2026-08-06, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Skulle du tycka det vara orimligt eller?
ja det tycker jag verkligen.

Eller menar du marocko som land precis uppkommit?
Citera
2026-08-06, 13:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
ja det tycker jag verkligen.

Eller menar du marocko som land precis uppkommit?

Marocko grundades 1956. Min mamma är tillräckligt gammal för att komma ihåg det.
Citera
2026-08-06, 13:24
Avstängd
Citat:
Marocko grundades 1956. Min mamma är tillräckligt gammal för att komma ihåg det.
vad trevligt, vet inte vad du ville ha sagt med det.

Menar du skribenten är din mamma?
Citera
2026-08-06, 13:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
vad trevligt, vet inte vad du ville ha sagt med det.

Menar du skribenten är din mamma?

Nej? Bara att det är märkligt att göra antaganden om folks ålder på internet 2026. Jag känner många 70+:are som använder internet dagligen.
Citera
2026-08-06, 14:14
Avstängd
Citat:
Nej? Bara att det är märkligt att göra antaganden om folks ålder på internet 2026. Jag känner många 70+:are som använder internet dagligen.
snälla du tror även du förstår skribenten inte funnits längre än landet marocko, men jag kanske överskattade dig
Citera
2026-08-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Du glömmer ju elefanten i rummet - varför i helvete har England Gibraltar? Också en rest från kolonialismen dagar.
Samma dag som England överlämnar Gibraltar till Spanien, lär de senare inte se några problem i att lämna över Ceuta till Marocko, då man får en rättmätig tillgång till sundet genom sin sydliga udde. Avkolonisera skiten helt så löser det sig med Marocko också.

Det är ju ändå folket, invånarna och medborgarna i dessa områden som själva ska bestämma vem de vill tillhöra.

Så lägg ner.

Klart att Ceuta och Menilla inte, INTE vill tillhöra våldtäkts kaoslandet som skär av flickors halsar med huvuden på med slö kniv medans de lever.
Senast redigerad av Martlet 2026-08-06 kl. 16:39.
Citera
2026-08-06, 17:00
Medlem
Här är utdrag från Freden i Utrecht. 1713 om gibraltar. en engelsk översättning. I länken finns till spanska och latin

https://www.gibnet.com/texts/utrecht.htm

Något förenklat på svenska: Spanien avträdde staden, slottet, hamnen och tillhörande befästningar till den brittiska kronan "för all framtid" utan undantag eller återkrav. Religionsfrihet och egendom: Spanska invånare som bodde kvar skulle garanteras religionsfrihet (katolicism) samt skydd för sin privata egendom. Om Storbritannien någonsin skulle vilja ge upp eller sälja Gibraltar, har Spanien ensamrätt att köpa eller få tillbaka territoriet först.

Så Trump kan inte köpa det.

När det gäller Ceuta är det luddigt men det finns ett avtal från 1860 med den dåvarande sultanen.

I avtalets tredje artikel stipuleras det uttryckligen att Marocko avstår territoriet till Spanien i evighet och med fulla suveränitetsrättigheter.

Så Marockos krav är dåliga. Det samma gäller Spaniens krav på UK.

https://es.wikipedia.org/wiki/Tratado_de_Wad-Ras

FN ser inte heller Ceuta som en koloni. De ser Gibraltar som en. Men det finns tre problem: 1 England och deras modell av styre är inte modernt. Det gör att FN definition inte passar riktigt 2 Fredsavtalet ovan 3 Befolkningen 98 procent vill tillhöra UK och inte spanien.

PS Trump kan köpa Ceuta men jag gissar att spanjorerna säger fuck you

Varför springer en massa Marockaner mm över till Ceuta

A 29-40 procents ungdomsarbetslöshet

B Staten (Knugen) ville det för han var sur.

C Internet

D Spanska HDs beslut.

Sen så har troligen ryssarna eldat på. Till och med höga politiker verkar ha gått på det. Grundproblemet är ju att EU har gett över skyddet till gränserna till Marocko, Libyen och Turkiet.

Slutligen för arabiskspråkiga flyktingar vore det bättre att de kunde stanna i Arabiskspråkiga länder och få möjlighet till arbete och uppehållstillstånd. Det blir lättare med integrationen.
Citera
2026-08-06, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är utdrag från Freden i Utrecht. 1713 om gibraltar. en engelsk översättning. I länken finns till spanska och latin

https://www.gibnet.com/texts/utrecht.htm

Något förenklat på svenska: Spanien avträdde staden, slottet, hamnen och tillhörande befästningar till den brittiska kronan "för all framtid" utan undantag eller återkrav. Religionsfrihet och egendom: Spanska invånare som bodde kvar skulle garanteras religionsfrihet (katolicism) samt skydd för sin privata egendom. Om Storbritannien någonsin skulle vilja ge upp eller sälja Gibraltar, har Spanien ensamrätt att köpa eller få tillbaka territoriet först.

Så Trump kan inte köpa det.

När det gäller Ceuta är det luddigt men det finns ett avtal från 1860 med den dåvarande sultanen.

I avtalets tredje artikel stipuleras det uttryckligen att Marocko avstår territoriet till Spanien i evighet och med fulla suveränitetsrättigheter.

Så Marockos krav är dåliga. Det samma gäller Spaniens krav på UK.

https://es.wikipedia.org/wiki/Tratado_de_Wad-Ras

FN ser inte heller Ceuta som en koloni. De ser Gibraltar som en. Men det finns tre problem: 1 England och deras modell av styre är inte modernt. Det gör att FN definition inte passar riktigt 2 Fredsavtalet ovan 3 Befolkningen 98 procent vill tillhöra UK och inte spanien.

PS Trump kan köpa Ceuta men jag gissar att spanjorerna säger fuck you

Varför springer en massa Marockaner mm över till Ceuta

A 29-40 procents ungdomsarbetslöshet

B Staten (Knugen) ville det för han var sur.

C Internet

D Spanska HDs beslut.

Sen så har troligen ryssarna eldat på. Till och med höga politiker verkar ha gått på det. Grundproblemet är ju att EU har gett över skyddet till gränserna till Marocko, Libyen och Turkiet.

Slutligen för arabiskspråkiga flyktingar vore det bättre att de kunde stanna i Arabiskspråkiga länder och få möjlighet till arbete och uppehållstillstånd. Det blir lättare med integrationen.

arabiska är snart andra språk i sverige, väldigt många kan det här.

De är inte ute efter jobb de är ute efter vårat välfärds system, det trodde jag alla hade förstått vide det här laget.

Det är ju inte direkt så folk välfärdar ifrån alla värdens länder hit för njuta av vårat fina klimat
Citera
2026-08-06, 17:41
Medlem
Duvlorts avatar
Grattis Sánchez, du har just öppnat Pandoras ask. 😳
Citera
2026-08-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är ju ändå folket, invånarna och medborgarna i dessa områden som själva ska bestämma vem de vill tillhöra.

Så lägg ner.

Klart att Ceuta och Menilla inte, INTE vill tillhöra våldtäkts kaoslandet som skär av flickors halsar med huvuden på med slö kniv medans de lever.

Helt fel, Ryssland ska inte få behålla östra Ukraina oavsett om de befolkar det med ryssar som röstar ja till att tillhöra Ryssland. Elementär folkrätt, ockupanter och kolonisatörer saknar talan i frågan om suveränitet. I Donbass såväl som i Ceuta.
Citera
2026-08-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, minns också sådana bilder. Afghanska 25-30 åringar som lekte med lego, satt i svenska lärares knän med mera eftersom de verkar tolkat situationen som att de skulle lajva att de var barn fullt ut.

Minns också marockanerna som terroriserade Stockholm för lite drygt 10 år sedan. Det var väl då Katerina Janouch kom ut som invandingskritisk första gången. När hon öppet tog ställning för de fotbollssupportrar som försvarade staden mot marockanerna.

Vilket då ansågs vara oerhörd nazism, och hon gjorde en halv pudel innan hon kort senare kom ut ur garderoben på allvar.

Hur som helst så är en återkomst för marockanska gatubarn i Sverige det sista vi behöver.

Det var väl 10-15 marockaner har jag för mig, blev en präktig höna av en fjäder, en vandringsmyt inom SD-ktetsar.
Citera
2026-08-07, 08:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
arabiska är snart andra språk i sverige, väldigt många kan det här.

Det är det redan. Sett till modersmålstalare. Annars lär det ju vara engelska förstås.
Arabiska har gått om finska som Sveriges näst största språk sett till antalet modersmålstalare. Andreas Hallberg, docent i arabiska vid Göteborgs universitet, har skrivit en bok om arabiska för att öka kunskapen om språket som egentligen är flera.
https://fof.se/artikel/vad-vet-du-om-sveriges-nast-storsta-sprak/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in