2026-08-05, 08:51
Medlem
kraftfoders avatar
"Ungdomligt oförstånd" är det. Hoppas att grabbarna repar sig så de kommer till skolan nu när höstterminen börjar.

Är det pojkarnas egen sparkcykel eller är den en "lånecykel" som dräller överallt i Sverige?

1; Ta bort dessa jävla hyrcyklar, politikerna som gillar att sitta där i Riksdagen och vill förbjuda fan och mormor, kan förbjuda dessa omedelbums.
2; Föräldrarna som ger sitt tillstånd att ungen kan ha ett "lånekort" ska få betala vården. Skit samma om deras ekonomi slås i spillror. Försäkringar ska inte gälla, förutom offer/tredje man som drabbas.
3; Privata leksaker kan vara okej, men med stora begränsningar.

I mitt Örgryte så tar vi bort skiten då och då, en granne ville dumpa dessa i älven. Men jag stoppade honom. (Han är från Balkan och har kort stubin.)
Citera
2026-08-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Det var ett straff bara om det var en kollision med avsikt, annars var det en olycka och möjligen en otillåten förföljning. Nej, straffpåföljd utdelas inte enbart av domstol utan av rättsväsendet i stort. Åklagare och polis kan utdela vissa straff utan domstol.

Förföljning genom att blockera vägen framför?

Anledningen till att de inte behöver blanda in domstol är för att bötesnivåer o liknande redan är bestämda på förhand av riksdagen. Man är alltså bara en delgivare och inte en domstol.
Du har alltid rätt att få detta prövat i en domstol.

Det man har gjort här är att man har kört på barnen med flit.
Vi skall inte ha Judge Dredd på gatorna i Sverige.
Citera
2026-08-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Förföljning genom att blockera vägen framför?

Anledningen till att de inte behöver blanda in domstol är för att bötesnivåer o liknande redan är bestämda på förhand av riksdagen. Man är alltså bara en delgivare och inte en domstol.
Du har alltid rätt att få detta prövat i en domstol.

Det man har gjort här är att man har kört på barnen med flit.
Vi skall inte ha Judge Dredd på gatorna i Sverige.

Ja det stämmer, min poäng var bara att straff kan utdelas utan domstol även om man som du säger inte "dömer" då. Att de kört på dem med flit är fortfarande bara ett antagande och innan det utretts vet vi inte vad deras uppsåt var.
Citera
2026-08-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Ja det stämmer, min poäng var bara att straff kan utdelas utan domstol även om man som du säger inte "dömer" då. Att de kört på dem med flit är fortfarande bara ett antagande och innan det utretts vet vi inte vad deras uppsåt var.

Det är ett väldigt rimligt antagande anser jag.
Polisen kommer naturligtvis ljuga om det hela, som de alltid gör.
Citera
2026-08-05, 18:28
Medlem
Extremeflys avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4GXPO/misstankt-skottlossning-i-helsingborg

Här var det mordförsök. Borde vara samma för polisen då? Annars är de väl tjänstefel när man rubricerar de annorlunda?
Citera
2026-08-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Framkommer det hur olyckan uppstod? Kan ju vara den som framförde sparkcykeln som fick panik och körde och kraschade utan att polisen hade gjort något? De kanske bara körde bakom eller upp bredvid men med marginal? Ungarna kanske vinglade till för att de var två på den?
Ja. Vi vet för lite för att dra långtgående slutsatser. Det vi vet säkert är att pojkarna som åkte 2 på cykeln begick ett brott och att poliserna gjorde det vi betalar dem för, dvs försökte beivra brott.

Hoppas pojkarna nu fått sig en läxa för livet! Det är farligt nog att åka 1 person elsparkcykel. 2 är idioti!
Citera
2026-08-06, 01:45
Medlem
Hyrcyklar kommer förbjudas inom kort, samt införas åldersgräns för körning med egna elsparkcyklar. Det är för mkt olyckor.
Citera
2026-08-06, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Ja. Vi vet för lite för att dra långtgående slutsatser. Det vi vet säkert är att pojkarna som åkte 2 på cykeln begick ett brott och att poliserna gjorde det vi betalar dem för, dvs försökte beivra brott.

Hoppas pojkarna nu fått sig en läxa för livet! Det är farligt nog att åka 1 person elsparkcykel. 2 är idioti!
Ja.
Citera
2026-08-06, 12:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det som verkar ha kommit fram är att polispiketen kommit körande och upptäckt 2 personer olagligt åkande på samma elsparkcykel, olagligt körande på trottoaren i olaglig hastighet.
Piketen har då kört förbi, flashat & signalerat samt en bit framför kört in och stannat för trafikkontroll.
Inte prejat eller vikt av direkt framför, det är omöjligt med polisbuss & även varit sidokollision.
Pojkarna stannade inte fast avståndet var nog långt, kraschade in rakt bakifrån och for under den.
Tyngre Elsparkcykel, färdades 2, körde för fort och inte ens en tanke på att försöka stanna.
Fysikens lagar gäller även vid vårdslöshet…..

Citat:
Ursprungligen postat av lont

Är nog detta som är närmast med sanningen i överensstämmande gällande denna händelse.
Citera
2026-08-06, 23:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Du har rätt, jag är inte rolig och jag har aldrig påstått att jag är det. Dock är du rolig som påstår att laglydigheten bland bilister är något för andra trafikanter att sträva efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du är inte rolig. Du är en lögnaktig idiot. Rödkörningsfrekvensen för bilar är extremt låg. Den är extremt hög för cyklister.
Citera
2026-08-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Du har rätt, jag är inte rolig och jag har aldrig påstått att jag är det. Dock är du rolig som påstår att laglydigheten bland bilister är något för andra trafikanter att sträva efter.

Rödkörningsfrekvensen för cyklister är extrem mycket högre för cyklister än för bilister. Det syns tydligt i vilken korsning som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in