Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
För att beräkna följdverkningarna av högerregeringens ekonomi behöver man göra en betydligt mer omfattande analys än vad den här tråden tillåter.
Vi får nöja oss med att konstatera det uppenbara: När Tidö tog makten ärvde de ett överskott i statsfinanserna med 194 miljarder. När de nu lämnar ifrån sig den, beräknas de ha orsakat ett underskott med 363 miljarder. (Källa: Finansdepartementet.) De lånar 200'000 kr i minuten (!!) till sitt valfläsk och det är pengar som måste betalas tillbaka. Men det är inte rätt att det ska drabba välfärden eller vanliga arbetare, så därför hoppas jag på ett regeringsskifte som gör att de som nu berikat sig kraftigt på regeringens korruption är de som blir återbetalningsskyldiga.
Precis som jag trodde, du gissade.
Tvärtom gör finansministern sitt jobb genom att stimulera ekonomin i en lågkonjunktur. Märkligt att Micke Damberg (som du citerat) inte förstår detta trots att han uppger sig villig att axla rollen vid valseger.
Sverige har en mycket låg offentlig skuld (Maastrichtskuld) på cirka 35 procent av BNP, vilket placerar landet bland de lägsta i EU, så jag vet inte varför du och Micke drar upp detta knasiga argument.