2026-08-07, 15:15
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag kollade igenom Svenska fall för FBI - Avsnitt 7, Säsong 2

Det var andra gången som jag se det. Intressant titt.

https://www.tv4play.se/program/a8390ec8c18effa91f84?season=4f20f16b5ac387b2ff3f

https://www.tv4play.se/video/f09e17793e762c92739a/avsnitt-7

Den 2 juni 2005 hittades Gerd Wiklund och Thor Öberg mördade på en gård i Brattås utanför Härnösand. En rad mystiska omständigheter har gäckat polisen sedan dess. Bo och Mark beger sig till Brattås för att granska fallet på nytt och får upp ett nytt spår i utredningen.
43 min 52 sek•8 december 2016

Skaffa ett konto, det är gratis.
Citera
2026-08-07, 15:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hans förklaring skall endast ses i ljuset av att vara en "motförklaring". Det man lätt stirrar sig blind på i sådana här fall är att det endast skulle kunna finnas två möjliga förklaringar; antingen den som åklagaren anfört (dvs att den misstänkte ensam mördat paret och gömt undan kropparna) ELLER den som den misstänkte anfört (att han inte begått några mord, utan endast dragit in den döda kvinnan i ladan).
Men så måste det ju inte vara, för det KAN ju lika gärna ha skett "på ett tredje sätt".

Därför skall/kan man inte stirra sig blind på den misstänktes osannolika och bristfälliga berättelse, och "sedan välja åklagarens sida", för denna osannolika och bristfälliga förklaring KAN vara en bortförklaring för att dölja ett helt annat händelseförlopp. Det kan ju lika väl ha varit så att den misstänkte var hos paret i ett helt annat ärende - och att något slags tumult utbröt där den misstänkte inte alls hade syftet att råna eller mörda, varvid detta slutar med att paret dör. Eller att den misstänkte åkte till platsen tillsammans med andra för att endast genomföra ett simpelt inbrott - också blir dom påkomna, varvid medgärningsmännen "går helt utanför överenskommelsen" och kallblodigt mördar paret. Eller att den misstänkte känner den egentliga gärningsmannen och ovetandes kallades till platsen endast för att hjälpa till att gömma undan kropparna. Så med andra ord så måste man ta höjd för att det KAN finnas en alternativ hypotes/förklaring. Det räcker alltså inte med att bevisningen i sin tur motbevisar/försvagar den misstänktes version, utan bevisningen måste även kunna styrka åklagarens version av händelsen.

/Tilläggas skall att jag nu pratar i termer av hur en domstol måste resonera - och inte vad jag själv tror har hänt!

Ja. Och det är ju därför frågan om Gärd levde när han släpade henne är så central.
Citera
2026-08-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja. Och det är ju därför frågan om Gärd levde när han släpade henne är så central.

Visst är det så. Men jag ser denna bevisning (rättsläkarens slutsats) som "lite tvådelad". För skulle det vara så att rätten inte skulle kunna utesluta att fler varit inblandade, då hamnar man ju i ett status quo-läge. För omständigheten, att kvinnan kan ha levt när den misstänkte hanterade henne, för ju honom "närmare mordet". Men samtidigt för det ju honom "längre ifrån mordet" eftersom hon faktiskt kan ha levt när han hanterade henne. För den enda konklusiva DNA-bevisningen man har är ju kopplat till när kroppen drogs in i ladan, och var hon då vid liv när hon drogs in så lämnas ju ett "öppet slut" så länge man inte kan utesluta att andra personer inte varit inblandade.

Jag vill också tillägga att den misstänktes version kring "att hon var död", kontra rättsläkarens utlåtande "att hon kan ha levt", kan vara så enkel så att den misstänkte trodde/utgick från att hon var död - fast hon inte var det...och då säger ju varken den misstänkte, eller rättsläkaren, någonting särskilt relevant egentligen. För då handlar det ju snarare om vad man "vetat", "kunnat veta" eller "kunnat tro". För rättsläkaren har ju aldrig påstått att offret vid det laget var så "fysisk och vital" att det liksom inte skulle ha rått någon tvekan (för den misstänkte) att hon var vid liv. Så har iallafall inte jag tolkat det. Men vet du mer så får du gärna säga till :-)
Citera
2026-08-07, 15:25
Medlem
inte alls en dum beskrivning och teori här!

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Varför kan den ifrågasatta fantombild stämma och varför är JJ den skyldige till Brattås morden ?

Jag vill delge min erfarenhet av barn och ungdomar inom det sk Autism spektrumet. Då jag såg hur klasskamrater och mamman beskrev JJ är jag säker på att JJ befinner sig inom det sk autism spektrumet. Inte bara sociala svårigheter, inåtvänd, tystlåten, kan inte ljuga, utan även kommentaren att han brände sig på en stekpanna, utan att känna ngt, tyder starkt på det. Hela hans efterföljande livsstil är också typisk. Hans betyg, i Matematik och EL ämnen, tyder på att han tillhör de sk hög intelligenta i övre delen av spannet, tidigare kallat Aspergers syndrom.

Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.

Jag noterat bla följande vad gäller autism; Mest utmärkande är ögonen, som nästan alltid är ”lite annorlunda” utan att det är helt lätt att förklara hur. Blicken kan vara mer stirrande/undflyende/intensiv. Klassiskt är att dom försöker undvika direkt ögonkontakt. Ett sätt att göra det är att ha längre hår på sidorna eller långt hår överhuvudtaget. Skolfotot, det på övre raden, på JJ är intressant, med långt hår på sidorna och stora ögon, notera hur det mkt väl kan stämma med fantombilden 10 år senare, som skall föreställa 2005. Notera de stirrande ögonen och att tecknings ritaren dragit fram håret på MGM vänstra kind, det är ngt jag själv noterat att man gärna har den typen av frisyr för att i viss mån skapa rullgardiner på sidorna och minska ögonkontakt. Inte alls konstigt i sammanhanget om JJ nu efter 2005 istället valt en kortklippt frisyr…

Aspergare är väldigt rigida människor med stark tro på regler, rätt och fel. När dom utmanas eller triggas på ngt sätt och får sk sensorisk överreaktion kan det utlösa mkt starka känslostormar, med gråt, skrik, självskadebeteende och i de mest olyckliga fallen våld. Det behöver inte ske omedelbart utan ”fokuset på oförrätten/hatet mot ngn” kan ligga och gro en längre tid och senare utlösa en reaktion.

Jag har också noterat att promenader, speciellt långa promenader, typ 1 mil, gärna ensamma, ger ngn typ av lugn. Detta är fallet för alla människor men jag tycker mig notera att det är ännu med uttalat hos människor med Autism, speciellt hög intelligenta gruppen Aspergare.

Nu till min egen fundering givet ovan.

Studerar man hur Brattås fastigheten är belägen på en friluftskarta/terräng karta, ser man att 2 vandringsleder, en från Solumshamn och en från Solumssjön/Kallkällberget/Grönsvik möts vid gården och att gårdens tomt/gårdsplan också är närmaste genvägen om man vill gå den sträckningen. Enligt svensk allemansrätt får man inte gå direkt över tomten/gårdsplanen utan bör följa skogsbrynet istället, en bit från huset. Givet vad som är känt om Tor Öbergs personlighet så tror jag han stört sig, ev rätt mkt, på vandrare som genat över hans gård/fastighet. Samtidigt tror jag att en vandrande JJ kan ha tyckt att detta är hans rätt och i linje med allemansrätten att gå relativt nära gården. Här kan en konflikt med glåpord etc ha uppstått mellan Tor Öberg och JJ, då Tor huggit ved. Den kan också ha uppstått vid tidigare tillfällen med tillrättavisningar, ev upplevt kränkande, av Tor Öberg då JJ varit ute på långpromenad. En Aspergare glömmer inte alltid ngt sådant utan kan leda till en ”reaktion” senare….Tor Öberg kan ha gått in i ladugården med huggkubben, med samma syfte som GW Persson beskrivit det och en förorättad/kränkt JJ kan då ha sprungit efter drabbad av "Autistic Rage” och tagit hans klyvyxa med sig…

I efterhand efter mordet på Tor och det efterföljande mordet på Gerd i stress får han för sig att söka igenom huset och få det att se ut som ett rån som gått snett, förklarar det otypiska utseendet på genomsökningen. En Aspergare tycker stöld är fel och vill inte stjäla etc utan detta är bara ett försök till att skapa ett villospår.

Avslutningsvis vill jag säga att rimlighets analys ofta leder rätt om man känner till ngn avgörande faktor. Givet ett dubbelmord där en ung kille med aspergers erkänt han var på platsen och släpat ett av mordoffren, samtidigt som han valt att vara tyst om detta i 20 år. Leder till slutsatsen att det inte är sannolikt att han inte varit inblandad och troligen drivande i dubbelmordet.
Citera
2026-08-07, 15:25
Medlem
"Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne. Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas

intressant!
Citera
2026-08-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Om vi utgår från att det här faktiskt är sanningen, så väcker det två frågor.
1) Är JJ mördaren eller medhjälparen? Min starka gissning är en medhjälpare.
2) Varför känner medhjälparen "en stark lojalitet till mördaren och vill vara behjälplig på alla sätt"
Det är potentiellt nästan som en far-och-son-relation. Annars kärleksrelation? Var annat?

Tydligen var adressen skriven med skrivmaskin och brevet är datorskrivet, vilket skulle kunna tyda på att en äldre person skrev det.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. För att ingen med bil ska komma fram till gårdsplanen och överrumpla dem så flyttar de sin egen bil så att den blockerar vägen in till Tors gård"

Är mgm mördaren eller medhjälparen?
Om han är medhjälparen, vem skyddar han i sådana fall?
Vem är brevskrivaren? Är det som står i brevet sant?
Citera
2026-08-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dddddddddddeath
"Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne. Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas

intressant!

Ja, det omkullkastar hela hans berättelse.
Citera
2026-08-07, 15:33
Medlem
Flyer6s avatar
Spelar väl ändå mindre roll att hans berättelse inte är "supertrovärdig" om inte åklagaren kan direkt koppla honom till att ha utfört morden. Speciellt om alternativa rubriceringar är preskriberade.
Citera
2026-08-07, 15:47
Medlem
Skafferns avatar
Är det inte lite märkligt att han har avsatt dna på Gerds strumpor men inte något på alla klädesplagg han slängt på Tord? Eller på pärmarna som låg slängda i skogen?
Och framför allt på bankkortet, att norpa åt sig och hantera det vid en uttagsautomat är inte det lättaste om man bär handskar?
Citera
2026-08-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Är mgm mördaren eller medhjälparen?
Om han är medhjälparen, vem skyddar han i sådana fall?
Vem är brevskrivaren? Är det som står i brevet sant?

Varför skulle medhjälparen känna en stark lojalitet till mördaren?

Därför att JJ. är en av dem. Troligtvis mördaren, medan någon som står Tor nära har större intresse av hans död. Tror JJ utfört dådet på någon annans kommando. En kvinna?
Citera
2026-08-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Begår du två brott få så bara adderar man väl inte påföljderna med varandra? Exempelvis om du slår en person på käften får du ett års fängelse. Slår du ytterligare en på käften blir det inte ett plus ett. Men ett plus…nåt annat. Lite ute på djupt vatten ska erkännas.

Att mörda två personer ansågs då vara en försvårande omständighet, och gav enligt praxis livstids fängelse. Men jag är inte säker på om det inte går att se tiden som förflutit som något som upphäver praxis, samtidigt som det rör sig om två brott och i enlighet med det finns det stöd i lagstiftningen att utdöma längre tidsbestämd påföljd än maxstraffet för vart och ett av brotten.

I ungefär samma tid som mordet i Brattås dömdes en person för mord och dråp till tretton års fängelse. Så möjligen att det går att ge ett längre tidsbestämt straff för dödligt våld.

Skulle det ena fallet bedömas som dråp och det andra som mord också i Brattås så, jag vet inte - borde det inte kunna bli 14-16 år eller något?

1. Alltså pratar man om den klassiska mängdrabatten/asperationsprincipen så adderar man ju inte påföljderna med varandra precis som du säger. Men denna princip har/har haft lite olika modeller när det gäller två brott, kontra större omfattning av flerfaldig brottslighet.
Så viss möjlighet har funnits att addera två straffen för två brott, så länge det varit juridiskt möjligt och proportionerligt. Det var bara därför jag ville nämna i förbifarten att någon möjlighet inte funnits att plussa just 10+10 år. Så vi kan lämna just den frågan.
Men i övrigt får jag titta närmare på hur möjligheten i den dåvarande straffskalan såg ut att överstiga straffmaximum för det tidsbegränsade straffet. Jag har iallafall för mig att alternativen var 10 år eller livstid...och det känns ju även som att praxis avseende "livstid vid fler än ett offer" omöjliggör någon annan möjlighet.

2. För att förtydliga så FÅR just rättspraxis tillämpas retroaktiv - så länge den aktuella lagstiftningen inte ändrats. Ser man till Brottsbalkens mordbestämmelser så har mordparagrafen, sedan morden, ändrats flertalet gånger (2009, 2014, 2020). Därför skall alltså aktuell praxis vid tiden för gärningen gälla.

3. Gällande möjligheten till strafflindring avseende billighetsskäl, då det förflutit ovanligt lång tid mellan brotten och domen, är i princip noll. Högsta Domstolens anger visserligen i NJA 2013 s. 63 att straffet skall sättas ned med 1 år när 12 år passerats, vilket skulle betyda en sammanlagd reduktion på närmare 2 år i detta fallet. Dock har även HD klargjort att förutsättningarna för att reducera längden på ett fängelsestraff minskar ju högre straffvärde den aktuella brottsligheten har. Här rör det ju sig om ett dubbelmord där annat straffvärde än livstid inte kan komma på tal. Högsta Domstolen har, i NJA 2021 s. 583, tagit ett helhetsgrepp i frågan och klargjort att ett mord vars straffvärde motsvarar livstids fängelse får reduceras till ett tidsbestämt straff endast om starka billighetsskäl föreligger. Sådana billighetsskäl måste då vara av särskilt påtaglig natur, som t ex att den tilltalade är väldigt gammal eller svårt sjuk. Några sådana starka billighetsskäl föreligger inte i detta fallet.

4. Beträffande dråp (i ena fallet) så ser jag det som osannolikt att man skulle döma till denna rubricering. Men skulle det ändå sluta på det sättet så är jag säker på att det räcker för livstids fängelse, då mord + dråp fortfarande kan omfattas av livstidspraxisen avseende "särskild grymhet", "särskilt grova moment" och även "vid mord som skördat mer än ett offer" (då man inte angett att de båda skördade offren behöver vara efter just två mord). Sedan kan ju som sagt även "ett av dessa morden" (oaktat dråp eller friande dom i det andra fallet) kvalificera livstids fängelse. Så jag ser detta som en ickefråga.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-07 kl. 15:57.
Citera
2026-08-07, 15:54
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Varför skulle medhjälparen känna en stark lojalitet till mördaren?

Därför att JJ. är en av dem. Troligtvis mördaren, medan någon som står Tor nära har större intresse av hans död. Tror JJ utfört dådet på någon annans kommando. En kvinna?

Det vore ju himla-himla om det visar sig att det är någon av Tors döttrar som anstiftat mordet för att få ut arv. Antingen monetärt eller gården i sig (vilken en av döttrarna tog över).

Som i det här fallet:
Citat:
Hovrätten fastställde i juni 2026 domen för två systrar i 60-årsåldern till tio års fängelse för försök till mord på sin egen pappa i Jönköping.

Arvstvist: En tvist om ett ändrat testamente tros ligga bakom dådet.

OBS! Ren spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in