2026-08-10, 05:35
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är inte dina tankar, det kommer direkt från Sd!

Som varje vettig svensk haft i huvudet senaste 30 åren. Är inte direkt så att man behöver hjälp för att komma på det..
Citera
2026-08-10, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är egen företagare och höginkomsttagare, och jag håller med dig.
Jag har råd att betala mer i skatt, och tycker att jag borde göra det till förmån för de som har lägre inkomster och större behov.
Inkomstskillnader kommer alltid att finnas, och det behöver vara så, men vi lever i ett samhälle där (inkomst)klyftorna ökar, och det är inte bra.
Du betalar redan mer i skatt eftersom vi har progressiv beskattning i Sverige.

Varför vill vänster att allt skall vara rättvist hela tiden FÖRUTOM när det kommer till skatter?
Citera
2026-08-10, 05:42
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
De skattar ju redan miljarder. Räcker inte det?
Sen finns ju det bevisade uppenbara problemet att om det lönar sig mindre och mindre att tjäna mer pengar så kommer vi tappa entreprenörer som skapar jobb och skatt och då går vi back i stället.

Borde det inte finnas andra incentiv än att samla pengar på hög?
Citera
2026-08-10, 05:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
De rika betalar mest skatt i Sverige, både procentuellt och i rena pengar.
Citera
2026-08-10, 06:21
Medlem
Det mest rättvisa är en platt skatt där alla måste betala säg 200 000 kronor i skatt per år, oavsett inkomst.

Allt annat är orättvist.
Citera
2026-08-10, 06:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Miljardärer är inte bra för landets ekonomiska tillväxt så man kunde gärna beskatta dom hårdare. Oftast har dom 80-90% av förmögenheten uppbunden i investeringar, främst aktier. Medan vanliga arbetare konsumerar 80-90% av inkomsterna rakt av. Tyvärr går en del till utlandsresor. Så det finns också annat som borde beskattas hårdare, som utrikesflyg. Pengarna borde konsumeras i det egna landet.
Citera
2026-08-10, 06:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Du betalar redan mer i skatt eftersom vi har progressiv beskattning i Sverige.

Varför vill vänster att allt skall vara rättvist hela tiden FÖRUTOM när det kommer till skatter?
Beskattningen är inte progressiv för rika. Du tänker på inkomstbeskattningen på vanliga löner. Den drabbar medelklassen. Rika tar inte ut lön, dom betalar endast vinstskatt.
Citera
2026-08-10, 06:35
Medlem
Skattebrotts avatar
Jag förstår att "beskatta de rika" är vad man vill om man drivs av svartsjuka och missunnsamhet.
Men om man istället prioriterar konsekvenser kan det bli vettigt att minska skatten för de som producerar mest mervärde i samhället, ty det mervärdet kokas ner till alla oss andra. Om t ex Ingvar Kamprad blir miljardär på Ikea så kommer det både leda till arbetstillfällen på Ikea, och i hans privata konsumption. Köper han t ex en båt kommer fler kunna tjäna pengar på att jobba med att tanka den, göra underhåll på den. Köper han en pool kommer byggfirmor få arbetstillfällen när poolen ska byggas, poolskötaren tjänar pengar, och så vidare.

De rika kanske inte slutar producera eller emigrerar bara för att skatten höjs någon halv procent, men likväl finns det en nivå när de rika känner att det är bättre att flytta utomlands. Och om man de gör det kan Sverige inte beskatta dem ALLS. Eller så pensionerar de sig och slutar producera mervärde överhuvudtaget. De kanske tänker "fuck this, varför ska jag sitta på ett kontor hela dagarna när över hälften av det mervärde jag skapar försvinner i skatt, jag vill kunna golfa på dagarna istället", och så lägger han ner eller styckar upp företaget eller säljer det till någon som inte är lika bra på att driva det. Och då förlorar ALLA.

Varenda krona som finns i hela världen, har skapats av en entreprenör. Det är något man inte alltid tänker på. Vissa tror att det är staten som skapar pengar. Som om de växte fram på träd eller något...
Citera
2026-08-10, 06:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Varför skulle en driftig och framgångsrik människa betala mer i skatt än en low-life människa som är lat och odriftig?!
Vad får dig att tro att rika nödvändigtvis är driftiga och framgångsrika? Många av dom saknar helt driv och ambition. Där handlar det om ärvda pengar som man anställer andra att förvalta åt en så att dom växer. Dom rika människorna som gjort sin egen lycka och skapat sin egen förmögenhet klagar sällan på att dom måste betala skatter. Dom brukar vara villiga att betala mera för dom vet att dom alltid kan tjäna mera om det behövs. Det är oftast dom som inte gjort nånting alls för att bli rik själva som gnäller och inte vill betala skatt.

Som egenföretagare hade jag gärna betalat mera skatt.
Citera
2026-08-10, 06:39
Medlem
Problemet är att när vänstern säger att de rikaste ska betala, då pratar dom alltid inkomstskatt på alla över 50 tkr I månaden.
Dvs vanliga Svenssons som redan betalar för mycket.

Kapitalskatten tas in i form av fastighetsskatt vilket drabbar även här vanligt folk mest

Målbilden är att straffa vanligt folk som har något av värde över huvudtaget. De som röstar på dom är oftast avundsjuka för att de själva inte uppnått något. De är ofta lågproduktiva också.

Med det sagt är det inte bra att fördelningen blir för skev där väldigt få äger allt.
Citera
2026-08-10, 06:51
Medlem
För att det blir ungefär som när man tillät att bögar skulle gifta sig, det blir en slippery slope och tillslut står man där med män i kvinnokläder som gråter för att de inte får prata sex med förskolebarn i allmänt bibliotek.
Citera
2026-08-10, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Dina grundantaganden är fel.

Rika människor (och deras kapital" kan ganska enkelt flytta på sig, vilket de gör vid hög beskattning. Incitamenten för att göra rätt och bidra minskar också.

Därför så skinnar politikerna "vanligt folk" istället och småsparare. Framförallt för att de är fler också. Rent psykologiskt finns det också många exempel på hur människor hellre förstör sin egendom än att lämnar in den till staten (exempelvis svälten i Ukraina i USSR).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in