2026-08-07, 20:30
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
De kan inte döma i brottsfall, det handlar om avtalsrättsliga tvister.

Hur vet vi inte att de inte dömer i brottsfall ändå, inofficiellt så att säga? Det är ju trots allt en SHARIA-domstol...

Det jag menar är: hur drar man gränsen? Förlåt om jag låter som en komplett idiot nu, men otrohet till exempel: det är ju inte ett brott enligt svenska lag, däremot är det ju kanske att anse som ett grovt avtalsbrott - och definitivt ett brott - enligt sharialagen! Och hur ska då det problemet lösas, om man nu drar det inför domstol?

Om man tillhör sharia, och om jag har varit otrogen mot min make, hur löser man det? Det kan ju inte lösas i svensk domstol eftersom vi inte har sharia där, så... vem ska straffa mig, och enligt vilken rättspraxis?
Citera
2026-08-07, 20:37
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kommer vi få se avhuggna händer, enligt sauarabisk stil?
Nej för varje musselman som begår ett brott, desto hårdre skattas skandinaven.

Vänta, det är ju hur det redan funkar.
Citera
2026-08-07, 20:49
Medlem
Undrar hur länge det dröjer innan Islam delar statsreligon med vår?
Citera
2026-08-07, 21:06
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tack.

Men då undrar jag såhär. Om vi säger att jag är gift med en muslimsk man - och därmed har ingått ett frivilligt (nota bene) avtal om äktenskap med honom - och om dennes familj sedan anser att jag har varit otrogen alternativt begått ett annat brott t ex att lämna hemmet utan manligt sällskap: kan jag då inte dömas i shariadomstolen, med hänsyn till att jag frivilligt ingått ett äktenskap (dvs ett avtal) med min muslimske make?

Det känns som att gråzonen här är enorm. Men jag är ingen jurist, så rätta mig gärna om jag har fel! Jag tänker som såhär, att enligt sharia ska ju kvinnan lyda mannen. Så vad hindrar shariadomstolen ifrån att t ex döma mig till 100 piskrapp för hedersbrott, och hur ska jag kunna undkomma det straffet utan att trotsa Gud, familjen, maken, sharialagarna och därmed riskera att bli dömd till döden?

Så klart är gråzonen enorm eftersom sharialager innebär mycket okunskap och förtryck. Det finns ingen enighet men bara splittrande. Man ska aldrig låta andra människor döma över ens liv! Majoriteten är ignoranter och orättvisa.

Hur kan man ha sharialag när man inte ens kan enas om tro? What a joke.
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-07 kl. 21:09.
Citera
2026-08-07, 21:31
Medlem
glockenreins avatar
Har parterna som vänder sig till denna shariadomstol giltiga skiljeavtal och utses skiljemännen i enlighet med lagen om skiljeförfarande?
Citera
2026-08-07, 21:33
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Som vad? Kan du komma med några exempel, så jag förstår det bättre?

Endast de allmänna domstolarna får avgöra brottmål enligt svensk lag (dvs tingsrätt, hovrätt och HD). Skiljeförfaranden (Shariadomstolen ska i detta fall utgöra en skiljenämnd) får endast användas för civilrättsliga tvister där parterna kan förlikas, t.ex. gällande avtal, ersättning eller liknande.
Citera
2026-08-07, 21:37
Medlem
Några giriga vill känna pengar på förräderi.

Allah Akbar som man säger i Sverige.
Citera
2026-08-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vi har fått så mycket influenser/gåvor "västerifrån" från andra sidan havet i form av evighetskrig i Mellanöstern, och villigt hjälpt till med finansiering och trupper, och dessutom gapat och svalt (en del även bokstavligen) både krigen och flyktingarna utan att klaga.
När vi nu även får Sharialagen som resultat av gåvorna och Sveriges deltagandet i evighetskrigen så ska Sverige självklart välkomna även denna.
"rätt ska influeras av andras sätt att leva." kommer från Iran som är ett land i tredjevärlden. Evigheten kommer ut "Det heliga kriget" som beskrivs i en sagobok. Den äckliga utvecklingen som västvärlden har tagit på sig ansvaret att bemöta, vi tillsammans bekämpar tydligen detta nu. Inom EU finns olika tankar men vi rör oss likt Danmark mot detta uppkomna interna kaos. Sharia lagar som skilda muslimska kvinnor måste förhålla sig till och olika i olika länder som dom besöker.
Citera
2026-08-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Undvik inte frågan, svara på det jag skrev.
Du tror inte kvinnor kommer bli tvingade att skriva på det där?
Precis, Sharia lagar som skilda muslimska kvinnor måste förhålla sig till och olika i olika länder som dom besöker.
Som skild måste du bli registrerad i ditt hemland som skild annars kan du inte resa till muslimska länder någonsin i din framtid, antar jag. Tingsrätt i Sverige är bara en del. Iran som gift där och skild i Sverige med ny pojkvän typ. Hindu, kristen eller muslimsk ny man spelar ingen roll.
Citera
2026-08-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Som vad? Kan du komma med några exempel, så jag förstår det bättre?

T.ex. Ahmed skall bygga en fastighet. Han anlitar Mohammeds Bygg AB. Bägge är muslimer och därför vill de hellre att en eventuell tvist som uppstår dem mellan skall skötas av denna skiljedomstolen än av tingsrätten.
Citera
2026-08-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hur vet vi inte att de inte dömer i brottsfall ändå, inofficiellt så att säga? Det är ju trots allt en SHARIA-domstol...

Det jag menar är: hur drar man gränsen? Förlåt om jag låter som en komplett idiot nu, men otrohet till exempel: det är ju inte ett brott enligt svenska lag, däremot är det ju kanske att anse som ett grovt avtalsbrott - och definitivt ett brott - enligt sharialagen! Och hur ska då det problemet lösas, om man nu drar det inför domstol?

Om man tillhör sharia, och om jag har varit otrogen mot min make, hur löser man det? Det kan ju inte lösas i svensk domstol eftersom vi inte har sharia där, så... vem ska straffa mig, och enligt vilken rättspraxis?

Om de vill döma saker som otrohet och brott och annat skulle de ju inte göra det med en lagligt upprättad skiljedomstol, de skulle ju bara lösa det i hemlighet.
Citera
2026-08-08, 06:20
Medlem
Kleiners avatar
Då är den stora frågan; vilka domare är det som sitter i skiljedomstolen och vad för fackkunskaper besitter dessa domare?

Det verkar finnas både fördelar och nackdelar med att använda en skiljedomstol för att avgöra en tvist.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
T.ex. Ahmed skall bygga en fastighet. Han anlitar Mohammeds Bygg AB. Bägge är muslimer och därför vill de hellre att en eventuell tvist som uppstår dem mellan skall skötas av denna skiljedomstolen än av tingsrätten.
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-08 kl. 06:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in