Igår, 12:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag kom över denna film på Instagram.
Tydligen så har Finland börjat ta emot enormt många somalier och börja fira deras nationaldag. Detta är alltså Finland, inte Sverige eller något annat land i Europa.

https://www.instagram.com/reel/DaQKFVYtAV-/

Varför blir det så här?
Jag trodde att Finland tog inte in några invandrare. Men jag kanske har fel?
Citera
Igår, 12:41
Medlem
FNLSs avatar
Hur många är enormt många?
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Hur många är enormt många?

50 stycken per dag.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
puterealbas avatar
Samma krafter agerar där som i Sverige, även om det finska folkets motståndskraft har varit större än det svenska. Jag har inga siffror men nog kommer det ganska så stora mängder till Finland med, och våldtäkter begångna av araber och negrer är ingenting ovanligt direkt. Helsingfors har redan ett eller ett par Rinkeby-liknande områden, även om skjutningar och dylikt ännu inte är så vanliga som i Sverige - och när de sker är de inte sällan kopplade till gängkriminella i Sverige.

Har finska vänner i nationalistkretsar, och känner till detta därifrån.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
EU - början på slutet.
Citera
Igår, 14:30
Medlem
Batagares avatar
Somalier, Finland kommer nog att ändra sig när de upptäckt vad de tagit in.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
Kanske finnarna har sett hur bra integrerade somalier är i de andra nordiska länderna och sen tänkt så här måste vi också göra för att uppnå ekonomisk växt och säkra välfärden. De är ju så söta alla de små somalibarn som springer runt omkring överallt i svenska städer. Föräldrarna jobbar oftast båda 2 ändå sen de kom hit.
Citera
Igår, 15:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför blir det så här?

Tyvärr har du fel nästan hela tiden då du skriver nånting om Finland, Tom-tjommen. Men du kan vara lugn, jag hjälper dig gärna med information. Visserligen lär du dig nästan aldrig nånting, men det är ditt problem.

Du kan följa med den här tråden. Jag brukar uppdatera den så ofta jag kan, då jag får korn på intressanta, underliga, roliga eller obehagliga nyheter från invandringsfronten i Finland.

(FB) Ni som bor i Finland hur upplever ni invandringen?

Men jag kan ta det också i denna tråd. Omkring 11 procent av alla som bor i Finland - eller i absoluta tal över 600.000 personer - talar ett främmande språk som modersmål. De har alltså ett annat modersmål än finska, svenska eller samiska. De kan med andra ord buntas ihop som "invandrare".
Och som du kan se på grafen här, så har antalet talare av främmande språk ökat snabbt under de senaste årtionden - från färre än 25.000 år 1990 till mer än 610.000 år 2024!

https://stat.fi/sv/publikation/cm1jg8tr20lco07vwvoif9s6i
Enligt Statistikcentralen var antalet personer i Finlands befolkning med ett främmande språk som modersmål 610 148 personer i slutet av år 2024. Antalet personer som talar ett främmande språk som modersmål ökade med 51 854 personer under år 2024. Antalet personer med finska, svenska eller samiska som modersmål minskade med 19 734 personer. Andelen personer med ett främmande språk som modersmål var 10,8 procent av befolkningen i slutet av år 2024.
Så att din föreställning att "Finland inte tar in några invandare" är fullkomligt felaktig, Tom-tjommen. Men andelen talare av främmande språk varierar mycket i olika delar av landet.

https://www.kommunforbundet.fi/blogg/2026/invanarantalet-steg-i-77-kommuner-och-sjonk-i-227-kommuner-ar-2025
Antalet och andelen invånare med främmande språk som modersmål varierar avsevärt mellan kommunerna. Mest invånare med främmande språk som modersmål finns det i Vanda (29,9 %) och Esbo (25,9 %). Växthusstaden Närpes kommer på tredje plats med 22,5 procent. Merijärvi i Norra Österbotten har den lägsta andelen personer med främmande språk som modersmål, och också den största andelen finskspråkiga. Även i Reisjärvi och Luhanka ligger andelen invånare med främmande språk som modersmål under en procent.
Citat:
Tydligen så har Finland börjat ta emot enormt många somalier och börja fira deras nationaldag. Detta är alltså Finland, inte Sverige eller något annat land i Europa.

Finland började ta emot somaliska asylsökande år 1990. Numera finns det grovt räknat 30.000 somalisktalande i Finland. Men de har koncentrerat sig till vissa områden, framför allt till Helsingfors östra stadsdelar, där också Instagram-filmen är tagen. Och om man bara rör sig i såna områden, kan man få intryck av att hela Finland genomgår somalisering. Du kan vara lugn - det är inte fallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Somalis_in_Finland

Men det kan inte förnekas, att somalierna är en svårintegrerad invandrargrupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
EU - början på slutet.

Det lustiga är, att Finland ännu inte var medlem i EU (eller EG, som det kallades då) när de första somalierna kom hit 1990-91.
Senast redigerad av Ördög Igår kl. 15:22.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tyvärr har du fel nästan hela tiden då du skriver nånting om Finland, Tom-tjommen. Men du kan vara lugn, jag hjälper dig gärna med information. Visserligen lär du dig nästan aldrig nånting, men det är ditt problem.

Du kan följa med den här tråden. Jag brukar uppdatera den så ofta jag kan, då jag får korn på intressanta, underliga, roliga eller obehagliga nyheter från invandringsfronten i Finland.

(FB) Ni som bor i Finland hur upplever ni invandringen?

Men jag kan ta det också i denna tråd. Omkring 11 procent av alla som bor i Finland - eller i absoluta tal över 600.000 personer - talar ett främmande språk som modersmål. De har alltså ett annat modersmål än finska, svenska eller samiska. De kan med andra ord buntas ihop som "invandrare".
Och som du kan se på grafen här, så har antalet talare av främmande språk ökat snabbt under de senaste årtionden - från färre än 25.000 år 1990 till mer än 610.000 år 2024!

https://stat.fi/sv/publikation/cm1jg8tr20lco07vwvoif9s6i
Enligt Statistikcentralen var antalet personer i Finlands befolkning med ett främmande språk som modersmål 610 148 personer i slutet av år 2024. Antalet personer som talar ett främmande språk som modersmål ökade med 51 854 personer under år 2024. Antalet personer med finska, svenska eller samiska som modersmål minskade med 19 734 personer. Andelen personer med ett främmande språk som modersmål var 10,8 procent av befolkningen i slutet av år 2024.
Så att din föreställning att "Finland inte tar in några invandare" är fullkomligt felaktig, Tom-tjommen. Men andelen talare av främmande språk varierar mycket i olika delar av landet.

https://www.kommunforbundet.fi/blogg/2026/invanarantalet-steg-i-77-kommuner-och-sjonk-i-227-kommuner-ar-2025
Antalet och andelen invånare med främmande språk som modersmål varierar avsevärt mellan kommunerna. Mest invånare med främmande språk som modersmål finns det i Vanda (29,9 %) och Esbo (25,9 %). Växthusstaden Närpes kommer på tredje plats med 22,5 procent. Merijärvi i Norra Österbotten har den lägsta andelen personer med främmande språk som modersmål, och också den största andelen finskspråkiga. Även i Reisjärvi och Luhanka ligger andelen invånare med främmande språk som modersmål under en procent.

Finland började ta emot somaliska asylsökande år 1990. Numera finns det grovt räknat 30.000 somalisktalande i Finland. Men de har koncentrerat sig till vissa områden, framför allt till Helsingfors östra stadsdelar, där också Instagram-filmen är tagen. Och om man bara rör sig i såna områden, kan man få intryck av att hela Finland genomgår somalisering. Du kan vara lugn - det är inte fallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Somalis_in_Finland

Men det kan inte förnekas, att somalierna är en svårintegrerad invandrargrupp.

Det lustiga är, att Finland ännu inte var medlem i EU (eller EG, som det kallades då) när de första somalierna kom hit 1990-91.

Gud må vara med mongolfolket i Finland.

Jag tror Finland kommer bli mer svart nu än förr.

Följ inte Sveriges bruna väg.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
GanskaRoligts avatar
Vita européer ska ersättas med utomeuropeiska invandrare i land efter land. Kan det möjligen vara så att det är en global agenda..?
Citera
Idag, 00:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

https://www.instagram.com/reel/DaQKFVYtAV-/

Varför blir det så här?

Finland har tagit emot somalier sedan länge.
Citera
Idag, 00:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Vita européer ska ersättas med utomeuropeiska invandrare i land efter land. Kan det möjligen vara så att det är en global agenda..?

Uppenbarligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in