2026-08-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mordkorean
Veikkos bästis heter ATG Lives Matteus Lillieborg och Veikko brukar hälsa på honom i Slöinge.

Prygla häst ihop, då brukar man i Västsverige vara två. Du har nu senast vår, ”guldgosse” o tidigare, ”guldtösen”.
Verkar vara någon ”gängbrottslighet”, kring västsvenska travbanor.
Citera
2026-08-06, 21:24
Medlem
Youtube plockade bort dessa videos och gav mig en varning.
Det var det värt!
Citera
2026-08-06, 21:26
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinochyangab
fast det är ju det som det finns, det ÄR ju filmat!

Jag pratar givetvis om alla fall som sker annars och inte filmas.
Inte i detta...
Citera
2026-08-06, 21:27
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hej!!!

Kan du inte skriva fullständiga namnet??
V.H hjälper inte så mkt.

Det är så enkelt. Bara googla Stall Denco så får du fram namnet.
Citera
2026-08-06, 21:29
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Tänk att människor inom hästvärlden kan kalla detta för en ”tillrättavisning”. Jag har sett inlägg i sociala medier där vissa först försvarat handlingen, men enligt min uppfattning syns det ganska tydligt att det inte handlar om en vanlig tillrättavisning utan om ett medvetet och oacceptabelt agerande mot hästen.

Det känns svårt att tro att detta skulle vara första gången något sådant sker. Jag blir därför orolig för hur hästarna behandlas även när ingen ser.

Det som också gör mig illa berörd är att den andra personen, som först själv verkade slå eller använda hårda tag mot hästen, sedan stod kvar och såg på utan att ingripa när situationen fortsatte. Jag har svårt att förstå hur man kan acceptera ett sådant beteende.

Och hur kan människor som ser sig själva som djurvänner försvara sådana handlingar?

För mig är det självklart att man tar avstånd från våld och hårdhänt behandling av djur och inte aktivt stöttar personer eller verksamheter där sådant förekommer.

Jag tycker också att det är sorgligt för alla människor runt omkring, eftersom ett aggressivt beteende mot djur väcker många frågor om hur personen hanterar ilska och makt i andra situationer.

Visst är det så.

Och inte en enda proffstränare eller proffskusk har gått ut och fördömt det här beteendet.

Det om något säger väl hur stort problemet är med grisjävlar till tränare & kuskar...

Låt aldrig den här lågan slockna nu.
Citera
2026-08-06, 21:41
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElitPerra
Youtube plockade bort dessa videos och gav mig en varning.
Det var det värt!

Du är en hjälte!
Citera
2026-08-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElitPerra
Svensk Travsport fattade det omedelbara beslutet att stänga av Veikko Haapakangas måndagen den 5 augusti 2026

Ja, Veikko Haapakangas har stängts av omedelbart.Svensk Travsports säkerhets- och hästvälfärdsavdelning fattade ett så kallat interimistiskt beslut, vilket innebär att hans A-licens drogs in med direkt verkan i samband med att utredningen inleddes [gkJo3k].Detta omedelbara beslut innebär att han:Inte får anmäla eller köra några hästar till lopp [gkJo3k].Inte får verka som tränare på någon travbana [gkJo3k].Tvingades lämna över ansvaret för Stall Dencos runt 50 hästar på träningslistan, vilka akut behövde skrivas över på en ny licensinnehavare för att undvika startförbud [gkJo3k].

Vilket jävla ärkesvin.
Hoppas att han åker på stryk själv asap.
Jag hade respekt för den killen från tills jag såg det här.

Vettiga kuskar ställer aldrig mer upp, och vettiga hästägare flyttar sina hästar innan helgen.

Hur svårt är det att buffla lite på en häst så att den lyder UTAN att misshandla den. Jävla apa.
Citera
2026-08-06, 21:51
Medlem
Duvlorts avatar
Hoppas att han aldrig får ha hand om hästar igen. 😡
Citera
2026-08-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Visst är det så.

Och inte en enda proffstränare eller proffskusk har gått ut och fördömt det här beteendet.

Det om något säger väl hur stort problemet är med grisjävlar till tränare & kuskar...

Låt aldrig den här lågan slockna nu.

Sluta aldrig granska, för där staten släpper till i skatteplanering, tar det in fr småspelare i skatt.
Att sedan hela byken är till bredden fylld av skit, gör granskandet obekvämt o farligt.
Börja granska stall Denco.
Citera
2026-08-06, 22:24
Medlem
Efter att ha bläddrat igenom ruta för ruta i alla 3 videos kan man se detta från händelseförloppet:

Dom stannar bilen och kliver ur, förmodligen för hästen kommit lös och lever rövare, alternativt trasslat in sig i sitt hönät.
Syftet med att stanna verkar iallafall vara att hänga upp byltet som ligger på golvet till vänster, men när dom fäller ner lämmen försöker hästen trycka sig ut genom bandet. Dom får panik och djurskötaren snärtar hästen på nosen för att få den att backa in i boxen och vända om. Det eskalerar snabbt och när tränaren går in under bandet för att fysiskt fösa in hästen biter den honom i axeln, han får då rage och slår hästen upprepade gånger med knytnäven på halsen för att pusha den in mot hörnet.

När hästen står i hörnet går han då och hänger upp.. täcket? Hönätet?

Sen klipps det i videon och en sekvens fattas.

Plötsligt står skötaren inne hos hästen och det verkar som hon försöker få på den grimskaftet men ger upp och går ut igen. Hästen försöker följa med och tränaren snärtar till den igen.

Tränaren tar sedan över och försöker sträcka sig efter hästens huvud med vänstehanden för att nå grimma, men den viker undan 2 gånger. 3e gången ser det ut som han får ett bett i fingrarna och han klappar då till den med grimskaftet.

Sen verkar dom komma överens om att det inte går att få på grimman och att det bästa nog är att stänga innan hästen tar sig ut på vägen.

Kan ladda upp videos om ni vill men jag vet inte hur
Citera
2026-08-06, 22:25
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromsback
Sluta aldrig granska, för där staten släpper till i skatteplanering, tar det in fr småspelare i skatt.
Att sedan hela byken är till bredden fylld av skit, gör granskandet obekvämt o farligt.
Börja granska stall Denco.

Jag tycker man ska granska alla stora tränare och kuskar med förstoringsglas.
Man ska införa obligatoriskt drogtester, göra stickprover, kräva kameraövervakning i stall & i hästtransporter, starta en visselblåsar-grupp för hästskötare som trakasseras sexuellt på daglig basis av grisjävlar till tränare & kuskar.

Etc etc etc.

Kör bara kör!
Citera
2026-08-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Man byter tränare omedelbart o ber dom skyldiga fara åt helvete . Man mår riktigt illa av detta

Lämpligt att även byta hästskötare då vet ingen namn på den idioten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in