2026-08-06, 10:55
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men det finns enligt min mening ingen anledning för ÖB snacka om något rysshot, ifall han varit säker på att sammanhållningen och styrkan i NATO kommer att bestå inom överskådlig tid.

Men jag ser direkt att NATOs 2 starkaste länder USA och Turkiet önskar minska sin medverkan i alliansen av olika anledningar, även om man nog formellt blir kvar som medlemmar.

Hotet från Ryssland består just nu i det inhemska rycket på Putin att slå tillbaka mot de Nato-länder som hjälper Ukraina att styra missilerna mot sina mål. Det man ev. kan vänta sig är i så fall är ryska missiler mot Natos vapenfabriker etc. Gissar på ej kärnvapenbestyckade Oreshnik missiler i så fall som har en räckvidd på 300 mil (?) och har en hastighet på 10-11 Mach. De går ej att skjuta ner så ÖB kan inte göra nåt åt det. Men Nato kan i så fall svara med kärnvapen (?). Men det är nog inte lämpligt för i så fall är det nog slut och färdigt.
Citera
2026-08-06, 10:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Påminner lite om däckstillverkarna som kommer med rapporter och artiklar i media varje höst "snart blir det halt och nya dubbdäck ökar din säkerhet". De ljuger inte ett dugg när de skriver så. Ändå är det något som gnager. Vad kan det vara...
Citera
2026-08-06, 12:56
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Stor rysk militär seger? De förlorar 30 000 soldater i månaden, och måste nu tvångsrekrytera. Tråden om Rysslands invasion i Ukraina bevisar deras stora misslyckande.

Nämen vart kommer de uppgifterna ifrån? Att de förlorar 30 000 i månaden. Är det i så fall mycket eller lite? Hur många förlorar den andra sidan? Enda sättet att avgöra om en siffra är stor eller liten.
Citera
2026-08-06, 13:21
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackarklockan
Ryssen identifierad! Ryssen kan backa hem från Ukraina om dom inte vill vara boven..

Japp alla som tycker att svenska skattepengar ska gå till svenska arbetare är ryssar. Samt alla som kritiserar härskar klassen och överklassen. Alla som påpekar korruption är också ryssar med mera och så vidare.
Citera
2026-08-06, 13:36
Medlem
Måste kommer över Baltikum först.
Citera
2026-08-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Kan svenskhatet och massinvandring vara resultatet av påverkan från främmande makt? Vilken nation skulle gagnas mest av att Sverige inte har en fungerande militär vid ett anfallskrig?

Absolut.

Jag är helt övertygad om att dom som styr media, vill oss illa.
Citera
2026-08-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Ryssland kommer inte spöa Nato, men de kanske kommer med drönarsafari.
Varken du eller jag vet vem som vinner ett sådant krig där länder har kärnvapen som kan förstöra hela Europa. En risk att bara drömma om ett krig med Ryssland eller valfri annan stormakt, ni blir svajiga i huvudet av det. Ryssland är inte intresserad av ett krig inom NATO men visst skulle det kännas surt med ett "drönarsafari" hos oss som det i Ryssland (kostsamt)... vad skulle NATO göra som Ukraina inte redan nu gör? Skicka upp superduper stridsflygen gripen och F35 och sedan dominera hela universum för soldater finns det ju få av. Kom tillbaka till verkligheten nu för ett världskrig är det sista vi behöver.
Citera
2026-08-06, 13:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varken du eller jag vet vem som vinner ett sådant krig där länder har kärnvapen som kan förstöra hela Europa.

Du tror att Ryssland skulle använda kärnvapen i ett anfallskrig mot Nato när de inte gjort det i sitt anfallskrig mot Ukraina?
Citera
2026-08-06, 14:17
Medlem
Citat:
Jag kan faktiskt inte tolka detta uttalande på annat sätt, än att ÖB räknar med en stor rysk militär seger i Ukraina?
Troligtvis har ÖB information om att USA och stora delar EU har tröttnat på stöd till Ukraina, som i mångas ögon ses som meningslöst och inte berör oss.
När det gäller EU handlar detta nog om hela södra delen, ända från Portugal till Rumänien.

Kan det finnas andra skäl till ÖBs uttalande?

kan nån förklara vilken typ av idiot tror på detta ? putin har attackerat sverige sen 2022 säger dom och han har förlorat kriget typ 65 gånger, ändå säger dom samma smörja gång på gång . vilken typ av IQ snackar vi om här?
Citera
2026-08-06, 14:17
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Kan inte de liberala globalisterna bara hålla käften och förverkliga deras runkfantasier genom att helt enkelt attackera Ryssland...?!

Måste vara hur lätt som helst att manipulera befolkningen att det är nödvändigt.
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
Citat:
Men det finns enligt min mening ingen anledning för ÖB snacka om något rysshot, ifall han varit säker på att sammanhållningen och styrkan i NATO kommer att bestå inom överskådlig tid.

Men jag ser direkt att NATOs 2 starkaste länder USA och Turkiet önskar minska sin medverkan i alliansen av olika anledningar, även om man nog formellt blir kvar som medlemmar?

ÖB:s uppgift är att bedöma militära hot och Sveriges behov, inte att utgå från NATO:s politiska sammanhållning ???!!!!

Du drar också en ganska tveksam slutsats om Turkiet.
Turkiet är inte NATO:s näst starkaste land
Turkiet har visserligen en stor armé på marken. Men är inte speciellt samspelt med USA.
USA pratar idag om att utesluta många länder från NATO och bilda en mer lojal ver2
För mycket krångel motsträvighet i tex Turkiet och även Spanien anser man

Frankrike och Storbritannien har exempelvis:
kärnvapen
strategiska kärnvapenubåtar
mycket avancerade flygstridskrafter
hangarfartyg
global militär räckvidd
Turkiet har en stor och viktig militärmakt, men är inte i samma kategori när man räknar strategisk militär förmåga. Turkiets flygvapen består exempelvis fortfarande till stor del av äldre F-16
Senast redigerad av Max1494 2026-08-06 kl. 14:30.
Citera
2026-08-06, 15:34
Medlem
Ryssen kommer!!!

Nu äntligen efter 50-70 år stämmer det!

Ja han har inte kommit än men han är på G!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in