2026-08-08, 06:50
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur bra lön har dom?
Om en svensk tjänar 30k, vad tjänar norrmannen då? 60k? 100k?
Ifall en svensk tjänar 30k innan skatt tjänar en norrman 30k efter skatt för samma jobb.
Citera
2026-08-08, 07:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?

Det är påhittat.
En del saker är dyrare, men inte SÅ mycket dyrare.
Norrmän har generellt betydligt med att röra sug ned ön medelsvensson.
Citera
2026-08-08, 07:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tänk att det tog 76 inlägg innan nån tog fram statistik som finns lättillgänglig för alla.

Norrmännens köpkraft är klart högre även då man kompenserar för prisnivå. Intressant att danskarna var så rika, det visste jag inte.

DK och N har högre skatter än S. När det gäller livsmedel så har (vad jag vet) Sverige 6% moms, DK och N har 25%. Norge är inte med i EU, så livsmedelspriserna är betydligt högre än EU.

Ett paket 3% mjölk, 1,5L, kostar 17;- här, i Norge kostar 1,75L "samma" mjölk 37;-
(RIMI1000.NO samt mathem.se). Allt är sabla dyrt i Noreg.

Var i Oslo 2000, på Vinmonopolet för att köpa några öl. 35:- för en öl.. (Tuborg eller Ringnes). Hemsk!
Citera
2026-08-08, 08:05
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Skitsnack, de har typ 25% högre löner och minst 100% högre priser. Norsk arbetarklass har inte råd att konsumera lika mycket som svensk arbetarklass. Jag har jobbat mycket i Norge, och de flesta där hatar staten.

Ser ju inte så ut när man ser hur folk röstar...
Citera
2026-08-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tänk att det tog 76 inlägg innan nån tog fram statistik som finns lättillgänglig för alla.

Norrmännens köpkraft är klart högre även då man kompenserar för prisnivå. Intressant att danskarna var så rika, det visste jag inte.
Enligt de självutnämnda Norge experterna här inne stämmer ju inte det. Norrmännen är fattiga och har ingen köpkraft.

Bullshit så klart.
Citera
2026-08-08, 08:10
Medlem
Mat är dyrare i Norge, men Sverige börjar komma ikapp bra, jag som undersköterska taxerade typ 850k i Norge för 2025, det gör jag inte i Sverige, så om smörpaketet kostar 55kr istället för 45 så kvittar det, dessutom är saker som hemelektronik, kläder osv ungefär samma pris som i Sverige, ibland billigare, samma gäller resor.
Citera
2026-08-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Ifall en svensk tjänar 30k innan skatt tjänar en norrman 30k efter skatt för samma jobb.

Är det så?

Kollade medianlöner och i Sverige är medianlön runt 39k och i Norge är den runt 52k.
Citera
2026-08-08, 08:26
Medlem
HBTKuks avatar
Att det är dyrt är inte det värsta. Största problemet är att de har så oerhört litet utbud av allt. Med myclet monopol blir det att få aktörer dominerar hyllorna.

Ska du ha chips? 5 sorter finns i bästa fall.
Yoghurt? 3 sorter.

U-land.
Citera
2026-08-08, 08:27
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är det så?

Kollade medianlöner och i Sverige är medianlön runt 39k och i Norge är den runt 52k.

Yes, beroende på vart i landet de bor då förståss då man har halva skatten i Finnmarken/norra delen av landet.
Citera
2026-08-08, 08:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Yes, beroende på vart i landet de bor då förståss då man har halva skatten i Finnmarken/norra delen av landet.

Valsystemet också, en röst från norra Norge väger mera än en röst från Sörlandet.
Väldigt knepigt.. (Stortinget)
Citera
2026-08-08, 08:49
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?

De har högre lön. Av lite snabb sökning så verkar det som att snittlönen cirka 37 % högre än i Sverige, vissa yrken upp till 50%. Gäller både offentlig och privat sektor. Konsultjobb astronomiska summor, svenskar åker ju och jobbar över sommaren för att ha råd att köpa bostadsrätt och så vidare.

Samtidigt är det många norrmän som gränshandlar. Vanliga varor verkar vara godis, kött och läsk. Glutenfria produkter verkar också vara en grej, samtidigt skulle jag vilja argumentera för att alkohol också är en sådan vara. Var på Systembolaget i Funäsdalen för ett par år sedan, helvete vad mycket norrmän det stod parkerade utanför.

https://www.sverigesradio.se/artikel/okanda-granshandelsvaran-som-lockar-norrman-till-sverige

https://se.indeed.com/karriarrad/hitta-ett-jobb/bast-betalda-jobben-norge

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-barnmorskor-lockas-till-norge

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Man blir van med höga priser men vi harryhandlar mycket i sverige och kollar priser relativt noga

Vilka varor handlar norrmän utöver det jag skrev ovan?
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-08 kl. 08:54.
Citera
2026-08-08, 08:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Att det är dyrt är inte det värsta. Största problemet är att de har så oerhört litet utbud av allt. Med myclet monopol blir det att få aktörer dominerar hyllorna.

Ska du ha chips? 5 sorter finns i bästa fall.
Yoghurt? 3 sorter.

U-land.

När jag besökte Kristiania (gamla namnet på Oslo) var det som i Göteborg, typ.
I Narvik så fanns det inte så mycket..

(Men det är ju samma i Sverige, stora orter har mindre sortiment än små.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in