2026-08-08, 19:08
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Kanonbra förslag för oss tvåbarnsfamiljer! Tack Tidöregeringen

Du är dum i huvudet om du tror Ebba skulle få igenom detta inom Tidö. Studenterna som är en ansenligt stor grupp människor bestraffas också.

Ebba vill ha dig hemma och vid spisen.
Citera
2026-08-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du är dum i huvudet om du tror Ebba skulle få igenom detta inom Tidö. Studenterna som är en ansenligt stor grupp människor bestraffas också.

Jag skulle inte förvänta nåtning bättre från en ekonomisk analfabet och barnlös sosse som du.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-08 kl. 19:21.
Citera
2026-08-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att detta kommer att påverka somaliskorna så mycket som antyds i tråden, faktiskt. Dessa kommer att få garantipension, och den pensionen fungerar så att andra pensioner räknas bort först, och sedan får man mellanskillnaden mellan sina andra pensioner och normen. Vilket gör att det egentligen inte ändrar något, för utan detta barnrelaterade belopp skulle somaliskorna bara få lika mycket mer i garantipension i stället.

Jag tycker att det är bra, eftersom vi har en befolkningskris, och att som kvinna skaffa barn är ett nästan garanterat sätt att få lägre pension en gång i framtiden, än vad man skulle fått annars. Jag hoppas och tror att kvinnor inte väljer om de vill ha barn alls beroende på hur mycket de kommer att få i pension, men det kan ju påverka om de vill skaffa det andra, tredje eller fjärde barnet.

En annan fördel är att det gör beslutet att stanna hemma något extra år - vilket är bra för alla: barn, mor, far, mors arbetsplats, de andra barnen på daghemmet och personalen, hela samhället - lättare. Den kultur vi har där ettåringar lämnar bort hela dagar är inte sund.
Men Ungern har ett system som verkligen är attraktivt:

* Mammor med tre barn är livslångt befriade från inkomstskatt.
* Extremt förmånliga bostadslån. Ju fler barn, desto mer får man låna till låg ränta.
* Ett annat lån kan beviljas ett nygift par. Om ett barn föds inom fem år stoppas amorteringarna under tre år. Om ytterligare ett barn föds skrivs 30 procent av den återstående skulden av, och vid det tredje barnet avskrivs hela skulden.
* Rejält skatteavdrag, som blir högre per barn vid fler barn.

Ett sådant system fungerar förstås inte om även invandrade somalier kan ta del av förmånerna.
Citera
2026-08-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Sluta citera som om det vore jag som skrev ditt efterblivna svar.

Det är du som fattar inte att du är vänsterns bästa stödhjul.
Citera
2026-08-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Extremt korkat förslag som kommer från Ebba som aldrig haft ett riktigt jobb.

Mohamsson och Ebba måste vare de mest okvalificerade partiledarna Sverige någonsin har skådat. Aldrig haft ett vanligt jobb i princip. Politiker är inget riktigt jobb, för i inga andra jobb får man vara kvar om man ljuger konstant för sina kunder.
Vilka av partiledarna menar du har haft vanliga jobb?
Citera
2026-08-08, 19:15
Medlem
Bra ide fast man skulle nog behöva avsätta lite mer för att det ska bli en effekt.
Citera
2026-08-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Bra ide fast man skulle nog behöva avsätta lite mer för att det ska bli en effekt.

Högsta PPM avsättning ligger på ca 15 000kr per år. Förslaget på 36900 per barn innebär ca 2.5 års PPM avsättningar. Det är ganska generös. Tänk på att PPM avkastar ca 10% per år genom AP7 aktiefonden.
Citera
2026-08-08, 19:20
Medlem
12 points to KD.
Citera
2026-08-08, 19:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men Ungern har ett system som verkligen är attraktivt:

* Mammor med tre barn är livslångt befriade från inkomstskatt.
* Extremt förmånliga bostadslån. Ju fler barn, desto mer får man låna till låg ränta.
* Ett annat lån kan beviljas ett nygift par. Om ett barn föds inom fem år stoppas amorteringarna under tre år. Om ytterligare ett barn föds skrivs 30 procent av den återstående skulden av, och vid det tredje barnet avskrivs hela skulden.
* Rejält skatteavdrag, som blir högre per barn vid fler barn.

Ett sådant system fungerar förstås inte om även invandrade somalier kan ta del av förmånerna.

Tror att den livslånga skattebefrielsen är från fjärde barnet, och de får även en saftig bilsubvention från tredje barnet. Fria läromedel och skolmat är också rätt unikt jämfört med andra länder runtomkring. Undrar om detta blir kvar nu med den nye presidenten? Hur eller hur så har det varit väldigt bra, jag har en god vän i Ungern som har tre barn och han har pratat mycket om detta. Deras yngste skulle inte ha funnits utan alla morötterna!

Ja, det är ju det som är problemet. Hade funkat om det bara hade varit för svenska medborgare, och det hade krävts mycket mer för att bli svensk medborgare än vad det gör idag, t.ex. minst tio års heltidsarbete utan någno form av understöd. Men sådana krav får man ju inte ställa i Sverige...

Men just därför är en extra barnrelaterad pension en ganska bra idé, eftersom - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - somaliskorna huvudsakligen får garantipension, och då dras den barnrelaterade pensionen bara av. Den läggs inte ovanpå garantipensionen. Utan det blir kvinnor som har arbetat minst så mycket att de klarar sig utan garantipension, som gynnas.
Citera
2026-08-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jävligt bra. Svårt att ha ungar idag om.man samtidigt jobbar.

Men att pengarna betalas ut när de gå i pension känns sådär.
Citera
2026-08-08, 19:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Det finns fan inget vettigt man kan rösta på nuförtiden.

Försöker KD göra sig lustiga eller? Som att 36k skulle motsvara den verkliga summa som kvinnor, men inte män, går back när det ska skaffas barn.

KD påstår sig värna om familj och kvinnor men är inget annat än vargar i fårakläder.

Men ja suck, detta är bättre än ingenting. Så man får väl rätta sig i ledet, förnedra sig själv, nicka och visa sig "tacksam".
Citera
2026-08-08, 19:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Det gynnar ju muslimer, som du alltid förespråkar.

Jag skiter i muslimer men du verkar osunt intresserad av de, kåtar de upp dig?
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-08-08 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in