Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Men Ungern har ett system som verkligen är attraktivt:
* Mammor med tre barn är livslångt befriade från inkomstskatt.
* Extremt förmånliga bostadslån. Ju fler barn, desto mer får man låna till låg ränta.
* Ett annat lån kan beviljas ett nygift par. Om ett barn föds inom fem år stoppas amorteringarna under tre år. Om ytterligare ett barn föds skrivs 30 procent av den återstående skulden av, och vid det tredje barnet avskrivs hela skulden.
* Rejält skatteavdrag, som blir högre per barn vid fler barn.
Ett sådant system fungerar förstås inte om även invandrade somalier kan ta del av förmånerna.
Tror att den livslånga skattebefrielsen är från fjärde barnet, och de får även en saftig bilsubvention från tredje barnet. Fria läromedel och skolmat är också rätt unikt jämfört med andra länder runtomkring. Undrar om detta blir kvar nu med den nye presidenten? Hur eller hur så har det varit väldigt bra, jag har en god vän i Ungern som har tre barn och han har pratat mycket om detta. Deras yngste skulle inte ha funnits utan alla morötterna!
Ja, det är ju det som är problemet. Hade funkat om det bara hade varit för svenska medborgare, och det hade krävts mycket mer för att bli svensk medborgare än vad det gör idag, t.ex. minst tio års heltidsarbete utan någno form av understöd. Men sådana krav får man ju inte ställa i Sverige...
Men just därför är en extra barnrelaterad pension en ganska bra idé, eftersom - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - somaliskorna huvudsakligen får garantipension, och då dras den barnrelaterade pensionen bara av. Den läggs inte ovanpå garantipensionen. Utan det blir kvinnor som har arbetat minst så mycket att de klarar sig utan garantipension, som gynnas.