2026-08-08, 13:27
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Citat:
Legalisera produktion och användning av cannabis

Cannabis utgör ingen större risk för användarna eller samhället än alkohol, men ändå räcker det för närvarande med innehav eller användning för att få ett brottsregister. Kriminalisering minskar inte efterfrågan; den tvingar helt enkelt användarna till den svarta marknaden, där utbudet fortfarande är stort. Detta utsätter användarna för onödiga juridiska och hälsorisker samtidigt som kriminella organisationer tjänar pengar.

Vi kommer att legalisera produktion och användning av cannabis. Detta steg eliminerar denna källa till kriminella intäkter och inför strikta kvalitets- och distributionskontroller, precis som för alkohol, samtidigt som det genererar betydande skatteintäkter. Lagligt producerad cannabis kommer naturligtvis att konkurrera ut den svarta marknaden, eftersom de extra kostnaderna för att bedriva kriminell verksamhet redan gör det lagliga utbudet till det billigare alternativet.

Är det värt besväret att engagera sig i den enskilda frågan?
Källa: Länk
Citera
2026-08-08, 13:32
Medlem
hippilis avatar
I Sverige kommer cannabis aldrig bli lagligt
Citera
2026-08-08, 13:45
Medlem
Fantens avatar
Fan. Dom lät vettiga. Tills jag insåg att dom var Hamas-kramare.
Citera
2026-08-08, 14:17
Medlem
Om ändå de etablerade partierna kunde ta tag i frågan. Ett enfrågeparti kommer aldrig att få inflytande i frågan. Sen kan man ju diskutera konsekvenserna av en legalisering hur länge man vill, samt huruvida det kommer att leda till fler brukare.

Men en sak är säker, nog måste det vara bättre att sälja lagligt och beskatta skiten precis som alkohol och därmed få bättre koll på hur många som brukar och vilka de är än att allt ska ske i skymundan tills nån åker fast, varpå det blir anstalt utan rehabilitering och sen ut igen utan möjligheter att lyckas i livet. Gängen hade man kunnat sätta dit för skattebrott mycket enklare om de säljer svart vilket är enklare att bevisa och ger längre straff.

En legalisering säkerställer också kvalitén vilket minskar belastningen på vården när folk blir sjuka av dåliga produkter. Lite som ett förbud mot alkohol hade lett till att folk bränner själva varav många hade blivit allvarligt skadade av dåligt hembränt. Finns gott om andra länder som har legaliserat, bara att titta på hur det går för dem och lära sig därifrån, se vad man kan göra annorlunda för att lösa de problem som uppstått.
Citera
2026-08-08, 14:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Om ändå de etablerade partierna kunde ta tag i frågan. Ett enfrågeparti kommer aldrig att få inflytande i frågan. Sen kan man ju diskutera konsekvenserna av en legalisering hur länge man vill, samt huruvida det kommer att leda till fler brukare.
Det som skulle hända är att mörkertalet skulle sluta vara ett mörkertal. Det skulle se ut som det blev fler brukar men i själva verket så skulle det bara handla om att folk hade sluta ljuga om det. Dom allra flesta som vill röka weed gör liksom det redan.
Citera
2026-08-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det som skulle hända är att mörkertalet skulle sluta vara ett mörkertal. Det skulle se ut som det blev fler brukar men i själva verket så skulle det bara handla om att folk hade sluta ljuga om det. Dom allra flesta som vill röka weed gör liksom det redan.
Tror också på det, finns väl ingen gräsrökare som aktivt avstår bara för att det är olagligt. Sen gäller väl naturligtvis sunt förnuft om det skulle legaliseras, d.v.s får enbart rökas på samma platser där man får röka tobak, d.v.s inte överallt och utsätta andra för passiv rökning.
Citera
2026-08-08, 14:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Tror också på det, finns väl ingen gräsrökare som aktivt avstår bara för att det är olagligt. Sen gäller väl naturligtvis sunt förnuft om det skulle legaliseras, d.v.s får enbart rökas på samma platser där man får röka tobak, d.v.s inte överallt och utsätta andra för passiv rökning.
Så klart. Legalisera, taxera och reglera - alla tre benen är lika viktiga.
Citera
2026-08-08, 15:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Dom allra flesta som vill röka weed gör liksom det redan.

.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-08-08 kl. 15:17.
Citera
2026-08-08, 15:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Dom allra flesta som vill röka weed gör liksom det redan.
Citat:
Tror också på det, finns väl ingen gräsrökare som aktivt avstår bara för att det är olagligt.

Nej jag tror ni är ute och cyklar helt. Dom allra flesta människor, gemene man, har lååångt ifrån att ens överväga att bryta mot lagen. Att vara goda och laglydiga är en så stark komponent i deras identitet som dom aldrig skulle vilja ge upp. Vi som röker gräs i Sverige idag när det är olagligt är ett rätt speciellt folk.
Citera
2026-08-08, 15:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det tror jag definitivt inte. Dom allra flesta människor, gemene man, har lååångt ifrån att ens överväga att bryta mot lagen. Att vara goda och laglydiga är en så stark komponent i deras identitet som dom aldrig skulle vilja ge upp. Vi som röker gräs i Sverige idag när det är olagligt är ett rätt speciellt folk.
Nej men du tror å andra sidan att man kan göra MDMA utan negativa bieffekter, så vad du tror ger jag inte särskilt mycket för.
Citera
2026-08-08, 15:23
Medlem
Citat:
Fan. Dom lät vettiga. Tills jag insåg att dom var Hamas-kramare.

Uhm? Jag letar i deras partiprogram just nu. Var det nån särskild punkt i Invandring som fick dig att reagera?

Att utländska kulturföreningar ska få stöd?

Citat:
Om ändå de etablerade partierna kunde ta tag i frågan. Ett enfrågeparti kommer aldrig att få inflytande i frågan.

Jo jag håller med. Centerpartiet & Vänsterpartiet är det närmaste vi kommer (av de etablerade partierna) Men där är det bara "legalisera förekomst av narkotika i kroppen" (dvs enbart ha rökt på ska inte vara olagligt)

Ett enfråge-parti? Volt eller något annat?

(Valde att förkorta, men kan säga att jag håller med om i princip allt det övriga du skrev
Citera
2026-08-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej jag tror ni är ute och cyklar helt. Dom allra flesta människor, gemene man, har lååångt ifrån att ens överväga att bryta mot lagen. Att vara goda och laglydiga är en så stark komponent i deras identitet som dom aldrig skulle vilja ge upp. Vi som röker gräs i Sverige idag när det är olagligt är ett rätt speciellt folk.

Nja... Vi som köper är kanske i minoritet, det är inte många gånger jag hört folk tacka nej om det bjudits. Man ska nog inte heller räkna bort de yngre generationerna som i allt större utsträckning ratar alkohol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in