Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Belägg för detta, eller är det fria fantasier nu igen? Då kaptenen har det yttersta ansvaret för säkerheten så kan han inte frias för att lotsen sagt åt honom att hålla högre fart. Du är tillbaka här och fantiserar vidare trots att jag har förklarat varför det du säger inte är troligt alls.
Fantasier?
Du har förklarat...?

Högre fart? Högre än vadå?
Jag tror inte en sekund att kapten har sagt en fart och att lotsen har sagt att han ska köra fortare. Lotsen har angivit farten och sedan är det bra med det. Hade kaptenen velat köra saktare än lotsen, så hade kaptenen gjort det. Men kaptenen har säkerligen hållt den fart som lotsen angivit, och det är säkerligen också därför, precis som jag skrev, som åklagaren är tvingad att misstänka lotsen för samma brott som kaptenen.
Det här baseras dels på vad som framkommit i åklagarens pressrelease och dels på hur det svenska rättssystemet fungerar, hur vilket som helst demokratiskt rättsäkert system, fungerar. Det är inga fantasier. Det är bara du som tror att det är fantasier och det visar på en starkt bristande förståelse för denna process.
Tyvärr har vi sett tydliga brister i den svenska rättssäkerheten i detta fallet, så här långt. Men att åklagaren misstänker lotsen för brott är inte en del av den tabben, utan istället en direkt konsekvens av kaptenens skydlighet att ha en lots ombord. Jag skrev redan från början i denna tråd att lotsen har ett ansvar och kan tänkas bli misstänkt, även om jag också skrev att jag tror att han inte kommer fällas, och det tror jag fortfarande att han inte kommer att bli.
Om du inte vill ta till dig vad åklagaren framfört och hur det svenska rättssystemet fungerar, då är det du som lever i fablernas värld, inte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Det ska tilläggas att 10-12 knop inte är särskilt snabbt ens vid dålig sikt, och att själva orsaken till olyckan hade varit dålig uppsikt även om man kommit farande i 20.
Den åsikten delar nog inte åklagaren, inte jag heller. Men du vet förstås bäst här, 20 knop med ett sådant fartyg hade varit "säker fart" i dålig sikt vid passagen förbi Katten.