2026-08-06, 13:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Vilken idiot parti, vem fan röstar på ett sånt parti?

Det finns väldigt många som antingen inte har bil eller så kör de så pass lite att ett dyrare bränslepris bara påverkar dem marginellt (själv tillhör jag den senare kategorin). Alla dessa människor tycker såklart att miljarderna som staten får in med ett höjt bränslepris gör mer nytta inom välfärden.
Citera
2026-08-06, 13:41
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det har andra gjort:

Bränsleturisternas utsläpp hamnar på Sveriges klimatkonto >>

Betalvägg. Naturvårdsverket består dessutom uteslutande av miljöaktivister. Har du någon vettig källa där de räknat på följdverkningarna på ekonomin istället för att servera MP-floskler?
Citera
2026-08-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Miljöpartiet, En klar valvinnare! 😊
Jovars, gnäll och gråt mer du.
Citera
2026-08-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hörde Helldén intervjuas i Sveriges Radio i morse. Han stakade sig och lät osäker när deras migrationspolitik kom på tal. Det hördes nästan att han själv inte ville tala om det, så galen är deras migrationspolitik. Det kommer bli ett nytt 2015 om MP får inflytande över migrationspolitiken.

Det här med bränslepriser ser jag personligen som lite mindre viktigt. Men jag kan förstå att folk på landsbygden kan bli upprörda över höjda priser. Men alla bör fundera över sitt bilåkande och försöka minimera det så mycket som möjligt.
Så du förstår inte att allt kommer bli dyrare med högre bensinpriser , inflationen stiger och räntorna stiger, precis allt kommer bli dyrare och du fattar fortfarande inte, allmän rösträtt är livsfarligt.
Citera
2026-08-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Jovars, gnäll och gråt mer du.

Tokförslaget om lådcyklarna får nog många att gråta av skratt.
Citera
2026-08-06, 13:47
Medlem
Mp är sjuka och borde spärras in på psyket och kasta bort nyckeln
Citera
2026-08-06, 13:50
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det finns det inga belägg för eller
Kan du visa mig fakta på det?
Enormt mycket jobb som inte AI löser.
AI kommer däremot hjälpa oss att lösa
Saker på ett effektivare sätt.
Det står skrivet i stjärnorna. Du kan titta där först. Eller i annat fall i de hundratals miljarderna som just nu plöjs ner i datacenter av världens största bolag. De gör inte detta för att det är kul, om du trodde det. Kapitalinvesteringar i den storleken signalerar en förväntad produktivitetsvinst, inte välgörenhet.
Citera
2026-08-06, 13:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja, jag är socionom så det hör till.
Och jag tekniker och hade varit illa om jag kunnat allt om alla bidrag och förutsättningar.

Vi får hoppas att MP aldrig kommer in i riksdagen igen för de kommer förstöra mer än någon annan på kort tid.
Senast redigerad av Sunimod 2026-08-06 kl. 14:16.
Citera
2026-08-06, 13:56
Medlem
Citat:
För att beräkna följdverkningarna av högerregeringens ekonomi behöver man göra en betydligt mer omfattande analys än vad den här tråden tillåter.

Vi får nöja oss med att konstatera det uppenbara: När Tidö tog makten ärvde de ett överskott i statsfinanserna med 194 miljarder. När de nu lämnar ifrån sig den, beräknas de ha orsakat ett underskott med 363 miljarder. (Källa: Finansdepartementet.) De lånar 200'000 kr i minuten (!!) till sitt valfläsk och det är pengar som måste betalas tillbaka. Men det är inte rätt att det ska drabba välfärden eller vanliga arbetare, så därför hoppas jag på ett regeringsskifte som gör att de som nu berikat sig kraftigt på regeringens korruption är de som blir återbetalningsskyldiga.

Precis som jag trodde, du gissade.

Tvärtom gör finansministern sitt jobb genom att stimulera ekonomin i en lågkonjunktur. Märkligt att Micke Damberg (som du citerat) inte förstår detta trots att han uppger sig villig att axla rollen vid valseger.

Sverige har en mycket låg offentlig skuld (Maastrichtskuld) på cirka 35 procent av BNP, vilket placerar landet bland de lägsta i EU, så jag vet inte varför du och Micke drar upp detta knasiga argument.
Citera
2026-08-06, 14:08
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Regeringen har valt att finansiera tillfälliga skattesänkningar på bensin och diesel genom lån via ofinansierade förslag i vårändringsbudgeten.
Skattesänkningarna har genomförts i omgångar för att nå EU:s miniminivåer under våren och sommaren 2026. Finansminister Elisabeth Svantesson presenterade reformerna som helt eller delvis ofinansierade, vilket innebär att staten lånar till skattesänkningarna och tillhörande elstöd.
När betalar vi tillbaka?
Ja, upplåningen skenar oerhört snabbt. Fortsätter det i samma takt några år till kollapsar väl statsfinanserna totalt. Kvar sitter i så fall en obscent rik neofeodal elit som styr och skämten om högteknologiska skyddsvallar och privata robotarméer känns inte lika avlägsna och roliga längre.
Citera
2026-08-06, 14:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Precis som jag trodde, du gissade.

Tvärtom gör finansministern sitt jobb genom att stimulera ekonomin i en lågkonjunktur. Märkligt att Micke Damberg (som du citerat) inte förstår detta trots att han uppger sig villig att axla rollen vid valseger.

Vadå gissade? Jag länkade ju till en artikel i Dagens nyheter, en av de mest renommerade nyhetsmedierna vi har i det här landet, om precis det vi diskuterade. Att du inte anser Naturvårdsverket vara en pålitlig källa när de är expertmyndigheten som hanterar just den typen av frågor, säger mer om dig och din ingång i diskussionen än något annat. Tyvärr kommer vi inte vidare om du avfärdar vedertagna källor och diskuterar på trollnivå.

Jag citerade inte Damberg. Inte avsiktligen i alla fall.
Citera
2026-08-06, 14:15
Medlem
Citat:
Vadå gissade? Jag länkade ju till en artikel i Dagens nyheter, en av de mest renommerade nyhetsmedierna vi har i det här landet, om precis det vi diskuterade. Att du inte anser Naturvårdsverket vara en pålitlig källa när de är expertmyndigheten som hanterar just den typen av frågor, säger mer om dig och din ingång i diskussionen än något annat. Tyvärr kommer vi inte vidare om du avfärdar vedertagna källor och diskuterar på trollnivå.

Jag citerade inte Damberg. Inte avsiktligen i alla fall.

Man hör på namnet att Naturvårdsverket inte sysslar med nationalekonomi.

Regeringen gör dessutom rätt i att inte ta detta verk till hjälp när det gäller ekonomin, det kryllar nämligen av aktivister där (precis som på DN).

https://www.kuriren.nu/ledare/artikel/lagg-ned-naturvardsverket-omgaende/jp2w4w6r

Det är inget fel med trollnivå. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in