2026-08-08, 12:15
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Nu har ju ryssarna tagit av sig silkesvantarna och bombat Ukraina sönder och samman...så det fingret blev dyrköpt.(40-dagars attacken)
Vill du att de ska köra kärnvapen också eller räcker det såhär?
Skärp dig! Knappast någon av ryska befolkningen såg något hot av Ukraina. Många i Ryssland har/hade släkt och vänner i Ukraina!
Problemet är att landet leds av liten man med storhetsvansinne som beundrar Stalin och Sovjetunionen!
Nu offrar Putin folk långt ute i periferin från Moskva som få har anknytning till.
Allt är en slugt uträknad plan från Kreml/Putin hur man genom lögner manipulerar och styr folket i en diktatur.
Klart man inte ska bomba Kreml, problemet borde vara löst internt för länge sedan. Men med en hänsynslös diktator som röjer undan alla meningsmotståndare brutalt förstår man att ingen vill kasta första stenen.
Med ert proryssars snack kan finnarna snart förvänta sig bli anfallna eftersom Nato kommit närmare Putin?????
Man blir bara så less på att en liten idiot kan trigga igång någonting så att 100 000-tals oskyldiga människor dör!
Att försöka skydda Putins verklighetsförvräning tyder på att man är långt ifrån nominering till nobelpriset!
PS.
Röda armén är slut, därför kör stora delar av rysk industri produkter till Putins 3-dagars!
Alla vet hur det kommer sluta, Ukrainarna slåss för sina liv och nära och kära.
Ryssarna för en dåres idé?
Upplysningsvis så finns det inget Europeiskt land som ens tänkt anfalla Ryssland någonsin, vi har det alldeles för bra och är intelligenta nog att förstå att krig är en idiots påfund!
Citera
2026-08-08, 12:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det försöket kan diskuteras ur flera perspektiv.

]Först en viktigt påpekande: attacken skedde den 16 augusti….2024!
Den var en rysk uppgift om 12 ATACMS mot Kertjområdet.
Det är inte offentligt belagt att exakt 12 ATACMS faktiskt avfyrades mot själva bron.
Amerikansk dokumentation beskriver attacken som riktad mot Kertjsundet, där en färja och ett fartyg skadades. Så helt verkningslöst var inte attacken.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/16/7470658/

Lustigt att du glömmer bort hela bilden när du framställer de ryska talkingpoints. Tillfälligheter, igen…?

Sedan dess har många attacker skett mot militär och energi samt infrastruktur på Krym.
Bara i juni skedde minst 100. Trots Rysslands starka lv…
https://acleddata.com/update/europe-and-central-asia-overview-july-2026

Så baserat på att två år har gått, sedan man slog ut fartyg vid kertjsundet och FP5 , FP7 är på väg.
Visst kan Ukraina. Men vill man?

Mest intressant är varför en 2 år gammal historia, som hade framgång på fartygen, är vägledande idag?

Bra inspel. ChatGPT lurade mig med faktan, jag frågade och den lutade sig på Ryska anfallsministeriet (försvarsministeriet) men utan att ange källan. Så jag ändrar mig, det är oklart om de kan sänka bron eller inte. Man kan säkert gräva vidare i detta med OSINT.

FP5 och FP7 är väl inte bättre än västliga ATACMS på att komma förbi luftvärn? Du får gärna utveckla hur du menar att det blivit bättre. Lär mig gärna.
Citera
2026-08-08, 12:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra inspel. ChatGPT lurade mig med faktan, jag frågade och den lutade sig på Ryska anfallsministeriet (försvarsministeriet) men utan att ange källan.

Hur kan en "överintelligent" psykopat som dig bli "lurad"?

Kan du inte fråga ChatGPT om varför din idol Putin inte vinner kriget när ALLA ukrainska soldater dött, skadats och deserterat som du och din mytoman-polare mongo-text hävdar. Posta svaret med dina vanliga psykopat-förvrängningar i tråden. Var inte nu en feg psykopat utan visa att du står upp för ryska diktaturen! Tack på förhand
Citera
2026-08-08, 12:48
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Pissryzzka luftvärnet imponerar inte precis. Maler ner civila och bilar på en parkeringsplats.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/xJKHZXTU6P

Jävla apland.
Citera
2026-08-08, 12:49
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag skrev nedan redan vad jag trodde om möjligheterna.
Sedan 2024 har Ukraina attackerat massor av gånger. Kan väl inte ha undgått någon.
Elnätet är under ständig attack. En pusselbit.
Bränslebrist. En pusselbit.
Inga tunga fordon på bron. En pusselbit.
Så man skeppar nu lastbilar på färjan som dras av bogserbåt.

Så, vi väntar på att bogserbåtarna och färjorna är utslagna.
Då finns det dåligt med bränsle till generatorerna som driver s400.
För de måste ha ström. Elnätet är utslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det försöket kan diskuteras ur flera perspektiv.

]Först en viktigt påpekande: attacken skedde den 16 augusti….2024!
Den var en rysk uppgift om 12 ATACMS mot Kertjområdet.
Det är inte offentligt belagt att exakt 12 ATACMS faktiskt avfyrades mot själva bron.
Amerikansk dokumentation beskriver attacken som riktad mot Kertjsundet, där en färja och ett fartyg skadades. Så helt verkningslöst var inte attacken.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/16/7470658/

Lustigt att du glömmer bort hela bilden när du framställer de ryska talkingpoints. Tillfälligheter, igen…?

Sedan dess har många attacker skett mot militär och energi samt infrastruktur på Krym.
Bara i juni skedde minst 100. Trots Rysslands starka lv…
https://acleddata.com/update/europe-and-central-asia-overview-july-2026

Så baserat på att två år har gått, sedan man slog ut fartyg vid kertjsundet och FP5 , FP7 är på väg.
Visst kan Ukraina. Men vill man?

Mest intressant är varför en 2 år gammal historia, som hade framgång på fartygen, är vägledande idag?

Citat:
Bra inspel. ChatGPT lurade mig med faktan, jag frågade och den lutade sig på Ryska anfallsministeriet (försvarsministeriet) men utan att ange källan. Så jag ändrar mig, det är oklart om de kan sänka bron eller inte. Man kan säkert gräva vidare i detta med OSINT.

FP5 och FP7 är väl inte bättre än västliga ATACMS på att komma förbi luftvärn? Du får gärna utveckla hur du menar att det blivit bättre. Lär mig gärna.
Citera
2026-08-08, 12:52
Medlem
Avslöjad med brallorna ner som vanligt och skylla på Chatten...
Ny bottennivå på dig "kamrat"
Svar på din fråga. Chat GPThar svaret.
I den här tråden handlar det om verkligheten.
Du får lära dig och fiska i annan lämplig tråd.
Här är det grovt Off Topic.
Senast redigerad av Antistalk 2026-08-08 kl. 12:55.
Citera
2026-08-08, 13:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Nej den är inte mer detaljerad än vad jag presenterade.
Läs och begrunda.

"Telephone conversation with Guards Colonel Abdulaziz Shikhabidov, Commander of the 76th Guards Airborne Assault Division • President of Russia" http://en.kremlin.ru/events/president/news/80490
TASS samlade huvudsakerna om samtalet.

Befälhavaren för den 76: e divisionen av de luftburna styrkorna заявилsa att stämningen hos kämparna är glad och självsäker.
Putin kallade divisionen legendarisk.
Shihabidov rapporterade att APU förlorade i Dobropol-riktningen mer än 6 tusen människor, 14 stridsvagnar och 140 bepansrade fordon.
Befälhavaren noterade att divisionen håller jämna steg med tiderna och förbättrar alla tekniker och handlingsmetoder.
De ryska väpnade styrkorna i Dobropolsky-riktningen avvisade mer än 71 motattacker.
Putin berömde splittringen för det faktum att i SVO-krigarnas zon agerar "i god takt".
Shihabidov rapporterade att alla uppgifter till befriade bosättningar kommer att utföras i tid.
Enligt befälhavaren ведутсяgenomförs kampen för att befria DPR nästan non-stop.
Citera
2026-08-08, 13:03
Medlem
Uppdatering från bloggen cornucopia:
"10:35 Dagens Nyheter har en intervju med en avhoppad tidigare ledande högerextremisisk svensk kvinnlig Kremlpropagandist som kommit på bättre tankar sedan hon fått barn. Läsvärd artikel.

“Jag ser många likheter med den islamistiska rörelsen. […] Nationalisterna har tittat på hur islamistiska samhällen är uppbyggda, med kvinnornas roll. Och då tycker de att det som behövs i västvärlden är white sharia. Konkret innebär det att kvinnor inte ska bestämma över sina egna kroppar.”

KOMMENTAR

Putinister, nazister, islamister. Samma skit, samma rövhattar, olika benämningar.

Nu menar jag som humanist att man ska vara förlåtande och det man vill är att folk likt i detta fall ska ändra sig och ta avstånd från det tidigare. Det finns dock inga tydliga avståndstaganden mot Kreml, Moskva och Ryssland, annat än att hon kallar det hela för “naivt”.

Dock, eftersom den ryska regimen är fascister och likt de svensk högerextremisterna står för samma sorts “traditionella värderingar” om kvinnoförtryck som islamister och de svenska högerextremisterna så kan man anta att hon även tar avstånd från Kreml numera. Sedan är aldrig allt man säger med i en intervju. DN tycker förmodligen att Rysslandskopplingarna är mindre intressanta än att någon inifrån rörelsen berättar att det inte är någon skillnad på svenska högerextremister och islamister.

Vad som inte framkommer är varför avhopparen bott i skyddat boende, och det finns nog således mer att säga i ärendet tids nog. Ska väl komma en bok förstås, så intervjun är en del i etablerandet av nytt varumärke.

Läsvärt oavsett och att folk ändrar sig och tar avstånd är det man vill. Speciellt ungdomar hamnar lätt fel innan hjärnan är färdigutvecklad vid 25 års ålder. Gäller för övrigt även yrkeskriminella som framåt 30-årsåldern allt oftare inser att det kriminella livet inte är en framtid. Avhopparen här drogs in i högerextremisten på gymnasiet. De som är 45+ och i extremist- och fundamentalistträsket har den här bloggen klent hopp för. Där kan man inte skylla på ungdomligt oförstånd längre. Hjärnan torkar ihop med åldern på de flesta män och klarar inte längre av att ändras. Male, pale, stale.

Sedan kan det ju också vara så att kvinnor i högerextrema kretsar förkastas när de blir för gamla, självständiga och därmed ett hot mot jagsvaga incels kvinnoförtryck."

"Till och med Svenska Freds försöker numera iaf på pappret ta avstånd från de som relativiserar och försvarar Rysslands krigsbrott, folkmord, våltäkter, tortyr och mord i Ukraina, men likt för Kremlstödjande Amnesty, som inte tyckte att Ukraina skulle få försvara sig, är skadan svårare att reparera för en organisation än en individ som kan göra en personlig så kallad full pudel."
Mer att läsa med länkar på bloggen:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=95625592#info
Uppdateras allteftersom.
Citera
2026-08-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Sanningen är att ryssarna nu installerat fler luftförsvar runt oljeraffineraderier och Krimbron.
Därför har Väst övergått till att bomba civila mål istället såsom vanliga varulager, turistorter och liknande. Syftet är uttalat att det ryska folket "ska få känna av kriget"!
Det leder bara till att de samlas runt flaggan och vill hämnas på Ukraina. Precis som folket i Iran.
Man måste inte älska regeringen för att bli arg på den som dödar dina barn.
Basic psykologi

Att du föreställer dig att "Väst övergått" är tydliga besked på "konspiration".

Om någon är ett troll så är det du.

Var det tre milj ryssar som flydde vid den senaste mobiliseringen?
Citera
2026-08-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Avslöjad med brallorna ner som vanligt och skylla på Chatten...
Ny bottennivå på dig "kamrat"
Svar på din fråga. Chat GPThar svaret.
I den här tråden handlar det om verkligheten.
Du får lära dig och fiska i annan lämplig tråd.
Här är det grovt Off Topic.
Tillägg:
Till psychicsailor!
Citera
2026-08-08, 13:18
Medlem
Citat:

Men ryZZarna är totalt efterblivna när det gäller till att skjuta ner kryssningsrobotar och drönare då de hellre träffar sina egna bostadshus, parkeringar, oljeraff.
Citera
2026-08-08, 13:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Förresten det här med patriots. Tyskland och Polen har fått ok ?

De bygger fabrik.., skall bygga fabrik ?

Vad gäller ?
Den äldre versionen tillverkas redan i Tyskland. Denna tillverkning byggs ut och i september 2026 är den klar.

Den senaste versionen tillverkas enbart i USA och Japan. Så Japan är faktiskt det tydligaste exemplet på att PAC-3 MSE kan tillverkas utanför USA.

https://www.mod.go.jp/en/article/2026/05/f6b4039c7f4ba3d7b19deed491cad7df78df06fe.html

Polen har däremot byggt upp en betydande industriell Patriot-kapacitet, som kan börja tillverka den senaste versionen. En produktionslina behöver dock byggas upp. Inga klartecken från USA ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in