2026-08-08, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/sd-sagar-moderaternas-snabbspar-till-medborgarskap-vi-kommer-inte-ga-med-pa-det

SD sågar M:s vallöfte om snabbspår till medborgarskap för invandrare. Det är något som SD inte tänker gå med på vid regeringsförhandlingar.

Kommer M att söka sig till S för ett regeringssamarbete om inte SD accepterar snabbspåret?

Vad tror ni?

Om s skulle samarbeta med M skulle det krävas att samtliga moderater med förtroendeuppdrag byts ut. S kan aldrig samarbeta med någon som samarbetar med nazisterna i kd och sd.
Citera
2026-08-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Tidö har aldrig varit ditt regeringsalternativ så vad menar du är skillnaden?

Jag har aldrig varit så nöjd med någon regering som med Tidö, de har levererat inom varje område de tagit tag i sig, och inom flera områden dessutom gjort förvånansvärt bra ifrån sig med tanke på vilka utmaningar det handlat om.

Som ett enda exempel var kriminaliteten på extrema samhällshotande nivåer och där har de gjort fantastiska framgångar som kommer märkas av många år framåt. Samtliga regeringar innan har fattat beslut som haft rakt motsatt effekt.
Som om det är mindre brott idag. Bara att läsa runt lite på forumet så finns det åtskilliga mord den senaste tiden plus diverse andra dödsfall. Då inte att glömma våldtäkter samt misshandel och rån/bedrägerier. Vad har Tidö levererat mer än att hitta på nya undantag för att inte utvisa de utan asylskäl eller som är dömda till det? Vi ser även en ny import ifrån Indien och liknande skitländer av billig arbetskraft men som även begår mängder av brott här.
Citera
2026-08-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Tidö har aldrig varit ditt regeringsalternativ så vad menar du är skillnaden?

Jag har aldrig varit så nöjd med någon regering som med Tidö, de har levererat inom varje område de tagit tag i sig, och inom flera områden dessutom gjort förvånansvärt bra ifrån sig med tanke på vilka utmaningar det handlat om.

Som ett enda exempel var kriminaliteten på extrema samhällshotande nivåer och där har de gjort fantastiska framgångar som kommer märkas av många år framåt. Samtliga regeringar innan har fattat beslut som haft rakt motsatt effekt.
Fanns en skrivning tror jag i tidöavtalet att partierna skulle visa en enad front och inte kasta skit på varandra publikt, jag tycker det har blivit mer och mer sånt ju are det gått i opinionsmätningarna.
Citera
2026-08-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fanns en skrivning tror jag i tidöavtalet att partierna skulle visa en enad front och inte kasta skit på varandra publikt, jag tycker det har blivit mer och mer sånt ju are det gått i opinionsmätningarna.
Man har nu sedan ett antal veckor sedan regerat klart för denna period (återstår "sommarriksdagen" torsdag 13 augusti) så nu är avtalet "upphävt" och nu pågår valrörelse för att få så många mandat som möjligt till nästa mandatperiod.
Citera
2026-08-08, 13:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Har M ändrat sig helt plötsligt? Var det inte som så att det skulle bli svårt att få svenskt medborgarskap? Man pratade ju om det för inte så länge sedan?

Är Samnytt säker källa?

DN då, duger det?

https://www.dn.se/sverige/m-vill-locka-invandrare-i-valet-foreslar-snabbspar-for-medborgarskap/
Citera
2026-08-08, 13:19
Medlem
ännu ett bevis för att sd bör fälla tidö om man vill ha någon trovärdighet kvar , i övrigt så rösta afs.
Citera
2026-08-08, 13:25
Medlem
Citat:
DN då, duger det?

https://www.dn.se/sverige/m-vill-locka-invandrare-i-valet-foreslar-snabbspar-for-medborgarskap/
"Snabbspåret" är det som gällt tidigare, kanske för att försöka få en bredare majoritet S har ju alltid en liiiten förändring på förslagen för att visa opposition...
Citera
2026-08-08, 13:30
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
"Snabbspåret" är det som gällt tidigare, kanske för att försöka få en bredare majoritet S har ju alltid en liiiten förändring på förslagen för att visa opposition...

Som sagt. S&M söker sig allt närmare varandra, samtidigt som Wallenberg lobbar hårt för en S&M-regering.
Citera
2026-08-08, 13:39
Medlem
Citat:
Som sagt. S&M söker sig allt närmare varandra, samtidigt som Wallenberg lobbar hårt för en S&M-regering.
Vilket är kortsiktigt, vinnare blir "ytterpartierna".
Hittar V och SD varann då man ofta säger att politik är som en cirkel (hästsko) där ytterligheter möts någonstans.
Citera
2026-08-08, 13:41
Medlem
Citat:
Man har nu sedan ett antal veckor sedan regerat klart för denna period (återstår "sommarriksdagen" torsdag 13 augusti) så nu är avtalet "upphävt" och nu pågår valrörelse för att få så många mandat som möjligt till nästa mandatperiod.
Aha. Tycker dock jag sett tecken på splittring det senaste halvåret.
Citera
2026-08-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Aha. Tycker dock jag sett tecken på splittring det senaste halvåret.
Man har inte "pratat illa om varandra" för man har olika åsikter, tänk hur snacket var emot SD tidigare vilket idag endast sker från oppositionen, visst har man har tyckt saker varit olämpligt ("krav från media och opposition") men inget "dom där jävlarna".
Men enligt oppositionen så är avvikande åsikt lika med hat och hot.
Senast redigerad av tjanska 2026-08-08 kl. 14:10.
Citera
2026-08-08, 13:49
Medlem
Citat:
Vilket är kortsiktigt, vinnare blir "ytterpartierna".
Hittar V och SD varann då man ofta säger att politik är som en cirkel (hästsko) där ytterligheter möts någonstans.

Hästskoargumentet är de trögaste som finns.
Finns ingen logik i de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in