2026-08-09, 12:39
Medlem
Jag vet att det är olagligt att köpa sex droger och illegala vapen men hur är det om jag köper ett presentkort på ett samlag hos en prostituerad, ett kilo kokain eller en illegal pistol och ger till en kompis i present som denna tar emot och har i sin besittning?
Har den som sålt presentkortet begått något brott? Om ja, viket?
Har jag som köpt presentkortet begått något brott? Om ja, vilket?
Har kompisen som tar emot presentkortet begått något brott? Om ja, vilket?
Vad händer om säljaren inte har några droger, vapen eller sex till salu? Påverkar det straffbarheten?
Citera
2026-08-09, 13:07
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
Jag vet att det är olagligt att köpa sex droger och illegala vapen men hur är det om jag köper ett presentkort på ett samlag hos en prostituerad, ett kilo kokain eller en illegal pistol och ger till en kompis i present som denna tar emot och har i sin besittning?
Vad händer om säljaren inte har några droger, vapen eller sex till salu? Påverkar det straffbarheten?
Allt beror väl på hur välgjort presentkortet är?

Är det bara en handskriven papperslapp med orden "en pistol", så blir det väldigt svårt att bevisa brottsligheten i det.

Men om det är ett "riktigt" presentkort, där det står vem/vilka som ska förse presentkortsinnehavaren med pistol, så är det ju ett dokument som binder flera personer till vapenbrott.
Citera
2026-08-09, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Brottet blir ju bara när det används. Så högst otroligt att den som ger kommer bli lagförd. Att typ Hej Grattis på födelsedagen! Här har du 2000 spänn så du kan köpa dig lite fitta! Den enda som kommer bli lagförd kanske om Simon är där och spanar kommer ju vara mottagaren som faktiskt då kommer köpa sig fitta.
Citera
2026-08-09, 13:14
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Eftersom det inte är olagligt att sälja sex, så torde det vara helt riskfritt för en prostituerad att sälja presentkort.
Men om det är droger eller vapen, så är det ett dokument där du erkänner att du säljer droger eller vapen.

Du som köper presentkortet har inte begått något brott, så vitt jag vet. Inte den som har fått kortet heller.

Men när presentkortet byts mot droger eller vapen, så har presentkortsinnehavaren gjort sig skyldig till brott.
Citera
2026-08-09, 13:30
Medlem
Lite kul frågor faktiskt. Har inga jättebra svar, men kan spekulera lite.

Citat:
Ingenting är ju egentligen fullbordat här, så då kikar vi på försök eller förberedelse. Alla brott är inte straffbara på dessa två stadier.

Citat:
Det kan det faktiskt göra, för både säljare och köpare. Men det beror lite på som det alltid heter.

Försök inte olagligt om det inte funnits någon fara för fullbordan. Om det kan man läsa i 23:1 BRB. Så köparen borde inte kunna straffas för det. Och om säljaren inte har några vapen (och heller inte tänker skaffa) så är ju heller inte vapenbrott aktuellt.

Så då kanske man kan få det till någon form av bedrägeri? Men jag tvivlar på det. Bedrägeri förutsätter någon form av skada, men om du inte får det illegala vapen du blivit lovad så har ingen skada skett då ett illegalt vapen saknar värde på den legala marknaden.
Citera
2026-08-09, 13:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lite kul frågor faktiskt. Har inga jättebra svar, men kan spekulera lite.

Ingenting är ju egentligen fullbordat här, så då kikar vi på försök eller förberedelse. Alla brott är inte straffbara på dessa två stadier.

Det kan det faktiskt göra, för både säljare och köpare. Men det beror lite på som det alltid heter.

Försök inte olagligt om det inte funnits någon fara för fullbordan. Om det kan man läsa i 23:1 BRB. Så köparen borde inte kunna straffas för det. Och om säljaren inte har några vapen (och heller inte tänker skaffa) så är ju heller inte vapenbrott aktuellt.

Så då kanske man kan få det till någon form av bedrägeri? Men jag tvivlar på det. Bedrägeri förutsätter någon form av skada, men om du inte får det illegala vapen du blivit lovad så har ingen skada skett då ett illegalt vapen saknar värde på den legala marknaden.

Jo det blir ju lite intressant juridiskt. Säg att Greta Hora. Hon säljer sex helt öppet. Lagligt således. Hon har också presentkort som hon säljer. Att 1 timme med henne 2000 spänn.

Vart kommer liksom då brottet begås. Den som köper presentkortet för att ge åt någon annan. Eller då bara då denna annan använder presentkortet för att just betala för 1 timma med Greta?
Citera
2026-08-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det blir ju lite intressant juridiskt. Säg att Greta Hora. Hon säljer sex helt öppet. Lagligt således. Hon har också presentkort som hon säljer. Att 1 timme med henne 2000 spänn.

Vart kommer liksom då brottet begås. Den som köper presentkortet för att ge åt någon annan. Eller då bara då denna annan använder presentkortet för att just betala för 1 timma med Greta?
En intressant distinktion här är att försök till sexköp är brottsligt, men inte förberedelse. Och detta skulle jag tolka som förberedelse.
Citera
2026-08-09, 14:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
En intressant distinktion här är att försök till sexköp är brottsligt, men inte förberedelse. Och detta skulle jag tolka som förberedelse.

Jo sant. Det kommer ju bli en intressant distinktion. Vissa kommer ju säkert hävda att bara köpet av presentkortet kommer klassas som sexköp. Sedan har vi allt detta andra. Försök till osv. Jävlar fan vad livet skulle vara så mycket enklare om man levde i Danmark..
Citera
2026-08-09, 14:02
Medlem
Citat:
Jo sant. Det kommer ju bli en intressant distinktion. Vissa kommer ju säkert hävda att bara köpet av presentkortet kommer klassas som sexköp. Sedan har vi allt detta andra. Försök till osv. Jävlar fan vad livet skulle vara så mycket enklare om man levde i Danmark..
Nej, köpet av presentkortet är inte ett sexköp. Sexköpet är inte fullbordat innan sex har skett.
Citera
2026-08-09, 14:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej, köpet av presentkortet är inte ett sexköp. Sexköpet är inte fullbordat innan sex har skett.

Många blir fällda utan sex har hänt. Att de inte ens fått in kuken så kan de åka dit!

Citat:
I Sverige är all förberedelse, försök och fullbordan av sexköp olagligt och straffbart enligt Brottsbalken. Det finns inget juridiskt utrymme för att "förbereda" ett sexköp lagligt, och att aktivt planera eller boka en sexuell handling mot ersättning leder till ett direkt straffansvar.
Citera
2026-08-09, 14:09
Medlem
Citat:
Många blir fällda utan sex har hänt. Att de inte ens fått in kuken så kan de åka dit!
Det jag säger är att innan sex har hänt så har inte brottet "köp av sexuell tjänst" begåtts, utan det vi möjligtvis diskuterar då är "försök till köp av sexuell tjänst".

Har du någon källa till påståendet att många blir fällda utan att sex har hänt?
Citera
2026-08-09, 14:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Den som köper sex lär ju göra sig skyldig till sexköp oavsett om han betalar med ett sedlar, bitcoin, bankkort, Swish eller ett presentkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in