. Det är vad ni är.
Citera
2026-08-10, 07:52
Medlem
Hur kan man vara för det?!

De har ju redan betalat mer än alla andra, och sen vill du att de ska betala ännu mer än de redan gör?

Tror du seriöst staten kommer förvalta pengarna bättre?

Varför ska man straffbeskattas för att man lyckats mer än andra? Låt människor göra vad de vill för sina pengar. Människor som tjänar mycket är som regel även duktiga på att återinvestera pengarna i samhället och skapa arbetstillfällen. Men då måste det vara lönsamt, annars försvinner dom.

”Du har tjänat lite för mycket, vi måste ta lite mer av dina egna pengar som du själv skaffat”

Det är genuint omoraliskt.
Citera
2026-08-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Visst låter det frestande att beskatta "de rika"?
Men "de rika" betalar ju redan väldigt mycket mer skatt!
https://www.svd.se/a/Okljob/de-rika-betalar-mer-skatt-an-debatten-ger-intryck-av-skriver-daniel-waldenstrom

Och hela den statliga inkomstskatten betalas enbart av "de rika"!
(De som har en lön under 55.000:- / månad betalar enbart kommunal- och region-skatt, ingen statlig skatt alls!)

Om man bortser från plakatpolitik: Hur skulle beskattningen av "de rika" se ut?
Genom högre inkomstskatt? Ja, då skulle man beskatta generaldirektörer, chefsläkare och andra som har en hög lön. Men "de rika" har ju en stor förmögenhet, inte nödvändigtvis en hög löneinkomst. Och dessa människor kan oftast välja det mest förmånliga sättet att ta ut pengarna, särskilt eftersom man inte får varken högre sjukpenning, bättre vård, högre pension eller några andra offentliga "förmåner" när man betalar en hög inkomstskatt. Skatten är bara "pengar i sjön".

Så skall man införa någon slags förmögenhetsskatt då?
Erfarenheten visar att då flyttar pengarna utomlands. Och de riktigt rika, t.ex. Volvo Cars ägare Li Shufu, är ju redan utlänningar. Därför att den tidigare förmögenhetsskatten gjorde det omöjligt för "svenskar" att äga de svenska företagen. Så fort du skapar något av värde i Sverige måste du planera för att flytta någon annan stans.

Skulle en kommité, tillsatt av vänsterextrema, få bestämma vem som skall beskattas, och hur mycket skattten skall vara? Eller vad?

Den statliga inkomstskatten är ju bara en liten del av statens intäkter.

De får väl in runt 50-60 miljarder per år på denna skatt samtidigt som de får in runt 500-600 miljarder per år i moms.
Citera
2026-08-10, 07:55
Medlem
Det jag har något emot är att man vill beskatta pengar du har på kontot. Även pengar som skulle legat på nollräntekonto om jag förstått det rätt. Ja det finns rika som har det så för att ha pengarna likvida.

Innan man börjar titta på att beskatta en rik människa mer i landet, så tycker jag det är extremt mycket viktigare att titta på var läckagen är.
I jämförelse med vatten, alla ska tvingas att spara på vattnet. Men 40% rinner rakt ut pga läckorna.

Så länge politiker och myndigheter låter det sippra ut i hålen så ge tusan i att hämta in mer till bingen. Täpp skiten först och sen har jag inte något problem med att skatta högre på inkomsten, inte befintligt kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in