Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
Vad är deras definition av "akut undernäring" och vad säger det i sammanhanget?
sample gruppen är altso barn som fått vård, eller vars föräldrar sökt vård/bidrag , tänk som våra bvc kontroller. eller om du tar in det barn pga av snuva/diarre etc därimellan till VC.
Citat:
Precis som i andra konflikter så har jag svårt att se att hela landet är krigsdrabbat. Tekniskt sätt skulle det kunna betyda att 0,2-0,8 speglar ett avgränsat område där procentsatsen är betydligt högre. Är den likadan över hela landet är det ju en annan femma.
att det är likdant i hela landet, är vad man försökt få tattarna att som ogillar judar att haka på, det har aldrig handlat om någon "populationsstudie".
Citat:
Enligt läkare utan gränser hade 11,7% av världens befolkning en allvarligt osäker livsmedelsförsörjning under 2021. De använder sig av begreppet "akut undernäring" i andra delar av texten så tolkar "allvarligt osäker livsmedelsförsörjning" synonymt med detta.
Nej, det är vitt skillda begrepp. akut undernäring, tillskillnad från kronisk undernäring, är medecinska definerade begrepp som man använder vedertagna mätmetoder för att faställa. "allvarligt osäker livsmedelsförsörjning" är en arbiträr term som tolkas som " Maten är helt slut på grund av extrem resursbrist, naturkatastrofer eller konflikter. Människor upplever regelrätt hunger och det går ofta en eller flera dagar utan att de äter någonting alls"
Citat:
Sett ur det perspektivet så verkar det ju relativt sett vara ett lugnt läge. En vidare granskning låter rimligt, inte bara i Gaza. Det är viktigt att veta vad man har att göra med liksom.
https://lakareutangranser.se/nyheter/fem-fragor-om-undernaring
Samtidigt är det ju en svår fråga huruvida och hur mycket man ska hjälpa till och hur mycket vi behöver lägga på vårt eget land. Vad kostar det, hur påverkar det andra länders vilja att hjälpa till? Vad har du för effekter och ger man också stöd i form av infrastruktur och utveckling också. Kan för lite om detta känner jag och jag tror att det är viktigt med en OMFATTANDE analys av detta. Mitt huvud klarar inte av det tror jag.
baserat på din resonemang så bör vi rikta stödet till egypten eller jordanien, för BAAAAARNENS skull.
om vi nu ska fortsätta ignorera de faktiska svältkatstroferna där barn dör i drivor pga utav just argumenten som ska motivera en vårdapparat som konkurerar ut även vissa euländers, som bedrivs i gaza i just detta ögonblck.
att det går att motivera till viss del pga av även i "fredstid" så är det en relativ "sjuk" befolkningsgrupp (gazzanier), som dels lider av väst-sjukdomar, som obesitas och högt blodtryck, men även av mer komplicerade tillstånd som man finner i hårt inavlade individer eller bland (väldgt) unga mödrar, (ca 20% av gazaniernas mammor födde sitt första barn innan sin 18årsdag, och ca 45% av mammorna avlades barn på en kusin, som regel en förstekusin) och de siffrorna har legat ganska stadigt på mellan 40%-60% i generationer.
så ja, det är jätte synd om "palestinerna" men inte av de skälen som man uppger (dvs en svältande befolkning, som i sudans eller darfur, eller för alldel egypten, eller varför inte turkiet eller frankrike...)